genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsdotter, Ingejerd, ? Linneryd, född 1773-12-012014-10-29 14:22

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=55810
2014-10-26 20:02 

Jag söker Ingejerd Nilsdotter som borde vara född på Siggalycke i Linneryd, men kan inte hitta hennes dopnotis. Ingejerd gifte sig med Peter/Petter Jönsson Trollakullen, Linneryd. Peter var född 1757-01-29.

Maria

  SVAR 2014-10-27 10:07

sökning efter födda i KGFs databas 2010. 2014-10-27 Född: 17731201 Döpt: 17731205 Församling: Södra Sandsjö Löpnummer: 529 Namn: INGIER bostad: IDEMÅLA NGD. Fader: Moder: Kön: K Titel: Titel: Förnamn: NILS Förnamn: INGRID Efternamn: GUMESSON Efternamn: PEHRSDR. Ålder: Ålder: Faddrar: JOSEPH GUMMESSON I IDEMÅLA SGD. DR. STAFFAN JOSEPHSSON IBM. HUST. MERTA MÅNSDR. IBM. NGD. PIG. ELIN MATTHISDR. I IDEMÅLA TORP. Det kan kanske vara rätt person .Värt att kolla upp. Hälsning Birgitta
  SVAR 2014-10-27 11:50

Tack Birgitta! 

Det måste vara rätt person. Jag är oerhört tacksam för din hjälp. 

Tror du att hon kanske heter Ingier och inte Ingejerd? 

Då blir nästa steg att hitta Nils Gummessons och Ingrid Persdotters förädrar. Tror du att Joseph Gummesson kan vara Nils bror? 

Maria 

  SVAR 2014-10-27 13:55

Finns det någon som känner till Nils Gummessons eller Ingrid Persdotters föräldrar?

Maria

  SVAR 2014-10-28 09:31

Resultat sökning efter födda i KGFs databas 2010. 2014-10-28 Född: 17580406 Döpt: 17580409 Församling: Södra Sandsjö Löpnummer: 509 Namn: NILS bostad: BUNGAMÅLA Fader: Moder: Kön: M Titel: Titel: HUSTR. Förnamn: GUMME Förnamn: MÄRTA Efternamn: NILSSON Efternamn: MÅNSDR. Ålder: Ålder: Faddrar: NÄMDEM. BENGT NILSSON I SWARTSIÖRÅS, HINDRIK PÅHLSSON I GUBSMÅLA, HUSTR. INGRID GUMMESDR. IBM. OCH HUSTR. INGRID PERSDR. I BUNGAMÅLA. Vet inte alls om detta kan vara rätta personer ? Ett tips som du måste kolla. Birgitta
  SVAR 2014-10-28 09:48

Tack Birgitta!

Tyvärr tror jag att det är fel Nils då han bara skulle ha varit 15 år 1773 det år hans dotter Ingier föds. Tack i alla fall det är väldigt snällt att du hjälper mig. Jag har länge letat efter Ingiers föräldrar nu vet jag i alla fall vad de heter. Kanske kommer de inte från Södra Sandsjö från början. Det som dock säger emot är att jag någonstans såg något om att Joseph Gummesson var född 1726 i Idemåla, Södra Sandsjö. Om han är bror till Nils så borde ju Nils också vara född där.

Är det någon som vet om Joseph är ett vanligt namn i Småland under 1700-talet?

Maria

  SVAR 2014-10-29 08:31

Är det någon som känner till Gumme Josefsson född 1751, Staffan född 1754, Peter född 1774. Alla är födda i Idemåla, Södra Sandsjö. Tror de alla är kusiner till Ingier.

Maria

  SVAR 2014-10-29 11:17

Nils Gummesson är fadder år 1774 till Peter som du nämner ovan. Birgitta
  SVAR 2014-10-29 11:38

Tack Bigitta!

Det har jag inte hittat, står det något om var Nils bor då?

Maria

  SVAR 2014-10-29 13:03

Resultat sökning efter födda i KGFs databas 2010. 2014-10-29 Född: 17741110 Döpt: 17741113 Församling: Södra Sandsjö Löpnummer: 538 Namn: PETR bostad: IDEMÅLA SGD. Fader: Moder: Kön: M Titel: Titel: HUSTRU Förnamn: JOSEPH Förnamn: KIRSTIN Efternamn: GUMMESSON Efternamn: HÅKANSDR. Ålder: Ålder: Faddrar: NILS GUMMESSON I IDEMÅLA NGD. DR. BÖRJE GUMMESSON I HENSMÅLA WÄSTGD. HUSTRU BENGTA HÅKANSDR. I IDEMÅLA SGD. P. ELSA GUMMESDOTER I HENSMÅLA WÄSTREGD. Birgitta
  SVAR 2014-10-29 13:35

Tack Birgitta!

Visst är det möjligt att även Börje och Elsa är syskon till Nils?

Maria

  SVAR 2014-10-29 14:12

Nej jag tror kanske att detta är Elsa dotter till Gumme Josefsson. ing efter födda i KGFs databas 2010. 2014-10-29 Född: 17880522 Döpt: 17880525 Församling: Södra Sandsjö Löpnummer: 11 Namn: ELSA bostad: HOLLMAHULT ÖSTREG. Fader: Moder: Kön: K Titel: Titel: HUSTRU Förnamn: GUMME Förnamn: ANNEKA Efternamn: JOSEPHSSON Efternamn: PEHRSDOTTER Ålder: Ålder: 34 ÅR Hälsning Birgitta
  SVAR 2014-10-29 14:22

Birgitta!

Det verkar som alla heter Gumme eller Josef i Södra Sandsjö. Jag tror inte Elsa ovan är fadder vid Peters dop.

Maria

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies