genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Otterstedt, Hans, Selleberga, Bjuv, född ?2014-10-18 13:57

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=55279
2014-10-13 07:52 

Hej,

Letar mig bakåt i grenar bakom min farmor, och har hamnat på Ryttaren Hans Otterstedt och hans hustru Elna Andersdotter som levde på Selleberga i Bjuv
under senare delen av 1700 talet.

Har genom bläddrande i födelseboken hittat ett antal barn det första 1780. I samma bok finns vigslar, men kammade noll där, bläddrade 1780 och bakåt. 
Husförhör etc verkar inte finnas (åtminstone inte i Arkiv Digital).

Undrar om någon har information och Hans eller Elnas födelse tidpunkt, ort, fördäldrar syskon, eller om det var det finns äldre böcker från Bjuv.

Har hittat en tråd i detta forum där ryttaren Hans Otterstedt med fru är omnämda, hoppas nu att det finns mer information någonstans.

  SVAR 2014-10-13 11:19

I soldatregistret finns lite information.  Hans Otterstedt född 1752 (med ?)  död 1792 (med ?)  Antagen 1774,  avsked 1791, inskriven vid rusthåll Selleberga 1, Bjuv. Gift med Elna Andersdotter född 13/2 1757.

Anders A

  SVAR 2014-10-13 11:31

Födelseboken i Bjuv 1752,  Cl:l, är svårläst, men på  bild 51, sid. 43 finns en Hans  och på bild 52 sid. 44 ytterligare en, och jag kan inte tyda texten.

Anders A

  SVAR 2014-10-13 12:03

Det var snabba ryck :), jag letade i genralmönsterrullorna men det är ju lite av nål i höstack över det om man inte vet vilket regemente eller kompani det är.

Jag satsade på Skånska Husarerna då han var ryttare.
Vilket soldatregister är det du hänsvisar till?

I födelseboken du nämner har jag läst mycket, skall titta på bilden när jag kommer hem ikväll.
Där lyckades jag även läsa ut parets gemensamma barn, kan lista dem här även det ikväll om det kan hjälpa någon att trigga kopplingar till annan information.

Tore D

  SVAR 2014-10-13 12:38

Hans Otterstedt var ryttare nr 6 (Selleberga) vid Second Majorens Compagnie vid Norra Skånska Kavalleriregementet (husarerna).
Han var ogift och 27 år gammal år enligt rullan för år 1779 (AID: v376608.b1540). Enligt GMR 1783 för samma kompani
var han då 31 år gammal och hade tjänstgjort i 9 år (AID: v376656a.b1630, NAD: SE/KrA/0023).

Mvh
/Arne Thornberg

 

  SVAR 2014-10-13 12:55

Det finns en kusk Hans Otterstedt på Rosenlund i Mörarp, som är utlagd som far till ett utomäktenskapligt barn 1777 19/1, mor Johanna Zachrisdotter i Hjortshög. Kanske är det han som sedan blir ryttare?

Namnet antyder någon koppling till Ottarps socken. T ex kallade sig klockaren i Ottarp Bengt Håkanssons (död 1756) barn för Otterstedt.

  SVAR 2014-10-13 20:17

Hittar Otterstedt på ingiven plats i Mönsterrullorna, flera mönstringar på raken. Hittar även avskedet (tror jag) 18 Mars 1791, men har svårt att tyda vad där står i övrigt, läshjälp mycket uppskattad. Letade även på angivna sidor i födelseboken 1752, utan att hitta ngt jag tyckte såg ut som Hans, tacksam för mer detaljerad hänvisning. Hans och Elnas gemensamma barn jag hittat i födelseboken är: Ola 19: feb 1780 I (kan inte tyda) 27 sept 1781 Anders 12 April 1783 Anna 18 April 1785 Jöns 4 Januari 1788 Bengta 18 April 1790. Stämmer det att han dog 1792, lämnade han små barn efter sig...

Klicka för en större bild

2014-10-13_Otterstedt_avsked_1791.JPG
  SVAR 2014-10-13 20:57

Ytterligare ett svårtytt exempel på handstil skrivet av en präst 1757... Jag utläser att det är Elna Andersdotters födelse den 13:e Februari 1757. Tycker mig se att fadern heter Anders, kan ngon hjälpa till med modern och platsen/boställer som verkar heta lilla Mörshög ( efter koll i nyare husförhör där detta ställe finns tyder jag det till Mörshög) tror ni det stämmer?

Klicka för en större bild

2014-10-13_Elna_Andersdotter_1757_foedelse.JPG
  SVAR 2014-10-13 21:20

Ja, det fanns både lilla och stora Mörshög i Bjuv. Man skulle nog kunna satsa en slant på att Hans Otterstedt (enl. Anders Bergs teori) var född i Ottarp, och att det också var han som var kusk på Rosenlund i Mörarp.  Alla de nämnda platserna fanns (finns) i den här regionen.

Anders A

  SVAR 2014-10-13 21:46

Mina slantar är inte helt där ännu... Anders B, var hittar du kusken på Rosenlund, jag kan inte hitta några spår av honom. Tittar i födelseboken Mörarp, och tyder skriften mer till att Hans Otterstedt är vittne till dopet, än att han är far till barnet. Men det är ju inte så lätt att vara säker på vad det står skrivet. Tore
  SVAR 2014-10-13 21:48

Fast Rosenlunds herrgård i Mörarp tillhör Kropps församling   Undrar lite över hur Anders B hittade kusken Otterstedt här?

 

Anders A

  SVAR 2014-10-13 22:05

Lika bra att ta en bild från födelseboken i Mörarp. Tycker mig kunna läsa Hans Otterstedt och Rosenlund, och det är såpass långt ner i texten, plus att jag tycker mig se ett annat namn och sen hustru Zachrisdotter.

Klicka för en större bild

2014-10-13_Otterstedt_1777_Rosenlund.JPG
  SVAR 2014-10-13 23:20

Min tolkning av födelsenotisen i Mörarp:

D. 19 Janrii eller 2dre Söndagen efter Trettonde dagen, döptes
Qwins Personen Johanna Zachrisdotters oäckta barn
från Hiortshög Kallades Hana  Till barnfader utlades
Kusken Hans Otterstedt på Rosenlund. Kokerskan Anna
på Rosenlund hölt det. Wittnen woro Bengt Elias hustru
från Hiortshög, Pigor Elna ock Catrina på Rosenlund.

Mvh
Göran

  SVAR 2014-10-14 07:50

Tack Göran.
Kan du tänka dig at försöka tyda tidigare bilder ur födelse respektive generalmönsterrullan också är jag mycket tacksam.

 

Tore

 

PS. All formatering försvinner när jag lägger up ett inlägg, tips mottages tacksamt. DS

  SVAR 2014-10-14 09:15

Elnas mor hette Bengta Håkansdotter

Jag hitta en vigsel på Elna och Nils Bergfast 1797 barnen hon hardär stämmer på de du har angivet men jag hittar inte Hans död.

Anita

  SVAR 2014-10-14 10:51

Elnas far 1757 heter Anders Andersson.

I rullan tycker jag det står "Osäkert afgången 12 Maii 1791", vad "osäkert" nu kan betyda här. Har han försvunnit i det rysk-svenska kriget? Död, tillfångatagen eller rymd?

Barnet 27 sept 1781 heter Beretha.

  SVAR 2014-10-14 13:48

I Disbyt är där en Hans Otterstedt död i Finland 1791

Anita

  SVAR 2014-10-14 14:35

Då kan man förmoda att det stämmer med att han dog/försvann i Finland 1791 efter Gustav lll:s krig mot Ryssland 1788-1790.

Anders A

  SVAR 2014-10-14 15:36

Tore!

Kan du tala om vilken volym och sida du hittat generalmönstringen och första födelsenotisen, så ska jag göra ett försök.
(Jag behöver läsa in mig på respektive skrivares handstil för att kunna göra en bra tolkning).

Mvh

Göran
 

 

  SVAR 2014-10-14 16:27

Absolut Göran,

Måste ta mig hem ikväll så skall du få en exakt referens, har inte AD på jobbet :)

Tacksam !!

/Tore

  SVAR 2014-10-14 18:17

Göran,

AID till generalmönstringen med avskedet eller vad det nu är v376659a.b1510 / Generalmönsterrullor - Skånska husarregementet 907 (1791-1791) Bild 1510

AID till födelseboken med Elnas födelse, v105734.b59.s51/Bjuv CI:1 (1710-1802) Bild 59 / sid 51, högersida näst längst ned..
 

Tack för att du försöker

 

/Tore

  SVAR 2014-10-14 18:44

Min tolkning av GMR:

Hans Otterstedt. Osäkert
afgången d 12 Maii 1791. Samma (dag)
antagen reserfve Karlen för
No 15.
Anders Berggren  30 (år gammal) 5 (fot) 8 (tum) g(ift)

Jag tolkar det så att Hans Otterstedt har försvunnit, men man vet inte riktigt hur, och blivit ersatt av en ny soldat. Hans "häst har svårt att andas. Casseras" Längst ut till höger står att "Karl och häst approberas" dvs godkännes.

Mvh
Göran

  SVAR 2014-10-14 19:10

Min tolkning av Elnas födelsenotis:

Anders Anderssons ock Bengta Håkansdoters
pigebarn i lilla Mörshög föddes d 13 februarj ock
Christnades d 16 dito blef kallad Elna Jungfru
Lena Plåt i lilla Mörshög bar barnet Testes
Hr Mönsterskrifvare Peter Floberg ock dr
Sven Pärson, pigan Marne.

Man får själv sätta punkt där det passar. Skrivaren har varit mycket sparsam med detta.

Mvh
Göran

  SVAR 2014-10-14 19:20

Lysande stort tack Göran !!



/Tore

  SVAR 2014-10-14 20:29

Anita,

Spinner på spåret att Elna gifte om sig med Dragonen Bergfast, Nils.
Ser dem i husförhörslängden senare med 1 barn som stämmer namn och datummässigt med Hans och Elnas dotter Bengta
och en annan listad erson Anna Hansdotter född 1785, som också kan vara Hans och Elnas barn.
Dock är Nils hustru Elna skriven som född året innan (1756) det vi ser som Hans Otterstedts hustru Elna Håkansdotter född 1757,
kan vara en missmatch eller så förvanskar man sanningen lite när den fd maken försvinner. Elna var ett populärt namn
precis som Anna och Bengta, så det kan ju vara helt andra personer också...

Vidare hittar jag i soldatregistret att Nils Bergfast född 1761 skall ha tillhört samma rusthåll i Selleberga från 1795.
Hur indelningen i torpnummer funkar vet jag inte men dessa två soldater har haft samma torpnummer.
Om det innebär att det är samma hus så stiger ju sannolikheten....

Jag hittar inte vigseln 1797, kanske kan du ge mig en ledtråd om var jag skall leta.
Tycker mig ha lusläst vigda runt 1797 i Bjuv, men det första man blir blind på är som bekant ögonen :)

Mvh

Tore
 
 

  SVAR 2014-10-14 21:03

Roligt att Göran kom fram till samma tolkning som jag gjorde kl 10:51.

  SVAR 2014-10-14 22:32

Bjuv CI:1 (1710-1802) Bild 171 / sid 165 (AID: v105734.b171.s165, NAD: SE/LLA/13025)



Klicka för en större bild

2014-10-14_bjuv_vb_1796.JPG
  SVAR 2014-10-15 07:48

Tack Anders B,

Visst är det härligt med samma tolkning.

Jag måste ha missat de två ensamma raderna just i slutet av 1796 :)
Den Ryttare/Dragon Bergfast jag hittade i husförhören står listad som född i Röke, den som gifte sig med en Elna 1796 står det Kropp efter,
sen är jag osäker på om det står "enkan" före Elna eller om det står ngt annat.
 

Om man går till Arkivcentrum i Lund finns där äldre husförhörslängder än de som finns med i Arkiv Digital?
Undrar även om någon har erfarenhet av Skånska knektregistret, om man går dit får man söka själv då eller är det endast beställningsjobbs kanalen som gäller?

Har även lusläst (även om jag visat mig dålig på den sporten) födelseboken för Ottarp efter en Hans ca 1752, men den är ju lindrigt sagt fragmentarisk, verkar ha varit med om någon sorts trauma.
Antar att alternativa källor är begränsade men tips mottages tacksamt.

/Tore
 

  SVAR 2014-10-15 08:14

Ursäkta Tore

Narturligtvis ska det vara 1796 jag läste vigsel och så 1797 så då skrev jag det

Nils Bergfast dog 1813 och enligt husförhöret flytta Elna till Helsingborg men jag kan inte hitta henn.

Det barn som föddes 27sep 1781 tycker jag det står Bengta men hon har förmodligen dött för sedan döper de dottern som föds 18/4 1790 till Bengta

Elna och Nils får en son Hans 8/10 1797

Anita

  SVAR 2014-10-15 18:14

Simma lugnt Anita.
Jag hade stirrat länge på just den sidan efter din hänvisning, utan att se det giftermålet :)
Sen är jag inte säker på att det är den Elna, men letar efter "bevis" eller indikationer...

/Tore

  SVAR 2014-10-15 21:45

Jag håller med Anita att detta med all sannolikhet är rätt änka Elna Andersdotter. Missa inte att hela texten ovanför de sista två raderna också handlar om vigseln, eller snarare lysningen mellan kontrahenterna. Där får vi reda på vilka barn Elna har i sitt förra äktenskap, nämligen Anders, Jöns, Anna och Bengta (och deras del av fädernearvet). Barnen stämmer ju bra med Hans Otterstedts barn. För 100% bekräftelse borde man kunna kolla Luggude härads tingsprotokoll 24 sept 1792, då tydligen arvskiftet uppvisades.

Tore, en rättelse till din förteckning över Otterstedts barn ovan. Den Ola du nämner född 19 febr 1780 är inte Hans Otterstedts barn. I övrigt stämmer barnen, och jag har försökt att kolla lite på faddrarna. Där förekommer dels uppenbarligen Elnas släktingar, boende i Bertelstorp, dels en Jöns Olsson i Ljungsgården i Norra Vram. Denne Jöns Olsson kanske är en släkting till Otterstedt? Notera namnet på sonen Jöns.

Har någon letat efter familjen i mantalslängden? Jag hittar Otterstedt först i längden 1784 i Selleberga ryttarehus, men var finns de dessförinnan?

Och var gifter sig Hans och Elna?

  SVAR 2014-10-15 22:43

Man är ju sorgligt blind :), hela det föregående stycket handlar ju om Nils och Elna, även om jag inte fattar/tyder så mycket så ser jag ju förteckningen kring barnen...

Har letat i Luggude Häradsrätts bouppteckningar men som vanligt inte hittat ngt där jag kunnat tyda texten till Otterstedt.
Dit skall jag igen med ett år och ett datum, det blir ju lite lättare då...


Förstfödde sonen Ola kan mycket väl vara fel, tycker mig tyda detta  som barn nummer 2 fött 1780, se Bjuv CI:1 (1710-1802) Bild 108 / sid 100
men det är otydligt och kan lika gärna vara Elna Månsdotter som Anderdotter, fadern är mest kludd för mina ögon, men andra förekomster av Ottersted visade några likheter :)

Har inte hittat någon vigsel även om jag letat i Bjuv. När Hans tar värvning är han ogift, jag har letat mest strax innan 1780 då jag trodde första barnet föddes, för väl flytta fram fokus.

Det första barnet Beretha eller kanske Bengta tror jag dör ca 1 månad gammal i Oktober 1781, hittas i Bjuv CI:1 (1710-1802) Bild 206 / sid 199.

The search continues...

Är knektregistret värt ett besök undrar jag också.

Forum är fantasktiskt, man blir glad av alla hjälpsamma människor, hela denna quest att gräva började med en önskan att hitta var Dahl kom ifrån. Det uppstod när Pål Troedsson från Förslöv fick soldatnamnet Dahl.

/Tore

  SVAR 2014-10-15 23:50

Skånska knektar  finns på en Cd-skiva, med en ganska skaplig förteckning över knektar i Skåne, men några närmare uppgifter får du inte här, utan sedan blir det generalmönsterrullor om man vill ha fram något mera, och om inte dessa finns tillgängliga blir det att kontakta Krigsarkivet i Stockholm.

Anders A

  SVAR 2014-10-16 08:51

Anders A, tack för info. Tror jag går tvärs över gården till Arkivcentrum och sneglar lite en vacker dag (jobbar i grannhuset).

/Tore
 

  SVAR 2014-10-17 18:16

Hej,

Om någon av er som är duktiga på att läsa gamla skrifter skulle kunna tolka hela texten kring giftermålet mellan Hans änka Elna och Nils Bergfast vora jag mycket tacksam.
Det finns på Bjuv CI:1 (1710-1802) Bild 171 / sid 165.

Har även lusläst Luggude Häradsrätt, men inte hittat den bouppteckning jag hoppades hitta.
Någon som vet hur man navigerar i dessa böcker, det känns som om bouppteckningarna kommer i en ngt slumpmässig ordning.
Har bläddrat hela boken för år 1792 utan framgång,  mitt icke tränade öga fann ingen Otterstedt ellerngt annat med matchande datum.

 

/Tore

  SVAR 2014-10-18 00:50

Vigsel Nils Bergfast och Elna Andersdotter:

Då ryttaren Nils Bergfast begerte lysning och vigsel för sig och Änkian Elna
Anders doter uti Silleberga hus upwiste han et skiftesbref förrättad af nemde-
mannen Jon Jönssson uti Lilla Mörshög åhr 1792 d 7 Juli, wilket skifte
blef samma åhr d 24 September wid Luggude Härads loflige tingsrätt
upwisat var af befinnes at sedan alla grafvassionerna blifvit betalte
blef barnens lot efter lottning följande Son Anders 5 Rd 29 sk 3 run 1/3
Son Jonas dito 5 Rd 29 sk 3 1/3 runstycke. dot Anna 2 Rd 25 sk 9 1/9 runstycke dot
Bengta 2 Rd 25 sk 9 1/9 runstycke wilka pänningar modern self innehaf-
wer

d 30 December Copulerades Ryttaren Nils Bergfast ifrån Kropp med
Änkian Elna Andersdoter ifrån Bjuf.

Mvh
Göran

  SVAR 2014-10-18 09:40

Lyfter på hatten, supertack Göran du är en klippa på ett tyda dessa skrifter.

Var lär man sig sådant?

/Tore

  SVAR 2014-10-18 11:34

Göran,

Bara en liten men viktig detalj. Nog heter väl sonen Jöns och inte Jonas?

  SVAR 2014-10-18 12:16

Är inte Jöns och Jonas samma namn, men används i olika namnformer?

Anders A

  SVAR 2014-10-18 12:33

Hej!

Visst heter sonen Jöns.

Det är nog dags att skaffa nya glasögon.

Göran

  SVAR 2014-10-18 13:57

Hej,

Jöns är länken till den tråd som gjorde att jag hittade detta eminenta forum.
En efterlysning av  en Nils Jönsson http://scangen.se/efterlysningar.php?action=ny&svar=6433

Den tråden hittade jag när jag Googlade på Hans Otterstedt, hans son Jöns vävs in i den släkten så småningom.
Tror jag skall leta reda på den person som forskade på Otterstedt där :)

Återigen tack för all hjälp.

/Tore

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies