genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Bonstasrdra, Agnes Hildegard, Lerberget /Höganäs, gift Olsson2014-09-11 18:07

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=54286
2014-09-11 17:40 

Hej

Jag är väldigt ny på detta att forska i släkten. Nu behöver jag hjälp med morfars mamma. Jag vet att hon hette Agnes och hon är född 25 Juni 1895 och att hon var gift med Emil Ture Olsson född 26 mars 1894. Dom bodde i Höganäs / Lerberget. Jag kommer inte vidare för att det efternamn som jag hittat på henne som ogift säger mig inget och det går inte att hitta. Jag har en misstanke att det är felstavat i registret jag hitta henne. Hennes efternamn ska enligt register vara "Bonstasrdra". Jag har nu sökt på detta namn överallt men kan rtyvärr inget finna.
Jag blir väldigt glad om det finns någon som kan hjälpa mig.

 

Med vänliga hälsningar

Stellan Weibull
 

  SVAR 2014-09-11 17:55

Ohlsson, Agnes Hildeg Konstantia

Långarödsv 12
263 00  Höganäs

Död 2/9 1982.

Kyrkobokförd (1975) i Höganäs, Höganäs kn (Malmöhus län, Skåne). Mantalsskriven (1975) på samma ort.

Född 25/6 1895 i Jonstorp (Malmöhus län, Skåne).

Änka (15/3 1963).

----------

Olsson, Emil Ture

Lerberget 2

Död 15/3 1963.

Kyrkobokförd i Väsby, Väsby kn (Malmöhus län, Skåne).

Född 26/3 1894 i Välluv (Malmöhus län, Skåne).

Gift man (2/11 1918).

Det bör vara dessa två.

 

Eva M

  SVAR 2014-09-11 17:58

Enl. SCB utdraget är hon f. utom äktenskap. Modern är Augusta Nilsson f. 4/10 1876 och bosatt på No. 11 Stora Görslöv i Jonstorp förs,.

Eva M

  SVAR 2014-09-11 18:00

Hej Stellan
Tror du fått lite fel uppgifter och att "Bonstasrdra" är nog en förvrängning av hennes tredjenamn Constantia. Hon föddes u.ä. i Jonstorp, och var dotter till pigan Augusta Nilsson, född i Fleninge 1876-10-04. Augusta gifte sig senare med jordbruksarbetaren Anders Peter Nilsson, född i Väsby 1864-09-03.

  SVAR 2014-09-11 18:02

Nilsson f. Nilsson, Augusta

S.Stenbocksgatan 142

Död 15/12 1946.

Kyrkobokförd i Helsingborgs Gustav Adolf (Malmöhus län, Skåne).

Född 4/10 1876 i Fleninge (Malmöhus län, Skåne).

Änka (6/10 1935).

Moderns död.

Eva M

  SVAR 2014-09-11 18:04

I SCB utdraget heter hon Agnes Konstantia Hildegard.

Eva M

  SVAR 2014-09-11 18:06

Ett tack för det snabba svaret Eva och Carin.

Nu märks det att jag är ny, denna kvinna har jag hittat men fick inte ihop det med tanke på det konstiga efternamn som fanns.

  SVAR 2014-09-11 18:07

Fadern har fått fel namn på dödskivan (den gamla; har inte installerat den nya än):

18640903
Nilsson, R. Petter
Stubbarp 3
Död 6/10 1935.
Kyrkobokförd i Viken (Malmöhus län, Skåne).
Född 3/9 1864 (ingen uppgift om födelseort)
Gift man.
Anm:
Ett förnamn otydligt.
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Viken, Höganäs kn (Skåne län, Skåne)
Källor:
SCB

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies