genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Rosenstedt, Petter, Ystad - Tryde - Hörup - Borrby, 1693 - 17812015-01-04 19:11

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=49944
2014-02-06 23:08 

Leuitnant Hillebrand Pettersson Rosenstedt o hustru Görela i Ystad, fick i mars 1693 en son; Petter.

Denna Petter o h h Ingri Svensdotter fick i sin tur en son; Petter, f 20/7 1717. De fick flera barn, flyttade till Tryde ca 1723, fick fler barn, flyttade till Hörup, 1726 och sedan till Borrby, där yngsta sonen Hillebrand dog 6/5 1739. Samtidigt i Borrby gifte sig en Petter ?Persson? med jungfru Elsa Catharina Hyllebrand, lysn. 25/11 1736. AD 820/153, vigda 30/1 1737, AD 830/155. De fick en son, Hillebrand f 30/12 1737. Jag har följt fam. i mantalslängd. för Borrby fr.o m 1742, fstih.nr 13 till 1765 sedan nr 4. 1774 flyttade Petter till nr 11 Hörup sedan till Örum 29, där han dog 27/5 1781 AD 237/289. Är han Petter o Ingris son (f 20/7 1717)? Det stämmer inte helt med angiven ålder. Under årens gång hade han olika efternamn. Persson - Pettersson - Hillebrand och hans son Hillebrand heter Rosenstedt i efternamn. Petter var ryttare i Borrby Compani, Skånska dragonerna 1737 - se AD  bild 3480 sid 689, och där heter han Rosenstedt.

Jag vill så gärna känna mig helt säker på släktleden!

  SVAR 2014-09-30 21:56

Hej! Har ingen aning om  släkten långt bak men jag heter Rosenstedt i efternamn och vår släkt är från österlen. Vi har återtagit namnet men den sista "riktiga" rosenstedtaren var min morfars mor Thyra Rosenstedt, dotter till Alfred Rosenstedt som ligger begraven i lövestad. Min mamma har släktforskat lite och kanske kan hjälpa dig. 

  SVAR 2014-10-01 09:54

Om jag minns rätt så har den här släkten Hillebrand-Rosenstedt dikuterats tidigar på såväl Anbytarforum som på Scangen, men blev visst aldrig helt utredd. Det verkar som om det finns mer än en släkt med det här namnet, bl.a. en som Michell här nämner i ett inlägg om sin  morfars mor Thyra Rosenstedt.  

Tyras far var Nils Alfred Hildebrand Rosenstedt  f. 12/7 1879 i Brösarp. d. 1/11 1958 i Lövestad. Han var sadelmakare, och i det här fallet tog han gesällnamnet?? Hildebrand Rosenstedt.  Hans far var torparen Håkan Larsson f. 3/4 1823 i S. Mellby. Om namnet funnits längre tillbaka i släkten vet jag inte.

Anders A

 

  SVAR 2014-10-01 10:16

Bland gravarna i Vitaby, Kivik finns bl.a. Hildebrand Rosenstedt  f, 30/12 1737, d. 22/11  1808, som lär vara född i Borrby, i vilken släktgren han finns - är frågan? Han har väl knappast någon koppling till sadelmakaren Nils Alfed i S. Mellby - eller?

Anders A

  SVAR 2014-10-01 11:47

Hildebrand Rosenstedt som föddes i Borrby 30/12 1737, gift med Ingrid Chistina Engström. Den 28/4 1787 föddes i Borrby dottern Catharina Christina, som sedan återfinnes   i Grevlunda, Vitaby Al:l  59/58, där fader  blev rusthållare och dog 22/11 1808.(det är möjligt att det föddes fler barn i äktenskapet)

Jag har inte kollat hur hur dessa personer hänger ihop med de i Berit Perssons inlägg.

Anders A

  SVAR 2014-10-01 12:25

Den 1/1 1812 dog rusthållaren Hildebrandt Rosenstedts hustru Ingrid Christina Engström i Grevlunda, Vitaby (född 24/6 1740).

Anders A

  SVAR 2014-10-01 16:31

Vigsel, Stiby Cl:1  bild 208.  Den 27 December 1767 vigdes trädgårdsmästaren ?  från Borrby, Hildebrand Rosenstedt med jungfrun Ingrid Christina Engström från Komstad.

Stiby MTL:l, år 1747,  bild 6  sid. 1747.  Här finns på ett ryttartorp  en ryttare? Engström,  ev. Ingrid Christinas far.

Summa summarum så är det väl en hel del som stämmer med Berit Perssons utredning.

Det är väl fullt möjligt att släktens anfader var kyrkoherden i St Petri Ystad, Peder Jakobsson och hans hustru Birgitta Hillebrandsdotter. Och att det sedan föddes en hel del ättlingar som tog namnet och att det då "spretar" en del släkter åt skilda hål, som kanske inte är helt lätt att reda ut!

Anders A

 

 

  SVAR 2014-10-12 10:43

Hej Berit

I Borrby begravningsbok 6 maj 1739 nämns en "son Hillebrand, 5 år 5 månader 3 veckor och 3 dagar gammal" - fader Petter Rosenstedt. Denne Hillebrand kan alltså inte vara densamme som Hillebrand född i Borrby 30 dec 1737 - fader Petter Persson.  Detta bör rimligen betyda att Petter Persson och Petter Rosenstedt är två olika personer. Alternativt att han hade två samtidigt levande söner som bägge hette Hillebrand, men det verkar inte så sannolikt. Om det rör sig om två olika betyder det ju också att den kvinna Petter Persson gifter sig med 30 jan 1737, Elsa Katarina Hillebrand, inte är Per/Petter Rosenstedts hustru.

Jag härstammar själv ifrån en dotter till Per Rosenstedt. Detta enligt en notis i Saxtorps födelsebok 24 aug 1792 där en dotter till min anmoder Kerstin föder en oäkta son Lars. Modern Bengta kallas där "Pehr Rosenstedts dotterdotter". Jag har ännu inte funnit Kerstins födelsenotis och heller aldrig stött på något patronymikon eller släktnamn till henne utan detta är den hittills enda indikationen.

Har du vidare upplysningar om Per Rosenstedt är jag mycket intresserad.

Vänliga hälsningar

Bengt Gran

  SVAR 2014-10-12 13:32

Det är minst sagt rörigt med dessa namn, Hillebrand/Rosenstedt.  I  Borrby Cl:1  820/153, finns lysningen mellan Petter och  Catharina Hillebrand.  Men  vilket är här  det fullständiga namnet på Petter?

Anders A

  SVAR 2014-10-19 16:52

Hej Michelle, Anders o Bengt!

Nu fattar jag inget. Jag skickade en förfrågan 6/2 2014, men fick inga svar!  Av en händelse råkade jag hitta era svar nu i oktober, Hur kan det komma sig? Kul i alla fall. Tack så mycket.

Tack för upplysningen om Hillebrand Rosenstedts grav på Vitaby kyrkogård. Det hade jag ingen aning om.

Ang. Ingrid Christina Engström, så är hon enl bouppt. Järrest.häradsr. FII:a 4:76 dotter till Smed Håkan Åkesson Engström.

Per Rosenstedt har jag tyvärr aldrig stött på.

Vad jag förstår så är Petter Rosenstedt, född i Ystad 12/3 1693, fader till Hillebrand, som dog 5 år gammal, även fader till Petter, f 20/7 1717  Ystad, och som i sin tur fick en son Hillebrand, f  30/12 1737.

Jag har hört att man vid mitten av 1700-talet inte fick använda sig av tagna knektnamn som kunde förväxlas men adelsnamn kanske därför Petter f 1717 i MTL rad 13 bild 11/1747 Borrby heter Persson, fr.o m 1753 Pettersson, Minst sagt förvirrande! Hans son Hillebrand skriver sig sedan med Rosenstedt som efternamn, Hoppas jag har rätt.

Men min stora fråga; När och var dog Petter Rosenstedt f 20/3 1693 och även hans hustru Ingri Svensdotter, vigda 4/7 i Ystad, har jag fortfarande inte fått något svar på.

 

 

 

 

 

 

  SVAR 2014-10-19 17:20

Man kan väl anta att Ingri Svensdotter dog i Borrby omkring 1739. Så Berit, är du bra på att läsa texter kan du väl kika på dödboken i Borrby kring den här tiden!

Anders A

  SVAR 2014-10-19 17:35

Du kan samtidigt passa på att tyda texten i vigseln 1736  Borrby Cl:l  820/153

Anders A

  SVAR 2014-10-20 11:50

Petter Rosenstedt Hillebrandt/ Ingri Svensdotter flyttade, enl. uppgift, från Hörup till Borrby, och där dör deras yngste son 1739.

1737 vigs i Borrby en Petter ??  Hyllebrandt med  jungfrun  Elsa Catharina Hyllebrandt!  (vem är hon)

Min enkla fundering är om det är denne Petter Hyllebrandt  tidigare var gift med Ingri Svensdotter?  I så fall bör väl Ingri Svensdotter finnas i Borrby dödbok, och det är här  det behövs hjälp med textläsning.

Anders A

  SVAR 2014-11-30 10:27

Lysningsnotisen i Borrby 15 november 1736 säger: Petter Pärsson Hyllebrandt och Jungfru Else Catharina Hyllebrandt. Jag har mycket svårt att tro att denne Petter skulle vara densamme som Per/Petter Rosenstedt, född 1717. Av orsaker som jag anfört ovan, dvs Petter Rosenstedts son Hillebrand är född i december 1733 medans Petter Persson Hyllebrandts son Hillebrand är född alldeles i slutet av 1737.

Att de blivande makarna bägge heter Hyllebrandt i efternamn torde väl betyda att de är släkt. Else Catharina är ju jungfru, så hennes efternamn kan inte vara tillgift. Och eftersom det står Petter Pärsson Hyllebrandt och inte Petter Hyllebrandt Pärsson så kan Hyllebrandt inte vara ett förnamn.

Intressant vore att finna födelsenotisen för Petter Rosenstedts son Hillebrand som enligt åldersuppgiften i Borrby dödbok skall vara född någon gång i mitten av december 1733.

Bengt Gran

 

 

 

  SVAR 2014-11-30 11:08

Den Petter Rosenstedts son Hillebrand som begravs i Borrby 6 maj 1739 (5 år 5 månader 3 veckor 3 dagar) är med säkerhet densamme som föds i Hörup 16 november 1733: föräldrar Petter Rosenstedt och Ingri Svensdotter (Hörup CI:1, AD 90/118).

Jag gissar att detta betyder att Petter Pärsson Hillebrand är = Petter Rosenstedt d.y. och son till Petter Rosenstedt (d.ä) och Ingrid ovan och därmed född i Ystad St Petri 1717. Han är i så fall också bror till den Hillebrand som föds i Hörup 1733. Det dör en Petter Hillebrand i Hörup 27 maj 1781, 65 år gammal. Detta rimmar väl med Petter Rosenstedts son Petter, född 1717. Varför denne Petter Rosenstedt d.y. väljer att skippa efternamnet Rosenstedt kan man ju alltid undra.

Vad tycker ni - håller det?

Bengt Gran

  SVAR 2014-12-09 21:31

Tack Anders o Bengt, eftersom era tankar ang. släktskapet mellan Petter Rosenstedt f 1693 i Ystad och Petter Pärsson Hyllebrand, som gifter sig 30/1 1937 med Elsa Catharina Hyllebrand, stämmer med mina, kan vi väl våga tro att det är så.    Kanske blev det krångligt med två personer i Borrby som hette Petter Rosenstedt, men varför Pärsson, det borde ju varit Pettersson, som det står i MTL för Borrby nr 13. fr.o m 1753.

En fråga till; Kan ni hjälpa mig att läsa vad det står i  C1:1 (1701-1788) bild 1930/ sid 373, spalt 3 högst upp?

  SVAR 2014-12-09 21:50

Hej Bengt.  Har du sett Husförhör 1795 för Saxtorp A1:1 33/26. Här har du Husfolket på nr 5, Pehr Rosenstedts familj. + dotterdotterns första barn som var född 29/1 1789, se födda 920/87. Jag kunde inte läsa den, så det får du gärna göra åt mig. Pehr Rosenstedt död, 16/3 1796, se C1:2 1840/179. Skulle vara intr. att förstå Pehrs samband med "Pettrarna"!?

  SVAR 2014-12-09 22:40

Om jag minns rätt är det ganska rörigt och svårläst i Borrby.  Men namnen Pär, Per och Petter är ju olika former på samma namn och då kan väl prästen också rört till det med Pärsson och Pettersson.

Anders A
 

  SVAR 2015-01-04 19:11

Hej Berit

Tack för den upplysningen och då får jag erkänna att jag har rört till det ovan. Denne Per Rosenstedt (i Saxtorp) är ju inte densamme som Pettrarna nämnda tidigare. Jag tackar dig för att du fört mig på rätt spår.

Per Rosenstedts dotterdotter Bengtas son, född i Saxtorp 29 jan 1789  (Saxtorp CI:2, AD 920/87) :

föddes i Saxtorp afledne soldaten wid Sprengtportske Regementet Giösta och des tro. (=trolovade) Pigan Bengtas son Giösta, och döptes hemma föl. (=följande) Söndag. Faddrar Rytt. Gudmund Ahngren och Reserve Rytt. Jöns Friberg samt Ola Svenssons hust. Giertru och Ahngrens hust. Sissa ibm.

Ett par streck efter fadern Göstas namn antyder väl att prästen inte kände till hans efternamn.

Hälsningar

Bengt

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies