genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Behm, Niklas, Svaneholm, 17142007-06-03 10:58

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4811
 

Jag söker uppgifter om Niklas som var trädgårdsmästare på Svaneholm 1714, då han gifter sig i Ystad 1714-10-15 med Elsa Abrahamsdotter. Jag har inte lyckats att hitta familjen i något hf som jag letat igenom för Ystad och Wemmenhög. Tacksam för all information om någon stött på familjen i sin forskning! Vänliga hälsningar Carina
  SVAR

Jag vet inget om denne Niklas men klan meddela att jag har några Behm i Lindesberg (T) och dess omgivningar från ca 1750 och framåt. Av intresse? Har du kanske också några där?
  SVAR

Det finns flera trädgårdsmästare i Ystad med namnet Behm. I Carlquist, Ystadsläkter under trenne sekler, nämns Abraham Pettersson Behm (c1710-1788). Han har bl a en son Niklas född 1742, vilket kan tyda på släktskap med din Niklas. Sonen Erik (1739-1811) blev också trädgårdsmästare. Dessutom finns en gästgivare och stadsfiskal Elias Behm, som dog i Ystad 1712 17/8. Han ska vara född i "Goslar" (var nu det ligger).
  SVAR

Hej! Tack för er information som jag har sedan innan då Abraham är min ana och jag undrar om Niklas kan vara hans far, därför behöver jag hitta Niklas med familj i Hf, vilket jag helt misslyckats med. Hoppas att någon annan stött på Niklas i något Hf! Jag har släkt i Lindesberg men inga Behm, de finns kvar nere i Skåne, Bl.a i Malmö, Lund, Östraby och Abraham dör i Wärby. Vänliga hälsningar Carina
  SVAR

Jag har en gelbgjutare Christian Behm som ana. Varifrån han kommer har jag ej funnit men han gifter sig i Kristianstad 16/5 1758 med Cicilia Ströberg. Han dör 1787 i Kristianstad (troligen 70 år gammal). Är det något som passar in eller finns det någon annan Behm-forskare som kan lämna någon vidare information om min Behm.
  SVAR

Hej Gertrud! Jag har inte din Christian i min forskning. Han kan vara en bror till Abraham, som har en sonson som får namnet Christian. Men så länge jag inte hittar Niklas eller vem det nu kan vara som är far till min ana Abraham f.1710 ca, i Hf så är detta bara gissningar. :)Carina
  SVAR

Goslar ligger i Tyskland i Harz intill gamla tyska östgränsen.
  SVAR

Hej, Abraham Pettersson Behm född 1710-03-28 i St Maria Ystad är inte son till trädgårdsmästare Niklas Behm utan till trädgårdsmästare Petter Olofsson som avled 1712 i Ystad. Hans hustru, Elsa Abrahamsdotter gifte sedan om sig med trädgårdsmästare Niklas Behm. Elsa avled 1732 i St Maria. Sonen Abraham får burskap 1734 och övertat styvfadern Niklas Behms rörelse. Niklas Behm avled 1737 i Ystad St Maria. Mvh, Linda Wikland
  SVAR

Trädgårdsmästare Petter Olofsson på Vegeholm gifter sig 1706 16/5 i Strövelstorp med Elsa Abrahamsdotter. Hon är troligen identisk med skafferskan Elsa som nämns som fadder 1703-1705 på Vegeholm. Skaffare = köksmästare
  SVAR

Hej! Tack snälla Linda o Anders! Jag hade nästan gett upp hoppet om att hitta mer information bakåt på Abraham. Vänliga hälsningar Carina
  SVAR

Hejigen! Kan Petter Olofsson möjligen vara f.1668-11-08 i Strövelstorp? Finns det uppgifter på varifrån Elsa kommer? Vänliga hälsningar Carina Hansson
  SVAR

Vem vet, men hur kommer du fram till det, och vilka skulle i så fall vara hans föräldrar?
  SVAR

Hej Anders! Jag har inte hunnit titta på hur det ser ut och vad som finns för Strövelstorp, gjorde bara en snabb slagning på namnet på FS. Där hittade jag en Peder Olofsson f. i Strövelstorp 1668. Föräldrar, Olof Ingelsson och Kerstina Nilsdotter. Vänliga hälsningar Carina Hansson
  SVAR

Jag har själv många anor i Strövelstorp, så jag har faktiskt forskat lite på Olof Ingelsson. Sonen Peder är inte din trädgårdsmästare. Han dör som bonde i Sandåkra i samma socken 1732. Allmänt sett så är trädgårdsmästare jättesvåra. Han kan vara född varsomhelst! De följde ofta med sina "herrar" och kunde hamna på gods långt från födelseorten. Och så bytte de anställning titt som tätt, är min erfarenhet.
  SVAR

Tack Anders! Det sparar mkt när man får hjälp att utesluta felaktiga spår! Det finns inte någon uppgift på barn efter Petter o Elsa i Strövelstorp? Jag har själv inte hittat något syskon till deras son Abraham. :)Carina
  SVAR

Hej, Petter och Elsa var åtm 1709 bosatta i Ystad första roten i enlighet med katekeslängd från samma år. Nr 45 Petter Olofsson Trädgårdsmästare h Elsa Abrahamsdotter Sinna Abrahamsdotter p Catarina Margareta Johansdotter
  SVAR

Vid vigseln 1714 15/10 i Ystad S:ta Maria mellan Niklas Behm och Elsa Abrahamsdotter så är trädgårdsmästaren Abraham Bock löftesman. Kan det vara Elsas far? Och Sinnas?
  SVAR

En ledtråd kan i så fall vara Trädgårdsmästaren Abraham Bocks vigsel med Anna Jacobsdotter i Snårestad 1711 (GID: 1355.16.60900)
  SVAR

Varmt Tack för info!!! Nu vet jag också att Abraham Bock är f.1676, eftesom han dör på Torup, Bara 1752-12-28 i en ålder av 76 år o 6 mån. Så han kan mkt väl vara far till Elsa, men Anna Jacobsdr måste vara hustru minst nr 2, och kan inte vara mor till Elsa.
  SVAR

Fast det blir väl lite tajt. Elsa gifter sig 1706, och även om hon bara är 15-16 år så kan inte Abraham Bock vara hennes far om hans ålder stämmer. Något samband borde det i alla fall finnas!
  SVAR

Hej Anders! Det har du rätt i. Undras om de är syskon, för det är lite konstigt att jag bara hittar ett barn till Elsa, det kan ju bero på sen ålder vid vigseln. Men det dröjer också 4 år innan sonen Abraham födds 1710, fr vigsel 1706.
  SVAR

Hej Carina! Den Anna Jacobsdotter Du nämner är den Anna som är född 27/7 1788 på Lindby 9 i Svenstorp? Om så är fallet har Du fler uppgifter om henne? Werner Otterman
  SVAR

Hej Werner! Nej det är inte samma Anna. Din Anna gifter sig m. Jöns Nilsson f 1791-08-17 i Örsjö, i Svenstorp 1824-03-12. Din Anna dör i Örsjö 1832-10-15. Hennes föräldrar är Jacob Hansson o Metta Jönsdotter. Vänliga hälsningar Carina
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies