genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Björk, August Gotthard, Jäder, född 18862014-08-23 22:21

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=51426
2014-04-04 18:47 

Söker efter barn till August Gotthard Björk, som är född 10 maj 1886 i Jäder i Södermanland. 

Har sett uppgifter om:

*Axel Evert Eriksson född 16 juni 1915 inom Kjula, Eskilstuna, Södermanland 
*Bertil Björk född 3/6 1917 
*Eva Björk (har inga födelseuppgifter på henne)

Undrar om detta stämmer och om de har samma mamma?

  SVAR 2014-04-04 19:00

Har hittat ett födelsebevis. Någon som är bra på gammal stil kan kanske hjälpa mig att tyda namnen.



Klicka för en större bild

2014-04-04_1.jpg
  SVAR 2014-04-04 19:30

Föräldrar till Carl Bertil är August Gotthard Björk och Augusta Olivia Petersson f, Jonsson De gifter sig den 21/10 1917

Till Axel evert står där ingen far men modern heter Alma Eleonora Eriksson

Anita

 

  SVAR 2014-04-04 20:45

Hej! Då vet vi lite mer. Uppgifterna vi har sedan innan är sådant vi hört av släktingar om de två nedersta och den översta har vi sett på ett annat släktträd på ancestry. Hade varit roligt att få reda på mer./Bodil

  SVAR 2014-04-04 22:30

Hej Bodil

Jag var inne och titta på det släktträdet .Det ser jättekonstigt ut där är något som inte stämmer.

Jag ska försöka titta närmare på dina uppgifter

Anita

  SVAR 2014-04-05 09:30

Tack för att du hjälper oss att reda ut det hela. 

  SVAR 2014-04-05 09:31

  SVAR 2014-04-05 11:21

Jag har nu tittat i födelsböcker och husförhörslängder

Modern till Axel Evert har jag följt och hon heter Anna Eleonora Eriksson f. 13/7 1889 Enligt födelseboken fadre är Karl Erik Eriksson

hon får en oäkta son Ernst Harry  29/1 1910 i Kjula i födelseboken står där inskrivet  fader Ernst David Pettersson

Sedan får hon Axel Evert 16/6 1915 i Kjula  mycket svagt står ett namn i födelseboken Gotthard Björk

August Gotthard Björk f. 10/5 1886 i Jäder kommer från Barva 15/12 1915 till Vagnhärad samma datum och år kommer Augusta Olivia Pettersson f. 13/6 1881 i Mogata fader Gustaf Filip Jonsson.Augusta blir änka 13/12 1913 efter Johan August Pettersson.

den 3/6 1917 föds Carl Bertil som född innan äktenskapet som son till August Gotthard Björk och Augusta Olivia Petersson de gifter sig den 21/10 1917 borgligt i Vagnhärad

de flyttar till Boo 4/11 1917 och jag har följt dem i husförhören till 1934 och där står bara sonen Carl Bertil.

Till 100% har de inte samma mor Axel Evert och Carl Bertil.

någon Eva Björk med fader August Björk hittar jag inte det hade varit lättare om man hade någon födelsedatum att gå på

hoppas att det hjälpte dig något

Anita

  SVAR 2014-04-05 11:50

Du skulle kunna beställa en kopia på bouppteckningen av Axel Evert Eriksson . Axel dog 29/6 1991 i Brännkyrka Stockholm

och även på August Gotthard Björk han dog 6/4 1976 i Boo för att se om där står något om faderskap.

Anita

  SVAR 2014-04-05 19:17

Tack för hjälpen. Det blev en hel del ny information. Eva Björk är en person som min svärmor har fått reda på av en äldre släkting för många år sedan. Har tyvärr inget mer att gå på. 

  SVAR 2014-08-22 16:16

Hej!

 

Axel Evert var halvbror till min morfar Karl, de hade samma mamma (Anna Eleonora).  Axel Evert var enligt födelseboken son till Gotthard Björk, men växte upp som fosterson i sin moster Elsas familj. Såvitt känt levde inte Gotthard och Anna ihop vid ngt tillfälle, och bägge fick mkt riktigt andra familjer med tiden.Tyvärr kan jag inte bidra med ytterligare info i frågan då det är allt jag själv vet.

  SVAR 2014-08-23 06:29

Tack för uppgifterna. Axel Evert är halvkusin med min pojkes farmors far. Vet du något mer om denna moster Elsa? Födelseår? Man? Barn?

  SVAR 2014-08-23 16:35

Då är vi ingift släkt på långt häll kan man säga. :) Jag kan fråga min mormor vad hon kan tänkas komma ihåg kring Evert (som var hans tilltalsnamn). Jag vet att hans adoptivmamma Elsa dog i trettioårsåldern, och att Evert (enligt vad mormor har sagt) växte upp med sin adoptivpappa och adoptivsyster i Eskilstuna. Rent subjektivt ska hela Everts nya familj ha varit mkt snälla och trevliga männsikor och Evert hade sannolikt en bra uppväxt. Adoptivmamma Elsa hette Elsa Kristina Calrsdotter och föddes 1893 i Kjula, som yngsta barnet till Carl Erik Eriksson (slöjdlärare) och hans fru MAthilda Christina Jonsdotter. Bägge föräldrar födda 1853, han i Kjula och hon i Barva (på Eskilstunas landsbygd, jag vet inte hur bekant du är med området). Jag ska efterfråga mer info men är osäker på hur mkt jag kan få då min mormor hade svårt att minnas sist jag frågade. Men jag återkommer!

  SVAR 2014-08-23 16:52

Spännande. Ser fram emot att höra från dig. Jag ber min svärmor prata med sin pappa. Han vet kanske något som du kan ha nytta av. Maila mig gärna. bodil1976@gmail.com
  SVAR 2014-08-23 20:42

Axel Evert Eriksson fru hette Ingrid och de hade en dotter tillsammans, Eva född 24 december 1952. Någon som kan hjälpa oss hitta Ingrids namn och födelseuppgifter? Eva ska vara född i Brännkyrka Stockholm.
  SVAR 2014-08-23 21:52

Hon lever fortfarande och  datumet på dottern stämmer inte enligt folkräkningen

Anita

  SVAR 2014-08-23 22:21

Ok, då har jag fått tag i uppgifter om fel Eva.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies