genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Westersköld, Sara, , 16882010-10-05 21:40

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=5304
 

Jag söker efter Sara Westersköld född 1688 i ? död 1757 Uddarp, Skepparslöv gift med Gabriel Löfgren Löfvenskjöd. Saras föräldrar heter Andreas Westersköld (Wsesterheim)och Sara Petre. Jag har en uppgift på att hon skall ha varit född på Uddarp men vid den tiden var hennes föräldrar bosatta i Malmö där Andreas var Inspektor. Undrar även vilka som var ägare till Uddarp vid den tiden då Sara föddes. Undrar också om någon har ägarlängden för Uddarp i Skepparslöv. Lennart epost: ie.lennart@telia.com
  SVAR

Sara Westersköld 1688-03-03 Malmö enligt fameli död 1756-05-09 far Anders mor Sara Petre Gabriel Löfgren född 1672-02-03Skepparslöv död 1744-03-11
  SVAR

Sara Petre född 1665-Malmö död 1750-10-12 Anders Westersköld or Wetersheim död 1701 Malmö
  SVAR

Halå Lennert Sara och Anders vigdes 1680- i Malmö
  SVAR

Stopp och belägg ! Det är inte helt lyckat att bara plocka uppgifter från Familysearch (som jag tror att det är). Där förekommer en hel del felaktiga uppgifter, gissningar och antaganden. T.ex. om en person bor i en församling så brukar man ganska ofta hitta uppgiften att personen är född där också även om det inte finns något som helst bevis för detta. Då Westersköld är en adlig familj så brukar det vara en bra idé att titta vad som står om dem i Elgenstiernas bok. Här står bl.a. att Sara Westersköld döptes 1688-03-03 i Stockholm Maria församling. Jag skulle inte tro att hon föddes i Malmö och de åkte upp till Stockholm och döpte henne där. Sara dör på Uddarp i Skepparslöv och blir begraven där 1757-01-09. För att fortsätta att rätta en del fel. Gabriel Löfgren är inte född i Skepparslöv 1672-02-03. Han är son till domprosten i Linköping Petrus Simonis Löfgren och han bor inte i Skåne 1672... Anders Westerheim (adlad Westersköld) och Sara Petre gifter sig 1683-01-30 i Stockholm Nikolai församling (i hennes första gifte. Sara föddes 1665 och dog 1750-10-12 på Snälleröd, Färingtofta och är dotter till extra ordinarie rådmannen i Stockholm Alexander Petre och Sara Andersdotter Casten. Det står mycket mer om släkten och deras olika medlemmar i Elgenstierna. Om Uddarps säteri finns det lite skrivet i Hauswolffska samlingen (som finns på LLA). Denna skrevs i början av 1800-talet och om ägarna skriver man bl.a. följande. "Uddarp - Berustat säteri i Skepparslövs socken, Gärds härad och Kristianstads län. Gården kallades förr, då den någon gång förekommer i äldre handlingar Udderup ... Gården är en av de så kallade Bornholmska vederlagsgodsen 1661. I övrigt saknar man alla underrättelser om denna gård i Danska tiden och det är obekant av vem Konung Fredric III i Danmark tillöste sig Uddarp, som sedan, som ovan nämnt är, blev använd ibland vederlagsgodsen för Bornholm. På svenska tiden... Bortarrenderad till svenska riksrådet Ebbe Ulfeldt. 1687 blev det ett berustat säteri. Men det är först med följande man har vad man kan kalla en ägarlängd: 1) Alexander Löfgren (Löfvenskjöld), född 1722. 2) Hertell, en kapten. 3) Samuel Löfvenskjöld, född 1726. 4) Friherre Abraham Lejonhufvud. 5) Berg. Kunglig räntemästare. 6) Nils Ludvig Christopher Toll. 7) Greve Christian Dücker." Som synes inte helt fullständig, men en start i alla fall.
  SVAR

Hej Niklas Tack skall du ha för en mycket bra redogörelse angående mina frågor. Det skulle vara intressant att veta vem som ägde Uddarp år 1688 då Sara föddes, för enligt uppgifter så skall hon vara född där. Sen kan man kanske tycka att det är lite underligt att hon döptes i Mars månad år 1688 i Stockholm. Vid den tiden så var det ingen lätt resa för en nyfödd att bli utsatt för. Hon kanske inte ens är född i Uddarp utan i Stockholm vid något besök hos släktingar där. Det kan ju också vara så att hon föddes i Uddarp under en resa till Stockholm. Som sagt mycket att tänka på för man vill ju att det skall bliva rätt. Vänligen Lennart Karlsson
  SVAR

Lennart, Vad innebär "enligt uppgifter"? Du behöver en bättre källhänvisning. Elgenstierna är standardverket inom svensk adel, men visst innehåller den fel, och om något kan rättas vore det ju bra. I Elgenstierna kan man läsa att Anders Westerheim (adlad Westersköld 1691) gifte sig i Stockholm 1683 och innehade tjänster i Stockholm från 1676. Först 1689 blir han inspektor vid packhusen i Malmö. Inget här motsäger att Sara både är född och döpt i Stockholm 1688. Exakt dopdag och församling tyder också starkt på att uppgiften kommer direkt från en födelsebok.
  SVAR

Hej igen Lennart ! "Enligt uppgift" är ingen bra källa precis som Anders skriver. "Enligt uppgift" kan vara en arbetshypotes, men då det tydligt och klart står att hon döptes i Stockholm 3/3 1688 så tycker jag att den arbetshypotesen skall förkastas om du inte har en exakt källa som motsäger detta. Jag bifogar en bild på födelsenotisen. Här står dessutom i slutet "Christnadehe thet hemma för Barnetz swagheet skull" så är det uteslutet att man har åkt från Skåne till Stockholm för att döpa barnet. Vad gäller ägarna av Uddarp vid denna tiden är det säkert familjen Ulfeld. I boken "Gods och gårdar" står bl.a. följande historik: "Å platsen för Uddarps gård låg under medeltiden Uderups nunnekloster, av vars byggnad ännu några rester torde ingå i den nuvarande huvudbyggnaden. Från reformationen var Uddarp en tid lustslott för de danska konungarna. Enligt en karta från 1690-talet, som finnes bevarad, tillhörde nästan hela Skepparslövs socken ännu vid den tiden Uddarp. Gården innehades då som berustat säteri av släkten Ulfeld. Säterifriheten var utfärdad 1687. I mitten av det följande århundradet hade i släkten Ulfelds ställe trätt en kapten von Hertell och amiralitetsöverkommissarie Samuel Lövgren adlad Löfvensköld..." 1697 års katekismilängd bor på Uddarps sätesgård sekreteraren Johan Arosius och hustru Bengta Tufvesdotter.

Klicka för en större bild

1688.jpg
  SVAR

Jag har någonstans fått Uddarp som födelseplats men har varit mycket tveksam till den. Det är därför som jag har ställt min fråga om födelse plats. Håller med om min dåliga formulering. Arbetshypotesen kommer jag nu att förkasta. Jag tackar också för födelsenotisen och alla uppgifter som ni har givit mig. Jag har ett problem och det är att jag har lite svårt att läsa allt som står i notisen. Skulle vilja ha lite hjälp med det. Jag undrar om ni vet någonting om Johan Wilhelm ( Jean Vilhelm ) Wilhelmsson Petre född 1697-06-16 död 1748-03-14 Holje nr 22, Jämshög (K)gift 1739-06-03 med Anna Magdalena Hallenborg född 1712-08-21 Markie, Anderslövs sn, Malmöhus län död 1778-03-23 Rydsgård, Villie sn. (M). Johan Wilhelm ( Jean Vilhelm ) Wilhelmsson Petre var grundaren till Petrefors nuvarande Olofström. Här följer deras släktskap. Sara Westersköld är farfars brorsdotters dotter (syssling) till Johan Wilhelm ( Jean Vilhelm ) Wilhelmsson Petre: Petre, Johan Wilhelm ( Jean Vilhelm ) Wilhelmsson (1697 - 1748) far: Petre, Welam Robertsson (1664 - 1736) far: Petre, Robert D.Y. (1630 - 1693) bror: Petre, Alexander (1630 - 1673) dotter: Petre, Sara (1665 - 1750) dotter: Westersköld, Sara (1688 - 1757) Vänligen Lennart Karlsson
  SVAR 2010-10-05 21:40

Försök med Hagbert Müller, en kantor och lärare som verkade i Skepparslöv i mitten på förra seklet. Han har skrivit flera böcker om Skepparslöv, både om den danska och svenska tiden. Han visste allt om Uddarp.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies