genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Abendt, Gottfried, Blentarp, levde 17312014-10-15 09:37

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=54183
2014-09-07 09:00 

Hej!

Är det någon som känner till Gottfried Abendt? Vilka var hans föräldrar? Var och när föddes han?

Gottfried var gift med Kerstin Nilsdotter. Vilka var hennes föräldrar? Var och när föddes hon?

Maria

  SVAR 2014-09-07 14:28

Detta ser ut att vara Christian Gottfridssons dopnotis. Han föddes den 18 aug 1726 i Blentarp. Fadern heter Gottfrid men jag kan inte läsa hans efternamn.

Katharina



Klicka för en större bild

2014-09-07_Blentarp-CI-1-1693-1737-Bild-170-sid-166.jpg
  SVAR 2014-09-07 14:32

Skulle detta kunna vara Elsas dopnotis från 1731? Fadern heter Gottfrid och dottern ser ut att heta något som börjar på E. 

Katharina



Klicka för en större bild

2014-09-07_Blentarp-CI-1-1693-1737-Bild-195-sid-191.jpg
  SVAR 2014-09-07 15:02

Katharina!

Det är säkert deras dopnotiser. Och att hon är ska vara född 31 kan ju stämma. Tyvärr har jag så svårt att läsa ut mer än att pappan heter Gottfrid och mamman Kerstina Nilsdotter. Jag kan se att det står Christian och jag ser som du att hennes namn börjar på E. Jag kan inte se vad pappan heter i efternamn. Jag ska försöka tyda igen men jag tycker det är svårt. Kanske Hansson ?

Att mamman heter Nilsdotter förklarar kanske hur Nils Jakobsson fick sitt förnamn.

Maria

  SVAR 2014-09-07 15:08

I den första notisen ser fadern ut att heta Gottfrid Abendt, och i den andra står det Gottfrid Skomak:

Barnet 1731 heter Elna.

  SVAR 2014-09-07 15:41

Tack Anders!

Förstår inte hur du gör!

Vet du vad det betyder att han heter Abendt? Tror du att han kommer från Tyskland?

Maria

  SVAR 2014-09-07 16:41

Jo, det låter mycket tyskt! Förresten så kanske det ska vara Abend (betyder kväll på tyska).

  SVAR 2014-10-11 10:38

Gottfried Abendt och Kjerstina Nilsdotter hade barnen Christian, Jöns, Maria och Elsa. Ingen verkar ha tagit namnet Abendt utan står som Gottfridsson eller Gottfridsdotter.

Är det någon som känner till Gottfrieds föräldrar? Är det någon som känner till Kjerstinas föräldrar?

Christian är född 1736-08-18. Vid hans dop var Olof Nilsson fadder. Kan det vara en bror till Kjerstina? Jag har inte kunnat läsa/tyda fler av namnen på faddrarna.

Maria

 

Maria

  SVAR 2014-10-13 14:13

Under förfrågan angående Hanna Schragge ligger så väl Christians son Elsas dopnotiser. Någon som kan hjälpa mig att tyda faddrarna? Kanske finns där något spår till Kerstinas och Gottfrieds föräldrar.

Maria

  SVAR 2014-10-13 15:48

Bilderna och kommentarerna om Gottfrid Abendts barn har flyttats hit från tråden om Hanna Schragge.

  SVAR 2014-10-13 16:00

Vid Christians dop är faddrarna Oluf Nilsson, husmannen Lars Christophersson, hustru Margareta Jöran Skomakares. Anna Lafvas(?) i Blentarp bar barnet.

Oluf kan vara en bror till Gottfrids hustru. Jöran Skomakare är intressant med samma yrke som Gottfrid.

 

Vid Elnas dop (obs ej Elsa) bär Carna Nils Truls barnet, och faddrar är hustru Ingar Jonas, hustru Kerstin Nils, Doretha Lars ibm.

Detta bör utläsas att Carna är gift med Nils Trulsson, att Ingar är gift med en Jonas, och att Kerstin är gift med en Nils. Kanske samma sak med Doretha. Det verkar alltså som endast kvinnor är med vid dopet. Ibm betyder "på samma plats", alltså bodde de alla i Blentarps by.

 

 

  SVAR 2014-10-13 16:11

Hittade ett nytt barn! I Södra Åsum föds en dotter Margareta 1718, döpt 19/1. Fadern kallas "en tysk dragoun Gottfried Abent" och modern Bengta Persdotter. Bär barnet gör Mätta Esbiörns.

Tydligen var Gottfrid tidigare gift med Bengta Persdotter, som kanske också är mor till Jöns (född ca 1705) och Maria (ca 1707). Han var alltså 1718 soldat (dragon) och vi får reda på hans nationalitet. Kanske finns mer att finna i Södra Åsum.

 

Södra Åsum CI:1 (1689-1748) Bild 49 / sid 42 (AID: v112476.b49.s42, NAD: SE/LLA/13396)



Klicka för en större bild

2014-10-13_soedra_aasum_fb_1718.JPG
  SVAR 2014-10-13 18:26

Anders, Tack för all hjälp!

Ju mer svar dessto fler frågor!

Var det vanligt med tyska dragoner i Sverige? Alltså som bosatte sig och skaffade familj i Sverige under/efter krigen.

Han måste vara pensionerad 1718 vad gör han annars i Södra Åsum? 1718 borde han ju krigat med Carl XII.

Maria

 

  SVAR 2014-10-14 10:16

Hej! Han var inte pensionerad, då hade det stått "avskedad dragon" eller liknande. Inte säkert att han själv var närvarande vid födseln, det räcker med modern!

Det var relativt vanligt med olika nationaliteter i svenska armén, och särskilt tyskar förekommer ofta.

  SVAR 2014-10-14 11:30

Hej!

Jag har varit väldigt ointresserad av krig under historielektionerna. Har ingen större kunskap men har alltid trott att Carl XII soldater alltid låg ute i krig och därför aldrig var hemma i Sverige. Jag är därför väldigt förvånad att en tysk dragon mitt under Carl XII krigsmanövrar får 3 barn i Skåne.

Vet du om man kan hitta regementet? Kan han har bott i Södra Åsum? Hade han ett soldattorp där? Eller bodde han på ett större rusthåll i Södra Åsum?

Hur hittade du födelseåren för hans barn Jöns och Maria? Vet du om de också är född i Södra Åsum?

Det enda jag vet är att när Abendts son Christian får en dotter så är en Jöns Gottfridsson och en Maria Gottfridsdotter faddrar. Dessuton är Jöns fadder då Abendts dotter Elna får en son. Det bör ju betyda att halvsyskonen har haft mycket kontakt.

Det som är fascinerande är ju att han kan har varit med vid slaget vid Poltava. Det som är lyckosamt för mig är att han överlevde. Han har nog haft väldigt mycket tur som överlevt i Carl XII arme. Vi vet ju som sagt att han får barn så sent som 1731 och att han då är skomakare.

Maria

 

  SVAR 2014-10-14 11:44

Oj, många frågor! Jöns och Marias födelseår uträknade från åldern när de dog, nämnt i tidigare svar från Katharina Andersson här i forumet. Har inte gått igenom Södra Åsum, men det är något du kan göra. Det här barnet var ett tillfällighetsfynd. Formuleringen "en tysk dragoun" låter mest som att de inte bodde fast i Södra Åsum utan var ganska främmande för prästen, men det är bara en gissning av mig.

  SVAR 2014-10-14 12:16

Hur dum är jag? Jag borde har läst igenom tidigare svar innan jag svarade dig. Har totalt glömt bort att Katharina gav mig åldersuppgifterna på Jöns, Christian och Maria. Har inte heller tänkt på att det var så stor åldersskilnad (20 år). Tänkte alltid att de var helsyskon eftersom de hade så mycket kontakt och alla dog i Blentarp. Det stämmer dock inte att Christian var 63 år utan 59 när han dog men det är väl sådana fel som präster gör. Christian var född 1726-08-18 och dog 1786-03-14.

Maria


 

  SVAR 2014-10-14 12:50

Intressant med den här dragonen Gottfried Abendt.  Vad jag förstått föddes en dotter, Margareta, 1718 i S. Åsum.  Mycket troligt att dragonen kan ha varit med i slaget vid Poltava. Men då har han lyckats krångla sig hem före freden mellan Sverige och Ryssland 1721.   Själv har jag en ana som lyckaders rymma och tog sig hem 1713.  Slog lite i Skånska knektregistret, både på namnet och på Blentarp och S. Åsum/Åsum, men ingen träff. Han bör ha tillhört Skånska dragonregementet.

Anders A

  SVAR 2014-10-14 15:09

Det är intressant med Gottfried Abendt som under det stora nordiska kriget lyckas få åtminstone 3 barn. Jöns c:a 1705, Maria c:a 1707 och Margareta 1718. Kom han med jämna mellanrum tillbaka till Sverige eller följde familjen med? Har sökt honom hos Skånsk dragonregementet men inte hittat honom. Har inte heller hittat dopnotiser för Jöns och Maria.

Maria

  SVAR 2014-10-14 15:28

Då tyder nog det mesta på att dragonen Gottfried aldrig var i Ryssland. Slaget vid Poltava var 1709 och att han fått permission för att åka hem och "tillverka" barn, är väl inte troligt.

Anders A

  SVAR 2014-10-14 15:48

Nej det är inte troligt men varför var han då dragon om han inte krigade...

Jag läste någonstans att det fanns soldater som hade familjen med sig. Han kunde inte ha varit en av dem eftersom jag inte hittar dopnotiser för Jöns och Maria?

Det känns som jag fastnat. Hittar inte Jöns och Marias födelse. Hittar inte Gottfried i soldatregistret.

Maria

 

  SVAR 2014-10-14 17:28

Han blev inskriven vid regementet som dragon eller ryttare, och tillhörde då ett rusthåll (en rusthållargård)  var den nu fanns, i Blentarp eller Åsum?  Men, som sagt, han har inte hittats i ex.vis Skånska knektregistret. Han kan ha haft den turen att bli inskriven något år efter 1701. För 1701 hade majoren Alexander Strömberg samlat en stor truppstyrka som skeppades ut från Karlshamn för att förstärka Karl Xll arme.

Anders A

  SVAR 2014-10-14 17:43

Tack Anders!

Du som vet hur det fungerade då. Tror du att han tillhörde ett rusthåll men aldrig kom ut och krigade? Det som är konstigt är ju att han är tysk. Hur kom han till Sverige?

Läste om hur Margareta Barnekow samlade ihop och utrustade 200 män till Buchwaldts dragoner. Då verkade det vara brist på krigare året var 1702 om jag minns rätt. Det är därför svårt att förstå vad Abendt som dragon gör i Sverige.

Skulle också vilja hitta hans vigselnotiser.

Maria

  SVAR 2014-10-14 18:12

Jag är ingen "militärexpert", det råkar bara vara så att jag har två anfäder, också de dragoner/ryttare vid Skånska dragonregementet, som båda deltog i slaget vid Poltava, så därför har jag läst på lite extra.  Det var också så att vid tiden omkring 1680, när Karl Xl:e  omorganiserade indelningsverket, fanns det i Skåne, på rusthållargårdarna ett stort antal tyska legosoldater. Dessa bar sig mycket illa åt mot de skånska bönderna och blev sedan ersatta på rusthållargårdarna av svenska soldater och ryttare. Om Karl Xll fortfarande härefter använde sig av tyska legosoldater, det får någon annan svara på.

Betr. "din" dragon, kan det mycket väl vara så att han aldrig kom ut i fält.

 

Anders A

  SVAR 2014-10-14 18:16

Tack Anders!

Är tacksam för ditt snabba och uttömmande svar.

Maria

  SVAR 2014-10-14 20:22

Vid den tiden var skåningarna "ännu inte att lita på". Nordiska kriget pågick från år 1700. Danmark ville återta Skåneland som man förlorat till Sverige år 1658.
Danmark hade vid den tiden ganska starkt stöd i sina tidigare provinser, speciellt i Skåne. Karolinerna såg därför till att gärna placera unga skåningar som
soldater i krigen på andra sidan Östersjön - och samtidigt placera svenskar, tyskar eller andra värvade soldater (som försvarsberedskap) i Skåneland.

Mvh
/Arne Thornberg (urskåning med rötter av både värvat tyskt och polskt ursprung från tidiga 1700-talet)


 

 


 

  SVAR 2014-10-14 20:40

Tack för ditt utförliga svar. Då är det alltså möjligt att Gottfried blev värvad men hela tiden befann sig i Skåne. Att han helt enkelt aldrig behövde dra ut i krig. Vad de då så att han inte tillhörde något regemente? Är det därför jag inte hittar honom i någon förteckning?

Hur var det med dina släktingar uppehöll sig dem bara i Skåne?

Har en annan ana, ryttaren Matthias Dufwa som försvann i början av 1700-talet.  Han kan då vara en skåning som blivit värvad om jag förstår dig rätt.

Maria

  SVAR 2014-10-14 22:25

Maria, jag tror absolut att Gottfried Arendt faktiskt tillhörde något regemente.
Vilket kompani [inom Södra Skånska kavalleriregementet - dragonerna] kan Södra Åsum ha tillhört? Rimligast att söka honom där.
Vad gäller mina egna "mest krigiska" forna förfäder under tidiga 1700-talet så var faktiskt regementshovslagaren Jakob Schreiber
med i slaget vid Poltava, medan däremot hans svärson hovslagaren Johan Kollowkowsky fick uppleva en lugnare tid i Skåne. Båda
tillhörde Norra Skånska Kavalleriregementet.  F ö måste rimligtvis även din ryttare Dufwa vara noterad i rullorna för något regemente.
/Arne


 

  SVAR 2014-10-14 22:59

Vad intressant med dina forna krigiska förfäder. Finns det något knep för att hitta i soldatregistret för jag tycker det är svårt?

Hur gick det för Jacob Schreiber som var med i slaget vid Poltava?

Har du kunna gå tillbaka till Tyskland och Polen för att få reda på vara i länderna de kom från o.s.v.?

Maria

 

  SVAR 2014-10-15 07:37

Hej igen Maria! Tycker själv att ["Centrala"] soldatregistret [på nätet] har markanta brister.
Generalmönsterrullorna (GMR) har ofts mycket mer att ge även om de kan vara svårlästa.
Att "..kunna gå tillbaka till Tyskland och Polen.." vid den [krigiska] tiden är mycket svårt.
Sverige har oerhört mycket bättre bevarade kyrkböcker och arkivmaterial än de flesta
andra länder. Tacka Carl XI och hans Indelningsverk etc, samt fred i Sverige för detta ;-).

Hur gick det för Jacob Schreiber? Tack bra! Han fick en stor familj och "position"
i det skånska (och alltmer försvenskade) samhället. Den som nog forskat mest
på den släktgrenen på sin tid var eminente forskaren mm Ragnar Odhnoff. Mycket
av hans forskning finns tillgängligt via Arkiv Digital (som rekommenderas).

Medlemskap i olika släktforskarföreningar (gärna via nätet) är en utmärkt hjälp.
Och Anbytarforum ( aforum[dot]genealogi[dot]se/discus/ ) känner Du säkert till?
För forskningar på andra sidan Östersjön finns t ex G-Gruppen på nätet.
Här hos Scangen finns t ex  www[dot]scangen[dot]se/linksperson[dot]htm

Mvh
/Arne

 


 

  SVAR 2014-10-15 09:37

Hej Arne!

Tack för dina utmärkta tips.

Kul att det gick bra för Jacob Screiber!

Maria

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies