genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sjöberg, Nils, Tviggasjö, Farstorp (Skåne), flyttade 17652014-11-05 21:52

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=42899
2013-01-27 16:51 

Hej. Jag skulle bli glad om någon kunde tolka nedanstående bild till mig. Den finns på Arikiv  Digital : 

Källa AD Farstorp CI:3 (1734-1765) s 140 sista anteckningen i boken

Kan någon sedan också härleda till var han är född skulle jag bli jätteglad. Har helt tappat tråden i hans släkt bakåt.
Han heter Nils Sjöberg och är troligtvis född 1743 (även om senare uppgifter även finns om 1745).
Han flyttar in till Tviggasjö, Farstorp 1765. Jag har all information framåt i tiden för honom, men inte bakåt-
Vänliga hälsningar Carina

  SVAR 2013-01-27 17:07

Hej!

Det var en långväga flytt. Nils Sjöberg uppvisar "probsten Carsbergs zedel" daterad i Rimbo i Roslagen den 2 oct. 1765. "Skal wara ryttare i Twiggasiö 22 åhr gl".
  SVAR 2014-08-23 21:18

Hej och tusen tack för ditt svar. Tyvärr lyckas jag inte hitta honom i Rimbo eftersom texten även där är svårläst. Har du mer information om honom blir jag tacksam. Vänliga hälsningar Carina

  SVAR 2014-08-24 11:58

Farstorps kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13080/C I/5 (1793-1828), bildid: C0059373_00206

Här finner du hans död 1/2 1818.

Det bör vara han här i soldatregistret.

SJÖBERG Nils

Släktnamn: -

Född: 17430000

Död: 18180201

Antagen: -

Avsked: 1805

Aktnummer: SH-01-0096?-176

Regemente: Skånska Husarregementet

Rote: Slättaröd 2

Kompani: Livkompaniet

Socken: Norra Åkarp

Torpnummer: SH-01-0096

Du kan kanske beställa akten. Där kan det stå mer om honom.

 

Eva M

  SVAR 2014-08-24 12:01

Farstorps kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13080/A I/1 (1813-1819), bildid: C0059358_00032

I husförhörslängden står han som född 1843 i Farstorp.

Eva M

  SVAR 2014-08-24 16:59

Jag menar naturligtvis 1743. Jag finner honom inte i födelseboken för 1743.

Eva M

  SVAR 2014-08-24 17:27

Rimbo kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/SSA/1551/A I/4 (1764-1771), bildid: C0029600_00017

= s. 5

Jag tror det är han här. I marginalen tycker jag det står "till Hären? i Åkarp 1765".  Osäker på ordet före Åkarp. Han uppges här vara f. 1744. Han har bara varit i Rimbo under 1765. Personen ovanför Hofslagare? Jöns Möller f. 1744 ska till ett annat ställe 1765, men jag kan inte tolka vilket det är. Alrum? kanske Allerum och så ordet med H? Man kan se ordet Finja överstruket. Två skåningar som ska hem?

Eva M

 

  SVAR 2014-08-24 23:46

Intressant fynd av skåningar! Ordet du söker är Skåne, alltså inte ett ord på H. Först har man bara skrivit att de två flyttar till Skåne, men sedan kompletterat med socknen. Alrum = Allerum, och Möller är en känd hovslagar/smedsläkt där.

  SVAR 2014-08-25 08:17

Två Nils är födda 1744 i Farstorp, 16 och 19 okt. Fädrarna heter Jeppa Nilsson och Tued Jöransson.

 

Eva M

  SVAR 2014-10-23 08:40

Hej Eva (och Anders) och tusen tack för ert slit!

Men jag förstår inte riktigt. Är han bara kortvarigt i Rimbo? Och är ni säkra på att han är född i Farstorp? Jag har hans soldatrapport och den blir jag inte klokare på. Och jag har som sagt kartlagt honom från vigsel och framåt, se mina släktsidor: (Fast hans mor och far där är helt fel, men jag har inte uppdaterat webben än.

webbed.se/minfamilj/Hannasanor/Hannasled.html

Vänliga hälsningar Carina

  SVAR 2014-10-23 09:05

Han är nog bara en kortare tid i Rimbo. Nej, till frågan om han är född i Farstorp men i husförhörslängden jag nämnde, står det född i Farstorp 1743 men jag finner honom inte i födelseboken 1743.

Eva M

  SVAR 2014-10-29 14:10

Hej igen! Enligt Wagnérs bok om Farstorp är han inte född i socknen, och där står att han är född 1743 (även om detta är lite osäkert enligt mina källor). Däremot står det att det fanns många ryttare i bygden som kom uppifrån Sverige vid den tiden. Skulle inte han kunna vara en av dem? Hur kan jag gå vidare, har du några tips till någon som verkligen kört fast där.

  SVAR 2014-10-29 14:29

Du får söka i generalmönsterrullorna för Skånska husarregementet. Annars vet jag inte hur du kan finna hans födelseort.

Eva M

  SVAR 2014-10-29 15:23

Det har jag gjort men hittar inte honom där. Då får mitt träd dessvärre nog sluta där med honom! Tack iallafall!

Vänliga hälsningar

Carina

  SVAR 2014-10-30 19:17

Hej!

Här hittar du Nils Sjöberg i generalmönsterrullan 1805, året då han får avsked 61 år gammal (efter 42 års tjänst!):

Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet 911 (1805-1805) Bild 450 (AID: v376663a.b450, NAD: SE/KrA/0023)

Som vanligt får man vid denna tid endast veta födelselandskapet. Men han är alltså född i Skåne.



Klicka för en större bild

2014-10-30_nils_sjoeberg_gmr_1805.JPG
  SVAR 2014-11-03 09:51

Tack Anders! Jag letade nog i fel rulla. Är ganska ny på detta med militära rullor och har  tidigare förlitat mig till att beställa från Skånes knektregister! Men de har ju heller inte full information.

Tyvärr saknas just volymen för 1762 då han troligtvis antogs. Kanske hade mer information funnits i den. 

Många hälsningar Carina

  SVAR 2014-11-03 11:48

Han kanske finns i personalrullan i Vadstena krigsmanshuskassa efter han varit soldat så länge. Jag måste ju säga att jag inte har erfarenhet att söka i nämnda arkivalie och den är inte scannad på Svar. Om han var i Rimbo 1765-65 måste han ju redan då ha varit soldat.

"Ska vara ryttare i Tviggasjö" kan väl också betyda "lär vara ryttare..", inte bara futurum. Du kan kanske få någon ledtråd i mantalslängden för Tviggasjö 1762 -1763. Han kan ju stå som Sjöberg hos sina föräldrar. Antar att han var ogift 1762.

Eva M

  SVAR 2014-11-03 21:49

Hej Eva. Han blev antagen 1762 som ryttare i N Åkarp socken. Gifte sig gjorde han först 1767. Jag tror att Sjöberg (ibland Siöberg) är ett soldatnamn, men är inte riktigt säker. Tyvärr finns inte husförhören digitalt, och mantalslängden är lite svårläst. Prästerna i dessa socknar är inte kända för sin skönskrivning precis.

Tack för engagemanget!

  SVAR 2014-11-04 10:32

Hej!

De här uppgifterna har du förmodligen?  hämtade från knektregistret och kyrkböckerna Farstorp.

Nils Siöberg, ryttare vid Livkompaniet, Skånska Husarreg., Rusthåll Tviggasjö nr 1, Farstorp.Född 1743, död 1/2 1817, Gift i Farstorp 1767 med Gertrud Stina Johansdotter, f. 8/10 1744. De bor på Tviggasjö ryttartorp,   Barn födda här:  Farstorp Cl:4  1768  15/9,  1771 21/15,  1776 30/24,  1781  39/33  ( bara en snabbkoll, kan finnas fler barn)

Anders A

  SVAR 2014-11-04 10:51

Det finns ett par Nils födda 1743 i N. Åkarp 1743.Men finns det inget släktnamn angivet i Generalmönsterrullan så är det svårt att hitta honom, f.ö. är det svårläst i födelse boken.

Anders A

  SVAR 2014-11-04 13:08

Hej Anders och tack. Jo jag all den informationen och lite till. Här har jag samlat den: http://www.webbed.se/minfamilj/Hannasanor/Hannasled.html MEN hans föräldrar är alltså helt fel! Har inte hunnit uppdatera sidan. Han var dessutom ryttare i N Åkarp där han antogs 1762. Jag får nog försöka släppa honom, men det är svårt att ge upp. ler Carina
  SVAR 2014-11-04 13:35

Enl. en uppgift på nätet skulle Nils vara född i Kjelkarp.  Det finns en plats i Farstorp som heter Kälkarp.

Eva!  Du hittade ett par med namnet Nils. Kan du se om någon av dom var födda i Kjelkarp (Kälkarp)

Anders A

  SVAR 2014-11-05 10:41

Födda i Farstorps församling

                             1663 - 1894 

Datum1741-06-14Datum avserfödelse

ID-nr/Regler38753/DDSS

Barnet

NamnNilsKönman

Äktenskaplig bördinom äktenskapetAntal födda

Fadern

NamnJöns Erlandsson

Titel

OrtKiälkarps huus

Modern

NamnKierstina

Dopvittnen

Exhib: Hustru Tyre Mårten Bengtssons i Luur. Test: Ryttare Lars Hegg i Farstorp; Pär Nilsson i Länekiärr, Pig: Nilla N: d-r i Gammalstorp, Pig: Elsse Pärs d-r i Kiälkarp etc

Denne är född i Kälkarp.

Eva M

  SVAR 2014-11-05 11:07

Anders och alla,

Det går inte att så här ta "en uppgift på nätet" och gå vidare med det. Först måste man bekräfta uppgiften om Kälkarp. Finns det en källa på hemsidan? Vad står det när man kontrollerar källan?

När man hittar något på nätet är det också alltid bra att länka.


 

  SVAR 2014-11-05 12:03

Nej, det är ju helt klart att man inte kan ta en uppgift som sjävklar innan den kollats. Men när namnet Kjellkarp nämns i sammanhanget tyckte jag att det fanns anledning att titta närmare på detta, och fann då att platsen fanns i Farstorp, men stavad Kälkarp.  Med sammantagna uppgifter finns det väl skäl att misstänka att Nils är född i någon av orterna  N. Åkarp - Tviggasjö - Farstorp ? Här ytterligare en "suspekt" uppgift från nätet:  " När regementets luckor återfylldes efter Pommerska kriget fick Tviggasjö en ny ryttare, 20-årige Nils Sjöberg, År 1765 noteras han som inflyttad på soldattorpet i Tviggasjö"  (han bör då vara 22 år)  Men enligt säkra uppgifter hade han däremella gjort en "utflykt" till Rimbo.

Vid vilket regemente fanns då Nils Sjöberg?  Regementet hette tidigare Svenska Husarregementet i Pommern. 1761-62 ombildades det till två nya regementen: Det Blå husarregementet (Putbuska regementet) 1761-1764, samt Gula regementet (Wrangelska regementet) 1761-1763.  Vid vilket av dessa regementen fanns Nils Sjöberg?  Fanns något av dessa vid någon tidpunkt i Rimbo?

Den enda  ev. anknytning till Wrangelska regementet är att här fanns,1762, vid Upplands regemente, en  löjtnant Henrik Herman Wrangel.  Det kan väl tyckas lite långsökt, men kan ev. hänga ihop med Nils Sjöbergs utflykt till Rimbo.

Uppgifterna är, som sagt, hämtade från nätet men kan kanske bekräftas av en militärhistoriker.

Tyvärr är jag ganska "kass" på att läsa gammal text, men födelseböckerna i N. Åkarp och Farstorp finns det nog anledning att granska närmare.

Anders A

 

  SVAR 2014-11-05 12:30

Uppgifterna om Nils Sjöberg hittade jag genom att googla på: ryttaren Nils Sjöberg.

Den släktkarta och utredning som här kommer upp är säkert i de flesta stycken vederhäftig, och kan väl vara en hjälp för att hitta ytterligare spår och uppgifter på Nils Siöberg.

Anders A

  SVAR 2014-11-05 12:38

Släktforskning handlar mycket om hypoteser som man prövar och kanske måste förkasta. Nätet ger en fantastisk möjlighet med uppgifter tyvärr får man inte alltid källupplysningar, alla släktforskare jobbar inte helt enl. de principerna som jag lärde mig en gång av amanuens Petri på Historicum i Lund,  så uppgifterna får man själv kontrollera. I "gamla" tider när jag började släktforska satt man där många gånger på arkivet och fick ge upp pga att man inte visste hur man skulle gå vidare. Internet har gett mig möjlighet att räta ut många av mina frågetecken.

Eva M

  SVAR 2014-11-05 13:22

Anders, är det Carinas sida du fått upp?

Det står i hfl 1813-1819 s. 20 att Nils Sjöberg är f. 1743 i Farstorp. Har tittat genom födelseboken 1743 igen. Jag ser ingen Nils. Dead end?

 

Eva M

  SVAR 2014-11-05 14:18

Eva!   ja, det är den sidan jag refererar till. Jag vet inte vem Carina är, inte heller något om varifrån hon hämtat uppgifterna. Men jag är ganska säker på att hon lagt ner många timmars jobb för att få fram uppgifterna, och dom är vä inte hämtade ur "fria luften"?

Försökte tyda födelseboken, Farstorp 1743, har säkert läst fel, det finns förmodligen ingen Nils född det året i Farstorp.

Anders A

  SVAR 2014-11-05 14:22

Carina E som är frågeställaren här, är nog identisk med den som äger sidan du refererar till.

Eva M

  SVAR 2014-11-05 21:52

Hej alla! Först och främst återigen stort tack för ert engagemang i denna fråga!

Och ja, jag har lagt ner jättemycket tid på denne Nils. Och släktkartan på webbed.se är min.    

Att han var född i Kjelkarp påstods först i sista husförhöret i Tviggasjö, Farstorp (1813-1819) s 20 (där han dog). Det var första indikationen på att han ens hade en födelseort. Tviggasjö har tillhört både Farstorps och Hästvedas församlingar. På webben hittade jag honom på en släktkarta i Geni, där de placerade honom som född i Småland, men eftersom de hade en massa andra fel i uppgifterna om honom så litar jag inte på det. Jag har i princip hittat all min information i husförhör och andra församlingsböcker, men är ibland lite slarvig med att ange det, tyvärr. Ska genast bättra mig!

Väldigt intressant med kopplingen till Wrangelska regementet! Jag väntar på besked från Skånska soldategistret om hans tid i Norra Åkarp, men de verkar ha glömt mig. Men det är kanske möjligt att beställa ett från Rimbo också!? Det blir min nästa uppgift! Tack för er inspiration!

hälsar Carina 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies