genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Anderson, Mathilda, Munka Ljungby, född 6. juni 18552014-05-22 15:03

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=52429
2014-05-18 21:28 

Hej Scangen

Kan nogen mon hjælpe mig med oplysninger om min tipoldemor Mathilda, som blev født i Munka Ljungby sogn, Kristianstad Lehn den 6. juni 1855. Jeg har ikke kunnet finde hende i husforhørslængderne på arkivet i Lund. Jeg ved at hun fik en søn Fritz som blev døbt i Västra Karup Kirke i 1878. Mathilda flyttede til Danmark i 1879 med sin kommende mand, min tipoldefar Jens Hemming Rasmussen som også er far til Fritz.

På forhånd mange tak for hjælpen

Anne Bentsen

 

  SVAR 2014-05-18 22:52

Hej!

Är detta rätt Fritz?

Hälsningar



Klicka för en större bild

2014-05-18_Fritz_Foedelse.jpg
  SVAR 2014-05-18 23:07

Hej igen!

Där finns ingen Mathilda Andersson född 1855-06-06 i Munka-Ljungby.

Däremot finns där en född 1855-04-03 troligen har hon en tvillingsyster men hennes far heter inte Anders.

Sen finns där en Mathilda född 1854-06-29 också i Munka-Ljungby. Men samma sak där faderns namn är inte Anders.

Jag bifogar båda bilderna så får du se om något stämmer överns med din Mathilda:

 



Klicka för en större bild

2014-05-18_Mathilda_1854.jpg
  SVAR 2014-05-18 23:07

Och här kommer nummer 2.

Hälsningar



Klicka för en större bild

2014-05-18_Mathilda_1855.jpg
  SVAR 2014-05-18 23:35

Din tipoldemor Mathilda måste ha varit tidigare än 1879 i Danmark för "oäkta" barnet Fritz Robert får som hemvist Danmark när han döps i Västra Karup. Sen skickas attest till Bäckaskog i Ådrup sogn. Bækkeskov är Everdrup sogn,  Præstø amt.  Där finns familjen ju i FT 1880. De har då också ett döpt pigebarn.

Antar att hon 10-månadersdagen var i Everdrup men jag kan inte se att man antecknat Fritz födelse där.

Jag antar att du har hennes födelseförsamling/sogn/ från  en FT eller när de gifte sig. Jag kan inte finna någon vigsel i Everdrup.

Jag har tittat i alla församlingar i Skåne med Ljungby i namnet men finner henne inte. Kan du berätta var det står Munka-Ljungby? Jag kan inte finna henne utvandringsdatabasen.

Denna finner jag. Hon har en tvillingsyster Sofia som flyttar nästan samtidigt till Danmark.

Förnamn:Mathilda Utflyttningsdatum:1875-12-06

Efternamn:Johansson Christiansdotter Utflyttningslän:Kristianstad

Födelsedatum:1855-04-03 Utflyttningsförsamling:Munka-ljungby

 Utflyttningsort:Munka Ljungby 1

Födelselän:Kristianstad

Födelseförsamling:Munka Ljungby Destination land:Danmark

Födelseort: Landskod:DK

Födelseort (Utom Sverige): Ensam/Familj:E

 

Yrke:Piga Källa:Husförhörslängden

Ålder:20 Sida i husförhör:195

Kön:K Nr i utflyttningslängd:116

Civilstånd:O

Eva M

  SVAR 2014-05-18 23:51

Hej!

Kan inte detta vara rätt Mathilda fast hon flyttar till Amerika?

Förnamn:Mathilda Utflyttningsdatum:1877-05-15

Efternamn:Johansson Utflyttningslän:Kristianstad

Födelsedatum:1855-04-03 Utflyttningsförsamling:Munka-Ljungby

Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils): Utflyttningsort:Munka Ljungby 1

Födelselän:Kristianstad Destination ort:

Födelseförsamling:Munka Ljungby Destination land:Amerika

Födelseort: Landskod:

Födelseort (Utom Sverige): Ensam/Familj:E

Födelseland (Utom Sverige): Aktnr:2

Yrke:Jungfru Källa:

Ålder:22 Sida i husförhör:215

Kön:K Nr i utflyttningslängd:

Civilstånd:O 

  SVAR 2014-05-19 00:09

Är det inte samma som flyttar 1875?

 

Eva M

  SVAR 2014-05-19 00:14

Jo det är exakt samma.. Hon återvänder från Danmark om man kollar HFL.

Sen åker hon vidare till N. Amerika med sin tvilling.

Hälsningar

  SVAR 2014-05-19 07:07

Jag tittade i Toksvaerd på hennes död 24 april 1932. Hon var född 6 juni 1853.

Munka-Ljungby kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13271/C I/2 (1810-1863), bildid: C0061165_00182

6 juni 1853 föddes Mathilda och döptes den 12 juni. Föräldrar statdrängen Anders Olsson och hustru Karna Jönsdotter på Skillinge No. 38.

Jag bifogar bilden från husförhörslängden med hennes familj. Hennes far var statdräng vilket betydde att han fick lön till stor del i form av livsmedel och fri bostad.

Eva M



Klicka för en större bild

2014-05-19_skillinge.jpg
  SVAR 2014-05-19 07:16

Skulle också säga att statarna flyttade en hel del. Mathildas föräldrar kom från Välinge 1852 och 1856 flyttade de till Barkåkra (s. 238 i  AI:13).

Här är fadern i Sveriges dödbok:

Olsson, Anders

Karup 1

Död 15/2 1907.

Kyrkobokförd i Västra Karup (Kristianstads län, Skåne).

Född 6/3 1820 i Billinge (Malmöhus län, Skåne).

Änkling (25/3 1886).

Eva M

  SVAR 2014-05-19 07:59

Barkåkra kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/LLA/13020/A I/19 (1876-1881), bildid: C0059041_00170

Här finns familjen. Anders och Karna samt Mathilda och systern Johanna som har en dotter Ella Charlotta f. 14/6 1874 i Barkåkra.

Mathilda flyttar till Malmö 24/10 1876.

Systern flyttar till Västra Karup 1877 och föräldrarna kommer efter 24/10 1878 (s. 392 i AI:9 Barkåkra).

Eva M

 

  SVAR 2014-05-22 15:03

Hej Andrée og Eva

Tusind tak for jeres hurtige svar. Andrée, det er den rigtige Fritz Robert du henviser til, fandt ham også på arkivet i Lund. Tænkte at Johanna var Mathildas søster, men tænkte overhovedet ikke på, at Karna var hendes moder, men Eva, det har du fundet ud af, og jeg er meget glad for at have fundet noget familie til Mathilda. Jeg har øjensynlig set mig blind på at hendes fødselsdato var 6.6.1855, som er angivet i kirkebogen da hun blev gift, og ikke som du helt rigtigt oplyser, at det er den 6.6.1853 som står i kirkebogen for hendes død. Mathilda blev gift med Jens Hemming Rasmussen i Roholte Kirke, Fakse sogn og herred, Præstø amt i november 1878. Jeg har slet ikke overvejet, at Mathilda kunne være kommet til Danmark før 1878, altså inden Fritz blev født. Hun har ikke været i Amerika, men har altid boet på Sydsjælland, men mange forskellige steder, da de rejste fra gård til gård vedr. arbejde.

Om I skulle finde mere omkring Mathildas svenske familie, ville jeg blive meget taknemmelig.

Mange hilsener og tak for hjælpen fra

Anne Bentsen

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies