genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Ev Carlsson, Augusta Charlotta, Ulfängen Locketorp, 18512021-02-06 21:42

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=52921
2014-06-21 21:22 

Hej

Jag söker Augusta Charlotta född 1851 i maj troligen den 1:a i Ulfängen Locketorp Västergötaland.

hon emigrerade till Amerika 1869 och gifte sig med Nils Persson Flensburg 1871 6 mars med en Nils som kom ifrån Örtofta i Skåne

Jag har letat i födda men kan inte hitta henne jag har även letat i husf men har gått bet.

Jag har ett urklipp från skånska dagbladet om deras guldbröllop och i den står de att hon ska vara bördig från Ulfängen Västergötland.

Var ska jag fortsätta leta? Jag är släkt med hennes make och har hittat ättlingar i Amerika ska åka och hälsa på när jag hittat  mer och sammanställt allt.

Hälsar

Eva

  SVAR 2014-06-22 15:10

Vet du var de gifte sig? Är datumet 6 mars korrekt eller kan det vara 7:e?
Kan det här vara deras vigselnotis?



Klicka för en större bild

2014-06-22_NilsAugusteVigsel.jpg
  SVAR 2014-06-22 16:31

Hej

De står i annonsen för guldbröllopet den 6 mars  1871 de bodde i Kansas City.Jag har kontakt via fecbook med ett barnbarn och hon skriver att vad hon vet skulle hon komma från Ulfängen Locketorp i Västergötland.Och så står de i annonsen också.

Men jag vet inte var de bodde när de gifte sig.

Hälsar

Eva

  SVAR 2014-06-22 16:52

Från findagrave.com



Klicka för en större bild

2014-06-22_AugustaCFlensburg.jpg
  SVAR 2014-06-22 17:07

Kollade utflyttningsboken för Locketorp, och hittar ingen Augusta Charlotta som flyttar från Locketorp till Amerika 1869.

Letade även igenom Locketorps husförhörslängd 1860-1872, Ulfängen. Där finns endast tre Augusta Charlotta med:
Anna Cajsa Johansdotters oäkta dotter Augusta Charlotta, född i Wäring 1866-06-2?, Locketorp AI:9 (1860-1872) Bild 204 / sid 198
Anders Petter Anderssons dotter Augusta Charlotta, född i Lycketorp 1857-09-10, Locketorp AI:9 (1860-1872) Bild 205 / sid 199
Johannes Anderssons dotter Augusta Charlotta, född i Lycketorp 1856-03-18, Locketorp AI:9 (1860-1872) Bild 220 / sid 214
Ingen av dessa stämmer in på din Augusta Charlotta.

  SVAR 2014-06-22 18:32

Hon finns inte i utvandrardatabasen Emiweb såvitt jag kan se. Inte heller Nils kan jag finna. Hans födelsedatum och födelseort stämmer men namnet Flensburg måste han ha plockat upp någon annanstans från. Kan ha ha varit anställd hos Flensburgs i Malmö?

 

Eva M

  SVAR 2014-06-22 18:37

Hej

jag har letat mer i mina antäckningar då hittade jag att Augusta ska troligen heta Johnsson i efternamn inte Carlsson.

Hon måste vara född någon annan stans och sen bott en tid i Ulfängen Locketorp, men jag har gått igenom flera husförhör, så kom jag att tänka på om hon kan vara konfimerad i Locketorp men jag kunde inte hitta något om detta.

Hon kom till Amerika 1869 så står de i annonsen om guldbröllopet.

Nils Persson Flensburg och Augusta var till Sverige och hälsade på i Örtofta i alla fall 1910 då var även en dotter med Edit.

Hälsar

Eva

  SVAR 2014-06-22 21:16

Hej o tack till er som letat.

Min syster o jag forskar ihop och hon hittade detta

Arkiv Didital Frösve 1861-1873  A1:e bild 133 sid 126Augusta Charlotta född 1850 05 01 far till N Amerika 1869 04 07 allt stämmer bara att hon är född 1850.

Hälsar

Eva

 

  SVAR 2021-02-06 21:42

Hej,

Jeg jakter på min slektning Carl Fredrik som var født i Gamla Uppsala 1847/1848. Da kom jeg over en  Boupptackning fra 1857 etter en avdød Carl Petter Jansson. I listen over etterlatte med krav i boet nevnes "Augusta Charlotta fødd den 28.   1851".

Kanskje dette er den personen du leter etter? Hennes familie er da fra en annen del av landet enn du trodde. Men det er jo mulig at enken etter Carl Petter Jansson, Maria Margareta Mathsdotter (også kalt Maja Greta), flyttet dit med barna sine. Kanskje hun opprinnelig kom derfra? Min slektning Carl Fredrik (som muligens er den samme som er nevnt i bouptackningen) flyttet til Norge og slo seg ned der. 

Håper dette er til hjelp! La meg gjerne høre om du tror dette er riktig.

mvh

Christen Krogh

mailadresse: slektsforskning@krogh.org

REFERANSE:

https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104747_00239

Vaksala häradsrätt, Bouppteckningar, SE/ULA/11671/F/14 (1855-1859), bildid: C0104747_00239

 



Källan är https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0104747_00239
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies