genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Danielsson, Johan David, Ö.kalset I Villstad F, död 1884 05 242019-10-07 14:24

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=48701
2013-12-15 11:04 

Johan David Danielsson föddes i Långaryd  1813 10 06 och fick 1855 12 01 dottern Johanna Dorotea Adolfina gift  Karl Alfred Andersson f.1856 12 30 .De bodde i Arnåsholm och senare Släthult Norra i Villstad F och fick minst 10 barn. Enligt notering i födelseboken i Villstad var Johan David D. min morfars far(uä).                           Jag skulle uppskatta att få kontakt med någon efterkommande till min morfars halvsyskon. Svar till Gun f. Lindström

  SVAR 2014-10-25 19:16

Hej!

Min morfars farfar hette Johan David Danielsson. Johan D Danielsson fick en son Efraim Davidsson med Johanna Maria Johansdotter 1875, Efraim Davidsson (min morfars far) gifte sig med Christine Karoline Kofoed från Bornholm och fick fyra barn med henne 2 söner och 2 döttrar, varav sonen Hugo är min morfar som var uppväxt i Degerhamn på Öland.

mvh

Charlotte Hedberg

  SVAR 2014-12-21 11:37

Hej! Det har gått flera månader sedan vi kollade om det fanns några svar på Guns efterlysning. Riktigt roligt att läsa ditt svar och vi lovar att återkomma den närmaste tiden. Vi bor sen 1973 i Askeröd utanför Hörby och våra 4 barn bor Älmhult,Storvreta,Sösdala och Löberöd.När vi kollade ditt namn så ser vi att både du och dina föräldrar bor i Båstad.Senast vi träffade dem var vid kusten utanför Göteborg och sen vet vi att de bott i Portugal. När det gäller efterlysningen så fick vi förra våren kontakt med Efraims brors barnbarn och har hälsat på dem i Göteborg och Norrköping.Vi skall nu fira jul med barn och barnbarn redan lille julafton men sen återkommer vi gärna. God Jul och Gott Nytt År ( Hälsa Agneta o Dag) Gun o Sigurd Nilsson Askeröd Hörby epost gun-sigurd@askerod.se
  SVAR 2017-10-11 16:14

Min farmor hette Johanna Dorothea Adolfina Andersson född 1/12  1855 i Bölaryd Villstad Hon bodde i Arnäsholm o var gift m Karl Alfred Andersson född 30/12 1856 Jag heter Annagreta. 

  SVAR 2017-10-25 14:44

Hej! Tack för ditt svar - det har jag,mina kusiner och våra barn hoppats på i många år. Förstår om det överraskar dig och din farmors efterkommande att hennes far Johan David fick barn uä. Ett tvillingpar som föddes 15 nov 1875. Ett av dem dog barnlöst 1912,den andre är min morfar som fick 4 barn. Vi ser fram emot fortsatt kontakt. Vänligen Gun Inga-Lill Nilsson
  SVAR 2018-08-18 14:06

Hej Min far Gunnar  Andersson son till Dorothea bosatte sig på Öland i Mörbylånga och jag tror att han kände till Hugo som också bodde i Mörbylånga  De umgicks aldrig det var så hemligt o jag vet inte om Hugo kände till släktskapet

Vet du hur Johan David Danielson bodde i Långaryd var han bonde finns bostaden kvar? Jag vet så lite om min släkt Hälsning Annagreta 

  SVAR 2018-11-18 14:28

Hej Anngreta Nilsson i Göteborg. Ditt inlägg 2018 08 18 är mycket intressant och jag skulle gärna dela med mig av de uppgifter som vo har samlat om Johan David Danielsson. När du läst detta så hoppas jag och min man Sigurd att få kontakt med dig. Vi har varit och sett var Johan David bodde och har bl.a. bouppteckningen. Gun Inga-Lill Nilsson
  SVAR 2019-03-19 18:45

Hej Det var länge sedan jag skrev ngt Blir så ibland Naturligtvis vill jag gärna höra vad du vet om denne Johan david Davidsson Jag vet så lite om min släkt Hör av dej är du snäll Annagreta NilssonA

  SVAR 2019-09-29 09:11

Hej ! Sedan du skrev har min fru Gun avlidit 80 år gammal men jag och mina 4 barn och 9 barnbarn vill gärna få kontakt med dig för att fortsätta att forska vidare om Guns morfar Efraims far Johan David Davidsson. Jag bor nu i Löberöd
  SVAR 2019-10-07 14:24

Hej -det vaar tråkigt att du har förlorat din Gun men så är ju vårt liv Jag vill gärna fortsätta kontakten o höra vad ni vet om min släkting o var de bodde Min svärdotter kommer från Hörby så hon är också intresserad Dessutom har hon bott sommartid i Båstad När jag var barn o bodde i Mörbylånga öland träffade jag Hugo Han hade en affär där Hoppas höra fr er Hälsningar Annagreta

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies