genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Schragge, Hanna, Blentarp, levde 17532014-09-08 21:20

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=54146
2014-09-06 13:29 

Hej!

Är det någon som känner till Hanna Schragge i Blentarp? Hon var gudmor när en av min släktingar döptes. Hon ska också har haft en son som hette Gottfrid. Kan det stämma? Mamman till sonen för vilken hon var gudmor hette Gottfridsdotter.  Kan det vara så att mamman är barnbarn till Hanna?

Maria

  SVAR 2014-09-07 08:35

Det fanns en Johan Skragge i Blentarp som dog den 24 maj 1750. Han var 65 år när han dog. Kan det vara en släkting till Hanna? 

Jag letade efter honom i bouppteckningarna för 1750 men han fanns tyvärr inte där. 

Katharina

  SVAR 2014-09-07 09:21

Katharina!

Det jag hittat är att Hanna var gift med Johan. De ska ha en son Anders men eventuellt även en son Gottfrid. Om han inte är son till dem så verkar han bo hos dem.

I födelseboken angående Nils Jacobsson står det att han bars fram av Hanna Schragge. Faddrar var Anders Schragge, Jöns Gottfriedsson och Maria Erlands.

Jöns Gottfriedsson är säkert Nils farbror. Vilka är de andra?

Bådde Schragge/Skragge/Scragge och Gottfried är ju ovanlig namn.

Se Anbytarforum 2000-08-08. Monica Jönsson har skrivit lite där.

Nils "födelseannons" finns här på Scangen. Ronnie Nilsson ställde frågan om nils 2012-08-31.

Maria

  SVAR 2014-09-07 10:10

Jag har hittat ett annat barndop där Hanna Schragge bar barnet. Barnet hette Metta och föddes den 7 juli 1755 ( Födde 1738-1775 bild 111/s 97). Fadern hette Christian Gottfridsson i Blentarp. Jöns Gottfridsson var med och det fanns även en Maria Gottfridsdotter. 

Har du någon uppgift om Elsa Gottfridsdotter fick fler barn och när de i så fall föddes? 

Katharina

  SVAR 2014-09-07 12:33

Tack Katharina!

Då kan vi antaga att Elsa hade syskonen Maria, Jöns och Christian och att Hanna Scragge är släkt med de eftersom hon är med på mer än ett dop.

Angående Elsa vet jag inte något mer om henen. Jag vet inte om hon fick fler barn eller om hon gifte sig.

Du har inte sett någon Gottfried någonstans?

Ett litet tanke experiment om Johan Schragge är Gottfridspappa och Elsas farfar.

Johan Schragge var 65 år när han dog 1750. Då är Johan född 1685.

Vi säger att Elsa är 23 när Nils födds 1753. Jag har inte sett hennes ålder någonstans. Då är Elsa född 1730. Då är Johan 45 och det skulle inte vara konstigt om han var hennes farfar.

Eller kan Gottfried vara en bror till Hanna eller Johan och därför bodde med dem?

Jag håller också på och letar efter om jag kan hitta något om inspektor Malm.

Maria

 

 

 

  SVAR 2014-09-07 14:28

Detta ser ut att vara Christian Gottfridssons dopnotis. Han föddes den 18 aug 1726 i Blentarp. Fadern heter Gottfrid men jag kan inte läsa hans efternamn.

Katharina



Klicka för en större bild

2014-09-07_Blentarp-CI-1-1693-1737-Bild-170-sid-166.jpg
  SVAR 2014-09-07 14:32

Skulle detta kunna vara Elsas dopnotis från 1731? Fadern heter Gottfrid och dottern ser ut att heta något som börjar på E. 

Katharina



Klicka för en större bild

2014-09-07_Blentarp-CI-1-1693-1737-Bild-195-sid-191.jpg
  SVAR 2014-09-07 15:02

Katharina!

Det är säkert deras dopnotiser. Och att hon är ska vara född 31 kan ju stämma. Tyvärr har jag så svårt att läsa ut mer än att pappan heter Gottfrid och mamman Kerstina Nilsdotter. Jag kan se att det står Christian och jag ser som du att hennes namn börjar på E. Jag kan inte se vad pappan heter i efternamn. Jag ska försöka tyda igen men jag tycker det är svårt. Kanske Hansson ?

Att mamman heter Nilsdotter förklarar kanske hur Nils Jakobsson fick sitt förnamn.

Maria

  SVAR 2014-09-07 15:08

I den första notisen ser fadern ut att heta Gottfrid Abendt, och i den andra står det Gottfrid Skomak:

Barnet 1731 heter Elna.

  SVAR 2014-09-07 15:41

Tack Anders!

Förstår inte hur du gör!

Vet du vad det betyder att han heter Abendt? Tror du att han kommer från Tyskland?

Maria

  SVAR 2014-09-07 16:41

Jo, det låter mycket tyskt! Förresten så kanske det ska vara Abend (betyder kväll på tyska).

  SVAR 2014-09-07 17:16

Hej Anders!

Har du stött på Abend förut?

Vet du om Schragge/Scragge/Skragge också kan vara tyskt?

Höll de tyska hantverkarna som kom till Sverige på 1600-talet ihop så som vallonerna?

Jag har hittat att morfar Gottfrieds barnbarns farfars far också har ett tyskt efternamn. Är det en slump eller har familjerna kännt varandra?

Maria

  SVAR 2014-09-07 17:37

Nils Jacobssons pappa, inspektorn som dog är Jacob Elias Malm. Hans pappa är Daniel Malm, löjtnant och gästgivare i Skivarp. Hans pappa i sin tur är Hans Danielsson Glaser, skräddarmästare i Malmö. 

Maria

  SVAR 2014-09-07 23:37

Tyskarna höll säkert ihop. Men tror inte Skragge är ett tyskt namn i första hand. Det står massor om Skragge på Anbytarforum.
 

  SVAR 2014-09-08 13:03

Hanna Schragge var närvarande vid ett stort antal dop under lång tid. Jag har funderat på varför hon varit med vid så många dop. I juli 1772 var hon med på det sista dopet som jag hittat. Hon står då som jordgumman Hanna Schraggens. Betyder det att hon var barnmorska? 

Katharina

  SVAR 2014-09-08 14:17

Katraina!

Jordgumma är ju barnmorska.  Det är säkert därför hon är gudmor.

Har du sett hur långt tillbaka vi har hittat! Att Nils Jacobssons morfar är Gottfried Abendt och att hans mormor är Kerstena Nilsdotter. Vi har också hittat Nils far Jacob Elias Malm, farmor Maja Catharina Malm, farfar Daniel Malm och farfarsfar Hans Danielsson Glaser.

Det skulle vara intressant att veta var och när Gottfried Abendt föddes. Samma sak gäller Hans Danielsson Glaser, jag har varit inne och kollat kyrkoboken men det är omöjligt att se. Dessutom undrar jag över vilka som är Maja Catharina Malms föräldrar. Var och när hon är född. Samma sak gäller Kerstina Nilsdotter.

När det gäller Elna Månsdotter. Vet jag nu att Måns Olsson är hennes pappa och Kerstina Nilsdotter mamma.

Eventuellt är Olof Persson pappa och Kerstina Andersdotter mamma till Måns Persson.

Eventuellt är Nils Olsson Ruth pappa och Eklin Tuvesdotter mamma till Kerstina Nilsdotter.

Stämmer det så har jag några generationer till när det gäller Nils Olsson Ruth. Däremot har jag inga föräldrar till Olof Persson, Kerstina Andersdotter eller Eklin Tuvesdotter.

Än en gång tack för all hjälp, Katarina!

Maria

  SVAR 2014-09-08 14:42

Vad roligt för dig att du fått så mycket information så långt bak i tiden! Jag har letat efter en vigselnotis för Elsa/Elna Gottfridsdotter, men inte lyckats finna någon i Blentarps vigselböcker. Jag har inte heller sett att hon skulle ha fött fler utomäktenskapliga barn. Jag har även letat efter Hanna Schragges dödsnotis, men inte funnit den. Jag har utgått från tiden efter 1772 då hon senast närvarade vid ett dop. 

Jag har hittat Jöns, Christian och Maria Gottfridsson/Gottfridsdotter i dödboken. Jöns var 81 år när han dog den 1 mars 1786. Christian var 63 år den 14 mars 1786. Maria var 78 år den 16 april 1785. Jag har inte hittat Elsa/Elna Gottfridsdotter i dödboken. Jag kan dock ha förbisett henne om hon dött som ung. 

Katharina

  SVAR 2014-09-08 15:06

Tack,

skönt att höra att Elsas syskon iallafall blev relativt gamla. Jag tycker annars att alla har dött så unga. Tack för du hittat dem! Jag tänker börja en ny tråd och leta efter Maja Chatarina Malm. Eller tror du det är bättre att fortsätta på den här? Jag tycker hon är en spännande person om hon som kvinna varit gästgivare på 1700-talet.

Maria

  SVAR 2014-09-08 15:08

Maria, jag hänger inte med på en punkt. Hur har ni funnit att Nils Jacobsson är son till någon Jacob Elias Malm? Enligt mina noteringar heter han bara Elias Malm.

  SVAR 2014-09-08 15:09

Jag tycker att det är bäst om du startar en ny tråd för att söka efter information om Maja Chatarina Malm. 

Katharina

  SVAR 2014-09-08 15:13

Hej Anders!

Jag har när jag googlat hittat ett släktträd där han heter Jacob Elias Malm och att han dog 1753. Där står också Nils som hans son.

Maria

  SVAR 2014-09-08 17:39

När jag googlar så verkar det vara ett släktträd på MyHeritage, men det är inte tillgängligt för utomstående. Vad är primära källan i kyrkböckerna? Man kan inte lita på allt som finns på nätet. Allt måste kontrolleras. :)

  SVAR 2014-09-08 18:10

Jag vet att man inte kan lita på allt. Kanske drog jag en för snabb slutsats. Återkommer när jag hittat bekräftelse eller icke av namnet Jacob.

Maria

  SVAR 2014-09-08 21:20

Hej igen! Nu har Ronnie Nilsson citerat källan i tråden om Kerstina Nilsdotter:

Vid Nils dop i Blentarp CI:2(1738-1775) sid.82 står Enl. Kyrkoboken
Ett oägta barn.Qwinfolket Elsa Gottfriedsdotter,kom från Torså gård om Michaieli, hwarest hon tient och föregaf att hon der af inspectoren Malm som för kort sedan hastigt dödde, wardt blewen rådd med barn.barnet föddes den 19 October o döptes 18 Sönd. efter Trinitat i kyrkan efter predikan.Svcs Hanna Schr Test Anders Schragge. Maria Erlands och ??? Jöns Gottfrieds ibm.

Inspectoren Malm måste rimligen vara Elias Malm, som dog på Torsjö,1753 19/7. Det enda konstiga är att Nils kallar sig Jacobsson och inte Eliasson. För att känna sig mer säker borde man kolla i domboken vad som sägs där. Kanske har Elsa ändrat sig och pekat ut en Jacob i stället för Elias som fader.


 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies