genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Forselius, Josphina Albertina, Stockholm/Sundsvallmin Farmor, född 1848 12 102014-11-30 21:15

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=56720
2014-11-28 21:56 

Hej, alla otroliga forskare!

Jag har fått så mycket hjälp hittills så jag hoppas att ni också kan räta ut mina frågetecken beträffande min farmors mor, Josephina Albertina Forselius ursprung. Hon finns kvar i släkten bland annat i form av smycken och tolfte och trettonde bandet av Svenska Familj-Journalen med hennes synnerligen drivna namnteckning. Hon var uppenbarligen en litterat person, som gått i skola där sådana fanns.

Enligt min mors anteckningar ska hon vara född 10/12 1848 som dotter till Johan Andersson, ugnsbyggmästare, f. 1823 och Betty Olsson, f. samma år. Därefter står Stockholm med ?

Hur hittar jag uppgifter om henne och hennes familj i Stockholm då jag inte vet vilken församling de kom ifrån? 

Hur kan det komma sig att en ogift kvinna tar sig ett eget namn, som definitivt inte är ett patronymikon, för att sedan flytta med föräldrarna till Sundsvall? Kan hon ha varit gift tidigare? Hon var förvisso 30 år då min farmor, Elisabeth Sophia Söderqvist, föddes 15/5 1879.

Hon blev gravid med min farmors far Pehr Gustaf Söderqvist, f. 27//9 1815, som då var sjö- och hamnkapten i Sundsvall och rådman, men som hann gifta sig med henne innan han dog 20/7 1879, två månader efter barnets födelse.

Till historien hör också att sagde  P G dessförinnan hade hunnit avla ett barn utom det första långa men barnlösa äktenskapet, en son med en piga. Denne son Gustaf tillerkändes också släktskap i det att PG testamenterade en stor summa pengar till sonens fromma.

Hoppas ni kan hjälpa till!

 

  SVAR 2014-11-28 23:02

  SVAR 2014-11-28 23:14

Här finns en familj som skulle kunna stämma in på förädrarna dock ej med Josephina men de bor 1878 på östermalm kanske du kan spåra henne härifrån.

http://www.ssa.stockholm.se/Anvand-arkiven/Folkbokforing-och-mantalsskrivning/Rotemansarkivet/

 

  SVAR 2014-11-29 07:01

I folkräkningen 1880 bor Josefina Albertina Söderqvist f. 1848 i Stockholm i Sundsvall. Hon är sjökaptensänka och har en dotter Sofia Elisabeth f. 1879 i Sundsvall.

Josefina Albertina är f. 10/12 1848 i Almunge, Stockholm. Fadern Johan Andersson och modern Brita Olsdotter.

Jag tog uppgiften direkt från Familysearch, men jag finner inte födelsen i Almunge. ??

Eva M

 

 

  SVAR 2014-11-29 08:01

Johan Andersson f. 1823 (9/2) i Flo, Skaraborg, mureriarbetare

(Betty) Brita Olsdotter f. 1823 (28/12) Nyed,  Värmland.  (möjligtvis 22/12)

Son Axel Wilhelm f. 1862 i Stockholm, förgyllarlärling.

1880 bor de i Hedvig Eleonora, Neptunus 16.

Även 1870 bor de där. Då finns dottern där också. (mantalslängd 1870.)

Eva M

 

  SVAR 2014-11-29 08:26

Hennes bror Johan Frans Oskar f. 16 aug. 1850 tar sig namnet Forselius. Troligtvis har syskonen tagit det namnet.

FS säger f. i Almunge,  rotemansarkivet i Hedvig Eleonora.

Kollade i Hedvig Elenora.  Josephina Albertina är f. i Hedvig Eleonora 10/12 1848.

Hedvig Eleonora kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/SSA/0006/C I/20 (1841-1850), bildid: C0054309_00268

Eva M

 

  SVAR 2014-11-29 15:17

Tack så mycket!

Nu känner jag mig säker på min mors anteckningar och kan stryka hennes frågetecken beträffande Stockholm som hemort för Johan och Betty.

Jag har ockås insett att de ju inte flyttade med sin dotter till Sundsvall.

Jag har även fått två bröder till Josephina Albertina och kunskap om var jag kan "träffa" dem.

Det jag nu undrar över är om det finns några tillgängliga register över namnbyten. Var man inte tvungen att meddela prästen att man hade bytt? 

mvh

Lena

  SVAR 2014-11-29 21:34

Hej igen och oj!

Här har jag lyckligt satt mig ner för att få lära känna min anmoders familj genom läsning av alla A- till F-filer som normalt är så oerhört upplysande. Min första slagning blir alltså Stockholms stadsarkiv och vad finner jag där, ett myller av arkiv. Där fanns inte någon omedelbar hänsyftning till Hedvig Eleonora, så jag klickfamlade mig rätt hysteriskt fram utan resultat. Jag erkänner helt öppet att jag är en novis på detta område.

Alltså, finns där någon som kan ledsaga mig fram till Josephinas familj i Sthlm mer exakt. Jag vill så gärna veta om Johan och Betty gifte sig i Sthlm, vilka som var faddrar vid barnens dop och i vilken mån de var läskunniga, när de flyttade från orten och vart osv, dvs sådana uppgifter som landsortsarkiven ger.

Sedan har jag också förstått att man kan ta reda på var folk bodde, för det står ju normalt inte i kyrkböckerna, inte här på vischan heller. Jag kanske begär alltför mycket nu, men någon liten hänvisning kanske finns

hoppas

Lena Lundqvist

 

 

  SVAR 2014-11-29 22:26

Bild ur födelseboken

Hedvig Eleonora CI:20 (1841-1850) Bild 261 / sid 507 (AID: v85588.b261.s507, NAD: SE/SSA/0006)



Klicka för en större bild

2014-11-29_v85588.b261.s507.jpg
  SVAR 2014-11-29 22:50

Ur Rotemansarkivet om det kan vara till någon hjälp



Klicka för en större bild

2014-11-29_UrRotemansarkivet.jpg
  SVAR 2014-11-30 00:58

Hej Lena

Husförhören i Stockholm är som sagt uppdelad i kvarter. Styrmansgatan 19 är kvarter Lindormen. Du hittar familjen i Hedvig Eleonora AIa:49 bild 278 (AD) AID v85428.b278

Att hitta vilket kvarter en viss adress i Stockholm ligger i kan du göra på ssa.stockholm.se/använd arkiven/ fastigheter,kartor och ritningar/kvartersnyckel

Sen får man följa dem via mantalslängder som också man kan få fram via ssa.stockholm.se Vissa år kan man få fram direkt digitalt, men andra får man mantalslängdsnummer och får då söka mantalslängden via antingen AD (sparsamt i åren dock) eller hos SVAR där det finns mer att hämta. Och mantalslängderna hittar du under överståthållarämbetet hos AD och under kamrerarexpeditionen hos SVAR

mvh

Helena

  SVAR 2014-11-30 01:24

Källa: Överståthållarämbetet för uppbördsärenden, År 1855, SE/SSA/0031/06/G 1 BA/G 1 BA:54/5 (1855)

Här är från SVAR. Tyvärr lyckades jag inte klistra in ett skärmurklipp, men det är bild 661 om du har SVAR

Familjen består 1855 av föräldrarna och Josefina och hennes 2 bröder Johan född 1850 och Carl född 1854

/ Helena

  SVAR 2014-11-30 07:33

Om du går till mantalslängderna på Stockholms stadsarkivs hemsida och söker i längderna som har bilder så kan du finna hela familjen 1870 far och mor + 4 barn med födelsedata.

Eva M

  SVAR 2014-11-30 21:15

Tack alla!

Jag ska nu göra en djupdykning i alla de källor ni berättat om. Bilden ur födelseboken gjorde mig särskilt varm om hjärtat. Där finns hon ju min farmors mor som ligger begravd i Sundsvall efter att ha dött i sviterna av en barnafödsel endast 35 år gammal. 

 

Lena

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies