genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Påhlsdotter, Sissa, Vallkärra, född 1807-02-102015-02-16 11:06

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=58498
2015-02-09 00:41 

Hej!

1. Kan någon hjälpa mig tyda de två översta raderna i denna födelsenotis (Vallkärra CI:1 (1689-1809) Bild 160 / sid 156)?

2. Vågar någon sig på en gissning varför fadern just här kallar sig Pål Svansson eller Svensson när han resten av livet heter Påhl Pehrsson? 

I samtida HFL (Vallkärra AI:1 (1811-1825) Bild 8 / sid 11) står det bara Svan som efternamn + något framför namnet som jag inte heller kan tyda. Kan det vara ett soldatnamn han använde under en kortare tid tro....? 

Hans pappa hette i vilket fall som helst Pehr Pehrsson och datum m.m. stämmer så långt jag har kunnat se, vilket är resten av hans liv.  

//Kenneth



Klicka för en större bild

2015-02-09_Sissa_Paahlsdotter.jpg
  SVAR 2015-02-10 09:44

Min tolkning:

den 10 Februari föddes Husmannens
och Wargerings Karlens Pål Svanssons
och dess hustrus Cissa Nilsdotters dotter
i Wallkärra, som döptes d. 13 derpå föl-
jande wid namn Cissa. ...... ..... .....

Varför han bytte efternamn vågar jag inte gissa. Kan det ha skett i samband med att han blev vargeringskarl, eller lämnade soldatyrket? Det var ganska vanligt att de bytte efternamn vid dessa tillfällen.

I Vallkärra AI:1 (1811-1825) Bild 8 / sid 11 står samma yrke, "Vargsk:l". Framför står "Ghs" vilket betyder att familjen bodde i ett "gatehus".

Mvh
Göran

  SVAR 2015-02-10 14:25

Hej och tack, Göran!

Ditt inlägg kan förklara det mesta. Jag Googlade lite på Vargeringskarl och kom fram till att det var en sorts reservsoldat som skulle rycka in om den ordinarie rotesoldaten skulle falla ifrån. Detta var en mycket temporär lösning då vargeringskarlar bara behövdes då landet var i krig. Så min teori är att Påhl Pehrsson under en begränsad tid var listad som en typ av reservsoldat och att han under den begränsade tiden tiden använde sig av efternamnet Svan. Så återigen, tack för hjälpen, Göran! 

//Kenneth

  SVAR 2015-02-10 14:29

Det står troligen Svensson. Se på e:et i Februarii.
Hade det funnits fler Svens- i attesten hade man kunnat tro att det fanns en Pål till i Cissas liv, men det gör det ju inte.
Nej, jag gissar på en felskrivning, vilket jag själv råkat ut för några gånger.

/Janne

  SVAR 2015-02-12 07:30

Själv läser jag andra raden som:

"och Wargerings Karlens Pål Svans och"

A:et i Svans är samma a som i Cissa. Dessutom så är det en lite lucka innan det avslutade "och" på den raden.

  SVAR 2015-02-12 08:37

Jag läser det likadant som Magnus P. Det står "...Svans och .... " Längre ner i texten står "och" igen och ser likandet ut som på rad 2. Jag tror egentligen och stavades ock.

 

Eva M

  SVAR 2015-02-12 16:07

Hej

Eva M har helt rätt och stavades "ock" och inget annat!

  SVAR 2015-02-12 16:46

Hej!

Visst står det "Svans". Det gick lite för fort ner jag skrev inlägget ovan. Vi kan glömma både Svansson och Svensson i det här sammanhanget.

Mvh
Göran

  SVAR 2015-02-14 13:51

Tack alla ni som engagerat eri detta!

Om jag förstått er rätt så är ni överens om att Påhl Pehrsson under en tid hette Svans och inte Svan i efternamn och att det som jag tolkat som "Svansson" eller "Svensson" egentligen skall vara "Svans och".

Själv är jag trots allt lite tveksam då jag tycker att det i Vallkärra AI:1 (1811-1825) Bild 8/sid 11 ganska tydligt står Påhl Svan med en bock efter. Vad bocken betyder vet nog bara den som satt dit den, men den finns vid så gott som samtliga namn....?  

Men det kanske är så enkelt att prästen hörde eller skrev fel. Frågan är bara vad som är fel, Svan eller Svans....? Svan låter ju inte så manligt som soldatnamnen brukar låta och Påhl har vad jag vet ingen koppling till det namnet.

//Kenneth

 

  SVAR 2015-02-16 11:06

Hej Kenneth!

Du ska läsa det så här:

"Pål Svans ock dess hustrus Cissa Nilsdotters dotter"

Pål heter "Svan" i efternamn och inget annat.

Beträffande bockarna i hfl vet vi inget. Det kan vara så enkelt att prästen "bockat av" personerna när han fört över namnen till en ny husförhörslängd.

Mvh
Göran

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies