genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Larsson, Alexander O. Johan Alfred, Malma Västergötland, emigr 18932014-12-29 20:25

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=57278
2014-12-28 16:35 

Hej! Jag har två bröder Alexander Larsson f. 29.8 1869, Malma Västergötland, emigrerade 14.3 1893 till Amerika Johan Alfred Larsson f. 5.5 1863 Malma Västergötland, emigrerade 9.3 1892 till Amerika. Föräldrar Christina Andersdotter f. 1834, Long o. Lars Jonsson. Gifte de sig och fick familjer? Var i Amerika levde de? vänlig hälsning Inger Gustafsson
  SVAR 2014-12-28 17:12

Jag tror Alexander Larsson gifte sig med Selma Christina Anderson den 29/4 1898 i Keene, New Hampshire. Hon var 20.

Hans föräldrar: Lars Johnson och Christine Anderson. Hennes: Anders Johnson och Annie Marie Anderson (antagligen Anna Maria).

Eva M

  SVAR 2014-12-28 17:32

Denne Alexander Larson dog 1956. Hustrun Salma M Anderson Larson 1877-1917. Det stod Salma i vigselbeviset, men på andra ställen stod det Selma. Begravda på Greenlawn Cemetery i Keene, N.H.

Ett tilläg: Larson family John, Mae, Mabel, Carl, Harry, Alexander, Axel, Selma.

Se findagrave.com

Eva M

  SVAR 2014-12-28 17:47

Hej Eva! tusen tack, tusen tack, var hittar du allt detta jag känner mej så glad, tänk om jag kan hitta ev. familjer till Mae, Mabel, Carl, Harry, Axel m.m. hur går jag tillväga då? Ja än en gång tack till dej. vänlig hälsning Inger
  SVAR 2014-12-28 21:10

Det finns flera släktträd på Ancestry över Alexander Larson och Selma Anderson och deras barn. Du kan hitta dem genom att söka på Alexander Larson med bostadsort Keene, New Hampshire, USA. 

Katharina

  SVAR 2014-12-28 21:39

Hej Katharina! tack så mycket för ditt tips, men jag söker och får då upp "noll" kan du tipsa mej hur du söker till släktträdet? vänlig hälsning Inger
  SVAR 2014-12-29 07:22

Hej Inger!

För att hitta släktträden skriver du in namnet Alexander Larson (med ett s). Vid "Livshändelser" markerar du bostadsort och skriver sedan in Keene, New Hampshire, USA. Markera att du vill söka i alla samlingar, inte enbart Sverige. Fyll inte i födelseår eller något annat, eftersom de flesta träden har satt hans födelseår till 1870. 

Om detta inte fungerar kan du kanske försöka hitta följande släktträd: Hemphill Family Tree, Larson/Donovan Family Tree, Hebb-Larson Family Tree. Detta är några av de släktträd där Alexander finns med. 

Katharina

  SVAR 2014-12-29 08:42

Hej Katharina! Tusen tack, jag skrev hans födelseår 1869 och då förstår jag att det inte funkade, detta att hitta sin släkt i ett träd jag blir så glad för din hjälp, jag kanske får en kontakt efter alla års letande. Gott Nytt År till dej från mej. Hälsningar Inger
  SVAR 2014-12-29 17:28

Hej igen! var hittar jag Alexander Larsons obituries där jag kan se hans födelsedag som i mina anteckningar är 29 augusti 1869? vänlig hälsning Inger
  SVAR 2014-12-29 18:10

Jag tror inte att det finns någon sådan inskannad. Jag har inte lyckats hitta något födelsedatum för honom efter flytten till USA. Släktträden på Ancestry har inte heller något födelsedatum på honom. Det finns bilder av hans gravsten på Find a grave, men där anges endast födelseåret 1869.

Katharina

  SVAR 2014-12-29 18:55

Johan A Larsson reste med ångfartyget Ariosto från Göteborg till Hull den 18 mars 1892 (Göteborg passagerarlistor, 1892, march, Ariosto). Därefter reste han från Liverpool med s/s Bothnia till New York där han anlände den 2 april 1892. Han står som nr 227 i passagerarlistan för s/s Bothnia detta datum. (Några rader under hans namn finns även Lars P Johansson och Carl Lidberg som också reste med Ariosto från Göteborg). Slutdestinationen anges som Rockport, Massachusetts. Vet du om han hade någon släkting eller dylikt som bodde där sedan tidigare?

Katharina

  SVAR 2014-12-29 20:25

Hej! nej jag vet inte det men bröderna har tre systrar som också emigrerade Ida Matilda, Hanna Maria f.18.2 1872,emigr. 4.6 1895, Anna Christina, jag har inte följt dem än, släkten till dem emigrerade till Minnesota (kusiner) lite märkligt att de inte åkte till samma ställe kan man tycka, jag har kontakt med en släkting i Minnesota som har skrivit en bok om släkten men hon vet inget om dessa kusiner. Tack så mycket för ditt engagemang, allt är spännande o. kul. vänlig hälsning Inger
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies