genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Persdotter, Cecilia/Sissela, Tjustorp, född 1722 eller 17232015-07-07 11:47

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=54617
2014-09-19 19:14 

Hej!

Cecilia/Sissela Persdotter ska vara född 1722 eller 1723. Jag har letat på båda årtalen i Tjustorp Smedstorp. Hon kan finnas där men jag lyckas bara tyda varannan dopnotis.

Vilka fler Tjustorp finns det?

Maria

  SVAR 2014-09-20 09:51

Om det är Skåne finns det Tjustorp i Skabersjö. Jag minns att jag tolkade namnet i dödboken. Det står kanske inte Tjustorp.

 

Eva M

  SVAR 2014-09-20 10:02

Tack Eva!

Kan man någonstans se boken live och på det sättet kanske lättare läsa/tyda?

Maria

PS Hon kan komma från Tjustorp i Smedstorp. Problemet är att jag har svårt att tyda vad som står.

  SVAR 2014-09-20 11:10

Ortnamnsregistret
www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index
ger följande på Tjustorp
om det kan ge någon ledtråd
Allt gott!
Siv



Klicka för en större bild

2014-09-20_Tjustorp.jpg
  SVAR 2014-09-20 11:42

Tack Siv!

Maria

  SVAR 2014-09-22 20:00

Finns det någon som kan hjälpa mig att läsa födelseböckerna för Smedstorp. Det är helt omöjligt för mig.

Maria

  SVAR 2014-09-23 17:21

Maria !

Ingen Cecilia/Sissela eller Sissa är född i Smedstorps sn 1722/23

Bengt

  SVAR 2014-09-23 17:46

Tack Bengt!

Då kanske det inte står Tjustorp i dödsboken. Vad kan det då stå? Cecilia Persdotter dog 1797-09-01 i Simrishamn.

Maria

  SVAR 2014-09-23 18:10

Maria !

Jo, det står Tiustorp men hon är åtminstone inte född 1722-24. Åldersuppgifter i db överensstämmer inte alltid med verkligheten. Titta efter om det finns någon bpt efter henne eller mannen. I annat fall kan du kolla dopvittnen till hennes barn, det kan finnas syskon till Sissela som du kan spinna vidare på och se om du kan återfinna dessa födda i Tjustorp.

Bengt

  SVAR 2014-09-23 19:46

Tack Bengt!

Har inte just nu till gåg till BOU men ska kolla upp när jag kan. Under tiden har jag letat och funnit tre av Cecilias barns dopnotiser i Simrishamn, Peter Niclas, Ingrid Catharina, Johanna Constantia. Ska leta vidare efter Jacobs och Cecilias notiser.

Jag är inte så duktig på att tyda namn men det här är vad jag kommit fram till:

Peter Niclas 1756-  Gudmor är Elisabet Ebbesdotter. Faddrar är Magnus Malmström, Hedvig Sörensdotter och Elna Catharina Wellasdotter som jag vet är Peter Niclas faster.

Ingrid Catharian 171762-06-03. Gudmor är Cecilia Cerwin. Faddrar är Daniel Lund, Magnus Malmgren, Måns Rydman eller Hydman, Elisabet Ebbesdotter, Metta ????  ???? dotter och Rebecca Cerwin.

Johanna Constantia 1764-05-21. Gudmor är Hans Möllers hustru Elna Catharina alltså Johanna Constantias faster som nu har gift sig. Faddrar Hans Möller, Henrik ????, Niclas Raab, D??? Hallgreens hustru Bodela.

Bengt, känner du igen några av namnen ovan från Tjustorp? Det är ju tyvärr ingen som heter Persson eller Persdotter.

Maria

 

 

  SVAR 2014-09-23 20:08

Nej tyvärr Maria, det ringer ingen klocka alls, men du skulle kunna vända på det och titta igenom Smedstorps fb och se ifall Cissela och hennes make är dopvittne till något barn i församlingen.

ett sökbart register för bpt finns tillgängligt under ArkivDigital, prova där!

Jag ser nu att Smedstorps fb för 1724 endast har dopnotiser jan och feb. Däremot föds den 3 april 1725 Per Jönssons och Ingar Månsdotters dotter Sidtsela i Tjustorp. Det är dock osäkert om det här är din.

Bengt

  SVAR 2014-09-23 20:46

Tack Bengt!

Är det inte konstigt att ingen av hennes släktingar finns på dopen? Jag börjar leta bakvägen bland Smedstorps dopnotiser.

Cecila Persdotter är ana på min mammas farmors sida. Ingar Månsdotters syster Hanna är ana på min mammas farfars sida så jag börjar leta där.

Maria

  SVAR 2014-09-24 10:30

Jag har försökt att leta bakvägen på Hannas barn men det går inte bra för jag kan inte se vad där står i Smedstorp födelsebok. Istället har jag tittat på Cecilia Persdotters barnbarn som föds i Övraby. De är alla barn till Peter Niclas Wellasson.

Martha Catharina har gudmodern S E Böök hustru till mjölnaren P Holst. Faddrar är P Holst och nämndemännen Hans Hansson och Sven Mattsson. Även Martha Catharinas  dotter Beata Carolina har Sven Mattsson som fadder.

Berndt Olof har gudmodern Sellu Larsdotter som är hustru till Hans Hansson. Faddrar är Marna Hansdotter, Hanna Andén (osäker på efternamnet) Hanna Mårtensdotter (osäker på efternamnet) och Änkan Tyker (osäker på efternamnet).

Det finns ytterligare en son Wilhelm Anders som ska vara född 1798 eller 1799 men jag hittar honom inte i Övraby födelseböcker.

Eftersom Sven Matsson är fadder för så väl Martha Catharina som hennes dotter har jag försökt att hitta om han är släkt men jag har inte hittat hans föräldrar ännu. Eftersom hans Hanssons familj är faddrar för båda barnen och gudmor för ett håller jag även på att leta på honom och hans familj. Jag har inte kommit så långt där heller.

Någon som vet om Hans Hansson och Sven Mattsson har kopplingar till Tjustorp?

Maria

 

  SVAR 2015-01-10 11:07

Har hittat på nätet att Cecilia/Sisela Persdotter ska vara född den 4 mars 1725 i Tjustorp. Någon som känner igen?

Jag har fått hjälp att hitta, se ovan, att Cecilia/Sisela Persdotter ska vara född den 3 april 1725 i Tjustorp.

När är hon född? Finns det två Cecila/Sisela födda 1725 i Tjustorp?

Maria

 

  SVAR 2015-01-10 14:53

Har hittat att Cecilia Persdotters barnbarn Berndt Olof var Smedstorps första lärare i den nya skolan i just Tjustorp.

Maria
 

  SVAR 2015-01-10 18:17

Cecilias barn heter Peter Niclas, Ingrid Catharina, Jakob, Johanna Constansia och Cecilia.

Man brukar ju säga att namn ärvs. Vet inte om jag här kan hitta ett mönster.

Cecilias man heter Eric (han är döpt efter sin morfar). Han mamma heter Ingrid och pappa Wellas/Willas. Ingrid Catharina är ju döpt efter sin farmor.

Om Cecilia är född 1725 enligt ovan är hennes föräldrar Ingar Månsdotter och Pehr Jönsson. Kan Peter Niclas vara döpt efter sin morfar Pehr?

Cecilia är ju döpt efter sin mamma men var kommer namnen Johanna Constansia och Jakob ifrån?

Maria

  SVAR 2015-01-10 21:02

Angående namn inom familjen så var namnen på Erics syskon Peter och Elna Catharina. Dessutom fanns det en gosse Christoffer i familjen.

Maria

  SVAR 2015-01-11 17:44

Om Cecilia är född den 3 april 1735 i Tjustorp är hennes morfar Måns Mårtensson och hennes mormor Elsa Bengtsson.

Maria

  SVAR 2015-01-12 12:26

Skulle behöva hjälp!

Är det någon som har Sissela Persdotters syskon i sina anor?

Syskonen är Kirstina Persdotter född 1721-09-05 i Tjustorp och Per Persson född 1731-09-14 i Tjustorp.

Jag skulle vilja veta om de fick några barn för att se om Sissela kanske var fadder för något av barnen.

Maria

  SVAR 2015-07-07 11:47

Hej!

BOU 15:63 Ingelstad  bekräftar att Cecilia Persdotter är syster till bland annat Kirstina Persdotter och Per Persson. Därmed också dotter till Ingar Månsdotter och Per Jönsson.

Maria

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies