genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Svahn, Carl, Skårby, född 17422007-10-15 22:24

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=5499
 

Hej! Jag har hittat en födelsenotis på Carl Svahn. Han var ladufogde i Skårby. Född 11/5 1742 och dog 21/4 1803 i lungsot. Kunnat tyda att föräldrarna var Andreas Svahn och Christina Svensdotter enligt Skårbys födelsebok GID 1353.21.22600. Någon som har mer information om Andreas Svahn och Christina Svensdotter och om de hade fler barn. Hälsningar Benny Hansson

Bilden kommer från Genline



Klicka för en större bild

Carl_svahn.JPG
  SVAR

Hej Benny! Se mitt inlägg om släktnamnet Svan ovan. Jag är lika nyfiken som Du på vad som står i hans födelsenotis, och hoppas att någon kan hjälpa oss tyda den.
  SVAR

Hej! SLÄKTNAMNET SVAN VÄCKER FRÅGOR! Släktnamnet Svan (Swan, Svahn) är ju ett soldatnamn. Det ser man om man går in på Centrala soldatregistret på DIS hemsida. Men jag har i min släkttavla en man som hette Carl Svan utan något tillägg av son-namn (patronymikon). Han var ladufogde på Marsvinsholm på 1700-talet, född 1742. Hans far hette Andreas Svan också utan patronymikon. Men Carl Svans alla barn hette Carlsson och Carlsdotter utan tillägg av namnet Svan. HUR KAN DETTA KOMMA SIG? P.S. Benny Hansson, som har en fråga på Carl Svahn lite längre ner på denna webb-sida, har också denna person i sin släkttavla och är intresserad av alla synpunkter. Jag är också intresserad av svar på hans fråga angående Carl Svans födelsenotis.
  SVAR

Glömde säga att både Andreas Svahn och Carl Svan saknas i Centrala soldatregistret.
  SVAR

Här skulle man behöva en bild ur originalboken, men till en del går det att läsa: "Carl. Andreas Svahns och __ na Svensdotters ägta b[arn] född i Skårby d. 11 M[aj] __ döpt d. 16 Ejusdem. Susc___ Nilla Flensburgs. Testes Inspector Frijs, ____ Berreta Skyttens, Maja Flens[burg?] Ingred Knockenhof och T___ Tuasdotter" Som ni ser har jag slagit ihop era trådar eftersom de handlar om samma ämne.
  SVAR

Jag såg att någon ropade mitt namn :) Jag lägger in en bättre bild på födelsenotisen från DigiArkivs avfotograferade bok. "Carl. Andreas Svahns och Christi na Svensdotters ächta sohn, född i Skårby d:11 Maij, döpt d:16 ejusdem. Suscept: Nilla Flensburgs. Test: Inspector Frijs, Pär Ohlsson Birreta Skyttens, Maja Flensburg, Ingrid Knockenhog och Truin Tuasdotter". Såg en del ytterliggare barn till Andreas vid en snabb genomskumning av födelseboken.

Klicka för en större bild

Pict0095.jpg
  SVAR

Andreas Svan. Jag har uppgifter att h.h. Christina Svensdotter födde 7 barn. Förutom Carl f.11/5 1742, Dorotea f.9/7 1744, Vendela f.3/2 1746, Erik f.16/3 1748, 1 son död 1850, Sven f.9/12 1751,(Jöns död 19/1 1852, 3 veckor gammal) Andreas dog 14/5 1756 i Skårby av okänd sjukdom. Carl Svan. Gift 20/2 1774 med Bengta Nilsdotter f.29/9 1750 i Snårestad och död 30/5 1827 i Skårby Nr6. Jag har antecknat 6 barn. Anders f.1775, Elena f. 1782 (Kristensa död 20/2 1782) Nästa Kristensa f.25/4 1784, Töre f.5/2 1786 och Erik f.4/8 1787. Eriks 2:a barn Carl f.14/10 1812 i Skårby får dottern Hanna f.5/1 1849 i Villie. Hon är min farmors mor.
  SVAR

Tack så mycket för informationen Yvonne. Detta får jag titta på. Hälsningar Benny
  SVAR

Hej Yvonne, Eftersom jag också initierade den här tråden om Carl Svan och hans far Andreas Svan vill jag tacka för Ditt inlägg. Jag har jämfört Dina uppgifter med mina egna noteringar. Andreas Svans och Kristna Svensdotters barn: Betr. födelsenotisen 9/7 1744 i Skårbys födelsebok Vol.C:1 tycker jag det står tydligt Fredricka och inte Dorotea. Betr sonen som föddes 1850 har jag noterat hans födelse till 1750-01-02 och hans död till 1750-09-23. Hans namn har jag tolkat till Sven (det är otydligt i födelseboken men det ser ut som om första bokstaven är S). Den andra Sven som föddes 1751-12-09 dog förmodligen 1752-01-19. I dödsnotisen står inget namn (men det måste ju vara det barn som föddes i december 1751) och det står dessutom att han var 3 veckor gammal, men här har väl prästen räknat fel för det blir snarare 6 veckor. Jag undrar om Du har någon notering om Andreas Svans titel. Det är möjligt att den står i någon av notiserna men att man har haft svårt för att tyda den. Betr. Ladufogden Carl Svans och Bengta Nilsdotters barn har jag 7 st noterade. Anders f 1775-07-20; Kierstena f 1778-09-12, d 1784-02-20; Elena f 1782-08-03; Kierstena f 1784-04-21; Töre f 1786-01-31; Erik f 1787-08-04 och Sven f 1790-11-04.
  SVAR

Hej Bengt Tyvärr vet jag inte Andreas profession. I Skårby födelseboken C:1 år 1706 ev.-08 står det Inspector Lewin, Stora ???? samt Andreas Svan och raden under på slutet Dorotea Vendela Lind?. Peter Larsson skriver i en av sina böcker om Carl Svahn som tillsammans med en anställd på Marsvinsholm tog till fånga en tjuv. Däremot tror jag att Carls dotter ändå heter Kristensa (romansk diminuriv till namn på Krist; förkommande i Skåne.
  SVAR

Hej Yvonne, Det låter intressant det där med Carl Svans tjuvjakt. Vet Du i vilken bok av Peter Larsson som detta finns publicerat och vet Du hur man kan få tag på denna bok (Peter L. är ju avliden)? Betr. namnen Kristensa och Kierstena har jag uppfattat det så (men kan ha fel) att det är två av flera varianter av Kristina som existerade på 1700- och 1800-talen. Vill man normalisera till ett modernt namn är det väl Kristina eller Kerstin??
  SVAR

Hej Bengt Jag har alla Peter Larssons böcker men de är sommarhuset. Peter är jättetrevlig och på hans hemsida finner du adress och telefon. Han kanske t.o.m. kommer ihåg händelsen även om det var i en av hans första böcker. Sök "Peter Larsson". Han står först på söksidan. Lycka till!
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies