genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sjöholm, Arvid Larsson, Malmöhus, född 18332015-02-13 08:24

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=58497
2015-02-08 22:41 

Jag försök hitta min mmmf och mfmf som är samma person och hette Jöns, Josef Arvid Larsson Sjöholm som har fött 14.12.1833 Malmöhus län St Petris församling...

allt möjliga infon kan skickas , tack

 

Irma



Klicka för en större bild

2015-02-08_Joens-Josef-Arvid_Larsson_Sjoeholm_14-12-1833_Malmoe.jpg
  SVAR 2015-02-09 18:00

Skumt!
Inte ett spår varken i Sveriges dödbok, folkräkningarna eller ens som förälder i ancestrys födelsesök
Har du möjligen data för något av hans barn så vi kan utgå därifrån istället?

Allt gott!
Siv

  SVAR 2015-02-12 13:24

Hittade denna födelse på DDSS. Han hette visserligen inte Jöns Josef Arvid, men för övrig stämmer uppgifterna rätt bra: Födda i Börringe församling 1833-12-14 Barnet Namn Jöns Äktenskaplig börd inom äktenskapet Fadern Namn Lars Sjöholm Titel fiskare Ort S-a Börringe Modern Namn Kjersti Abrahamsdotter Dopvittnen Test: Åbo Matts Christiansson ibm och Pigan Anna Abrahams D-r i Sörby. Källhänvisning Arkiv Sid-/årsnummer Börringe kyrkoarkiv C I:2
  SVAR 2015-02-12 17:39

Tack så mycket om hjälpen, här finns också gammal dokumentkopia gäller  om Joseph Arvid Sjöholm   flyttningsbetygen eller vad det är? Tyvärr mitt svenskan är såå dåligt, därför att jag bor i Pori, Finland och jag är ju tvåspråkig, men här i Pori används bara finska, så jag använder finska ca 97 % finska/3 % svenska, därför det är så svårt att försök att läsa gammal svenska, jag har försökt sååå hårt, men mina föräldrar som båda kunde bättre svenska har dog. Jag är väldigt tacksam om hjälpen, som jag tyvärr behöver nu.

 

Mvh  Irma



Klicka för en större bild

2015-02-12_joens_arvid.jpg
  SVAR 2015-02-12 18:50

Din flyttningsattest avser Joseph Arvid Sjöholm f. 14/12 1833 i Gustaf församling, dvs i Börringe församling. Han flyttade tydligen från Malmö 1856 till Stokholm Katarina församling och därifrån 1857 till Jacob församling. Jag tycker det står att han är inskriven vid  kungliga Livgardet till häst Fle? skvadron.

 

Eva M

  SVAR 2015-02-12 20:30

Tack, hur kan du läsa det? :) ... jag måste försök att kontakta kanske nånstans var vet Livgardets histori? nån museum? det finns mycket om frågetecken om den här Josef Arvids livet... det vet jag att han har kommit till Björneborg i Finland i år 1869, varför, det vet jag inte och han har varit järnväg förman och han har giftat sig med min mmmm /mfmm Henrika Bergentin från Lappfjerd Finland och  de hade haft tillsammans tre döttrar  först Lovisa Josefina Eugenia Sjöholm f. 19.1.1870,d. 20.2.1923 , Dagmar Kristina Desideria f.8.10.1873 d.31.3.1883 och Helena Sofia Jagellonica f.3.4.1876 d.28.4.1943 . Josef Arvid Sjöholm själv har dog 5.2.1886 här i Pori och har begravat i släktgrav i Käppäränkangas (gravningplatsens namn). Min mormors mor har varit Helena Sofia Jagellonica och min morfars mor har varit Lovisa Josefina Eugenia, så jag är väldigt intresserad av rötter och släktingar, och jag hade haft bara hans namn. Tusentack om fina svar och allt, som kommer eller någon vet, allt möjligt kan skickas till email/ Vi har tagit i förra hösten dnatester och nu vi ventar också familyfinder svar ...så ska vi se hittar vi någon :)

med vänlig hälsning      Irma Ekman

irma.ekman@gmail.com

  SVAR 2015-02-12 21:41

Förnamn:Josef Arvid Utflyttningsdatum:1882-01-05  Fel ska vara 5/1 1883

Efternamn:Sjöholm Utflyttningslän:Stockholm

Födelsedatum:1833-12-14 Utflyttningsförsamling:Hedvig Eleonora

Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils): Utflyttningsort:

Födelselän:Kopparberg Destination ort:  Fel ska vara Malmöhus län

Födelseförsamling:Gustafs Destination land:Finland

Födelseort: Landskod:

Födelseort (Utom Sverige): Ensam/Familj:E

Födelseland (Utom Sverige): Aktnr:1

Yrke: Källa:SVAR

Ålder:49 Sida i husförhör:

Kön:M Nr i utflyttningslängd:

Civilstånd:G

 

Inflyttningsår: Husförhörsvolym:

Inflyttningsort: Utflyttningsvolym:Hedvig Eleonora BIIA:15 9/14 s.517

Inflyttningsförsamling: Notering i utflyttningslängd:se strafflängd

från Emiweb

Jag har tittat på sidan 517. Han får flyttattest 5/1 1883. Han flyttade in i Hedvig Eleonora 16/11 1870. Man vet inte när han tog nattvard sist. Misstänker att han varit borta från Sverige en tid men så har han behövt attest till något. Är han far till alla barnen?  Han står som järnvägsförman.

Han har tydligen begått ett brott. Jag ska se om jag kan finna strafflängden.

Eva M

  SVAR 2015-02-12 21:51

Hedvig Eleonora kyrkoarkiv, Inflyttningslängder, förteckningar och diarier över inkomna personakter, SE/SSA/0006/B I a/17 (1869-1870), bildid: 00012044_00229

Han hade varit gift med Hedvig Charlotta Tora Hultman f. 8/12 1849 i Maria församling, Stockholm. Äktenskapet hade upplösts (se frejdeboken). Var finns den? Han flyttade in 4/11 1870 från Jacob. Bodde på Hamngatan 4.

 

Eva M

  SVAR 2015-02-12 21:54

Strafflängden GI serien är tyvärr inte scannad på Svar.

Eva M

  SVAR 2015-02-12 22:02

Hemska saker, jag har här nu nån annan dokumentkopior, men har inte förstott att ...tar nu några minuter, om jag hittar dom..jag lagar dom hit..

  SVAR 2015-02-12 22:03

Lovisa har ingen angiven far. Det två andra barnen är han angiven som far till.

Eva M

  SVAR 2015-02-12 22:07

Hej!

Ser att det finns en släktsida (med finsk anknytning) utlagd på nätet, med namn som stämmer.  Googla :

Sjöholm-Släktträd Rafael Olin - Geneanet.

Anders A

  SVAR 2015-02-12 22:16

såå, jag har 3 st papprar, men just det, att mitt svenska är så dåligt och om det kommer nånt märkvärdig jag förstår inte...



Klicka för en större bild

2015-02-12_joens_arvid_6x.jpg
  SVAR 2015-02-12 22:16

nr två



Klicka för en större bild

2015-02-12_joens_arvid_5x.jpg
  SVAR 2015-02-12 22:17

och tredje



Klicka för en större bild

2015-02-12_joens_arvid1x.jpg
  SVAR 2015-02-12 22:28

Jag är lite trött nu men jag läser att hans attest var förfalskad. Det var raderat på raden om hinderslöshet.

När blev de gifta? Jag finner inte vigseln i Pori.

Eva M

 

  SVAR 2015-02-12 22:31

Han blev dömd av Åbo hovrätt för tvegifte och förfalskningsbrott.

De måste ha blivit gifta senare för barn 2 och 3 är "äkta".

Eva M

  SVAR 2015-02-12 22:57

Hej, tack ni alla snälla människor, jag är såååå nöjd, därför att det har varit så svårt att försök ta reda på , som har känt omöjligt.. jag hinner nog att vänta, därför att jag har väntat 10 år att någon förstor nånting av dom. Eva, jag skickar nu en sida om liten släktforskningsbok som har gjort Oskar Wiitanen( min mfm) Lovisa Josefina Eugenia Sjöholms make i år 1930 och här finns att Joseph Arvid Sjöholm har flyttat från Stockholm/Hedvig Eleonora församling och först fru hette Hedvig Charlotta Fredriika Hultman, skillsmössa har varit i 19/11 1870 -> därför kunde inte Lovisas far har näms, Lovisa har fött 19 januari 1870 :)... berättelsen berättade inte, har Hedvig och Joseph Arvid  haft barn tillsammans? ... och dom tre papper som jag skannade hit, ser ut till mig som fraktura... jag förstor några ord hit o dit, men helheten är totalt i mörkret, om ni har tid och intresse jag be att om ni ka bara berätta vad där finns, inte varje ord, men huvudsaken om pappren...

vi fortsätter ... med vänlig helsining   Irma



Klicka för en större bild

2015-02-12_sukuselvityssivu_001.jpg
  SVAR 2015-02-13 08:24

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies