genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Andersson, Albrekt, Sövde, död 178705132015-05-04 11:42

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=54260
2014-09-10 13:17 

Hej!

Söker Albrekt Andersson föräldrar. Albrekt avled 1787-05-13 i Sövde. Enligt de uppgifter jag har var han född 1705. Jag kan inte hitta honom som född i Sövde men jag har samtidigt mycket svårt att läsa födelseboken för Sövde 1705. Abrekt var gift med Karna Olsdotter född 1719. Var vet jag inte. Karna dog 1771-05-30 i Sövde.

Vad jag vet så hade Albrekt och Karna barnen:

Anna 1741-06-29

Anders 1745- 01-24

Ingar 1751-12-13

Alla ska enligt mina uppgifter vara födda i Sövde. Jag har försökt att läsa dopnotiserna för alla barnen men jag har inte lyckats med Anna och Anders. Jag kan helt enkelt inte tyda vad där står. När det gäller Ingar kan jag  tyda lite. Hon bärs till dopet av Vendela Flensburg. Faddrar är Petter Lundberg, Christian Hörlin, lite osäker men jag tror han till förnamn heter Jöns efternamnet är Andersson och ytterliggare en person som jag inte kan tyda. Jag kan ite heller läsa ut var de bor. Vad jag förstår är det endast Jöns Andersson som är släkt med familjen antagligen Albrekts bror.

Maria

 

  SVAR 2014-09-12 16:26

Hoppas jag klippt ut rätt ställe (tänkte du skulle kunna få läshjälp om jag lägger in en bild)
Allt gott!
Siv

Sövde CI:2 (1738-1775) Bild 26 / sid 21 (AID: v112531.b26.s21, NAD: SE/LLA/13400)



Klicka för en större bild

2014-09-12_v112531.b26.s21.jpg
  SVAR 2014-09-12 16:28

Sövde CI:2 (1738-1775) Bild 46 / sid 41 (AID: v112531.b46.s41, NAD: SE/LLA/13400)



Klicka för en större bild

2014-09-12_v112531.b46.s41.jpg
  SVAR 2014-09-12 16:29

Sövde CI:2 (1738-1775) Bild 93 / sid 88 (AID: v112531.b93.s88, NAD: SE/LLA/13400)



Klicka för en större bild

2014-09-12_v112531.b93.s88.jpg
  SVAR 2014-09-12 16:49

Tack Siv!

Fantastiskt snällt att lägga in bilderna!

Jag vet inte hur man gör så därför uppskattar jag det enormt. Trevlig helg!

Maria

  SVAR 2014-09-12 17:10

I första bilden heter faddern Pär Andersson i Gylle och Pär Pålsson i Söfde.

Eva M

  SVAR 2014-09-12 17:28

Tack Eva!

Jag förstår inte hur du kan läsa eller rättare sagt tyda.

Maria

  SVAR 2014-09-12 21:50

Bild 2

jag undrar om det verkligen står 24 januari eftersom barnet är döpt Dom 3 p Trin, vilket är tredje söndagen efter Trinitatis. 3:e söndagen efter Trinitatis var 4 juli år 1745. Står det inte 24 juni?

Suscepta: Möllnarens Ulmbergs hustru uti Åsums mölla. Testes: Nils Mårtensson, Pär ? (sen kan jag inte tyda mer).

Eva M

  SVAR 2014-09-12 23:22

Tack Eva !

Du har säkert rätt. Mina uppgifter är andrahandsuppgifter eftersom jag inte lyckats läsa/tyda notisen

Maria

  SVAR 2014-09-13 09:50

Hej!

Sammanfattning:

Pär Andersson som är bosatt i Gylle är antagligen Albrekts bror. Jag har inte hitta något mer på honom. Är kanske Albrekt född i Gylle?

Jag har själv kunnat läsa ut att Nils Mårtensson är fadder på både Annas och Anders dop. Han verkar komma från Sövde. Jag ser inget släktskap. Vad tror ni mycket mer erfarna släktforskare?

Nils Pålsson från Sövde ser jag inte heller något släktskap med. Samma sak gäller Christian Hörlin. Han var också från Sövde.

Vad gäller Vendela Flensburg så kanske hon bara ställde upp eftersom hon var klockarhustru.

Det som är mer underligt och samtidigt för mig mer signifikativt  är att  trumpetaren Petter Lundberg som inte bor i Sövde utan i Brandstad och Kristina, hustru till mjölnaren Ulmberg, som bor  i Södra Åsum båda har tagit sig till Sövde för dopet.

Det som också är speciellt ur mitt perspektiv att se det är att jag inte hittar någon  släkting till Albrekts hustru Karna.

Jag har tre hypoteser:

1. Jag har hittat att både Petter Lundberg och Kristina Ulmberg kommer från Småland. Är det så att Albrekt eller Karna kommer från Småland?

2. Petter Lundberg är trumpetare vid adelsfanans skånska kompani. Kristin Ulmbergs man Christian Ulmberg har tidigare varit sergeant. Finns det någon soldat-koppling?

3. Albrekt är väl från böjan ett tyskt namn så även Christian. Eller har jag fel? Dessutom har Vendelas man, klockaren Flensburg, tyska anor. Finns det en koppling här?

Det här är bara hypoteser men skulle gärna vilja höra vad ni som är mer kunniga tror.

Maria

 

  SVAR 2014-09-13 19:02

Södra Åsum är nog Sjöbo. Det är inte så långt från Sövde.

Eva M

  SVAR 2014-09-13 19:27

Har du hittat Albrekts och Karnas vigsel?
Kanske det finns uppgifter där att kolla vidare på
Allt gott!
Siv

  SVAR 2014-09-13 20:16

Siv,

Har letat men inte hittat den.

Har letat efter Albrekts dopnotis men inte hittat den, varken i Sövde eller Gylle.

Maria

  SVAR 2014-09-13 20:24

Är Anna deras första barn?
Mantalslängder finns kanske för tidigare än husförhörslängder men där står väl inga sådana uppgifter antar jag. Vad finns det mer för dokument att leta i?

  SVAR 2014-09-13 20:30

Vad jag vet är Anna deras första barn.

Kanske ska man kolla om man kan hitta några barn till faddrarna för att se om Albrekt eller Karna var faddrar åt dera barn.

Annars vet jag inte vad jag ska leta. Bouppteckning?

Maria

  SVAR 2014-09-13 20:41

Jag har kontrollerat BOU i Färs härad. Det finns namnregister. Inga BOU för någon av dem såvitt jag kunde se. Eva M
  SVAR 2014-09-13 20:47

Tack Eva!

Jag är så ny vad det gäller släktforskning. Vad betyder det att det inte finns några BOU?

Maria
 

  SVAR 2014-09-13 23:20

Bouppteckningar.

Eva M

  SVAR 2014-09-14 09:26

Hej Eva!

Uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag menade vad betyder det att du inte hittade någon boupptäckning. Vad kan anledningen vara?

Maria

  SVAR 2014-09-14 09:37

Det kan betyda att de inte hade något att skifta, dvs att de var väldigt fattiga, eller så har bouppteckningarna kommit bort. Sådant händer. Det finns ett namnregister för Färs härad. Bra att kolla själv.  Jag kan ju ha missat.

Eva M

  SVAR 2014-09-14 09:42

Tack Eva!

Maria

 

  SVAR 2014-09-15 09:42

Har tittat på dopnotiserna för Albrekts och Karnas barnbarn. Alltså de barn deras dotter Ingar får med Påhl Nilsson. De är boende i Sövde. Skulle jag kunna läsa ut något ur dem? 

Nils bärs fram av kyrkoherdens dotter Elisabeth Sofia Hoffgardh. Faddrar är Joh George Gerlack, någon Holmberg (tror det ska vara skomakarmästaren Sven) någon Nilsson (vars förnamn jag inte kan tyda), någon Påhlsson (vars förnamn jag inte kan tyda men säkert en släkting till Påhl), någon vars namn jag inte kan tyda och till slut Mätta Påhlsdotter (släkting till Påhl - tidigare dotter? )

Karna bärs fram av smeden i Spiellas hustru. Faddrar är någon Gerlack, någon Nilsson (kanske samma fadder som Nils hadde?) Mätta (kan inte tyda mer) och pigan Mätta Påhlsdotter i Sövde.

Ola bär fram av Anders Albrektsson hustru Mätta i Sövde (alltså Ingars svägerska). Faddrar är Hans Nilsson,  Sven Holmberg Vendela Sandberg, och Boel Pärsdotter 

Bengt bärs fram av Elisabeth Sofia Hoffgardh (kykoherdens dotter). Faddrar är mästare Gerlack Sven Holmberg (tror jag att det står men det kan vara något annat) Anders Albrektsson i Sövde (Ingars bror) Hans Nilsson i Sövde (har tidigare varit fadder) och Ingar Påhlsdotter (släkting till Påhl?)

Anna bärs fram av pigan Greta Kramer ( jag tror det står Kramer). Faddrar är Peter Pehrsson och Hinza Pehrsson ( jag tror jag läst av rätt) någon jag inte kan läsa namnet på och Pehr Pehrsson s hustru  Elfe ( är osäker på min sista avläsning.

Maria   

 

 

  SVAR 2014-09-15 16:41

Gerlack/Gerlach heter Johan George. Vem är han? Någon som känner till honom?

Angående Sven Holmberg är han nog skräddarmästare inte skomakarmästare. Sven Holmberg är gift med Helena Seidel som är systerdotter till Johan Flensburg som var klockare i Sövde. När Ingar Albrektsdotter döptes (barnens mor) var det Vendela Flensburg, Johans hustru, som bar henne.

Jag har också hittat att Vendela Sandberg antagligen är barnbarn till Vendela Flensburg.

Maria

  SVAR 2015-05-02 19:09

Karna Olsson/Olofsdotter och Albrecht Andersson gifte sig i Södra Åsum 17410218.

Har också hittat att Petter Lundberg som är fadder då dottern Ingar döps heter Petter Andersson Lundberg. Han är trumpetare och kommer från Brandstad. Är han en bror till Albrecht?

Maria

  SVAR 2015-05-03 13:03

Om Petter Andersson Lundberg är Albrechts bror så heter föräldrarna Anna Gunnarsdotter och Anders Påskasson.

Albrechts äldsta barn heter Anna och Anders.

Anna Gunnarsdotter är född i Reslöv 1685.

Maria

  SVAR 2015-05-03 19:51

På familysearch.org finns ett par nästan Albrecht.
Lite långsökt kanske, men kanske bra att kolla för säkerhets skull.
Allt gott!
Siv



Klicka för en större bild

2015-05-03_Albregt_Albreth.jpg
  SVAR 2015-05-04 11:42

Tack Siv!

Ska kolla upp ditt tips men tror mer och mer att Albrechts födelseår är fel. Han kanske är född 1703, 1704, 1706 eller 1707.

Maria

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies