genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Rydbeck, Elof, Lund?, född 1790?2015-02-20 17:04

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=49502
2014-01-22 12:31 

Hej!

Inspektor/trädgårdsmästare Maximimilian Körner, dotter Hedvig Amalia Körner född 1798-07-19 Viderup, Gårdstånga i Skåne gift med Elof Rydbeck och fick barnen CARL Samuel Rydbeck och LARS Maximus Rydbeck född 1828. Finns det någon som vet något om Elof Rydbeck och hans söner, vad de gjorde, bodde och vilka Rydbeckar som de var släkt med.

Hälsningar

Mogens Körner 

 

  SVAR 2014-01-22 13:27

Hej!

Nu gick det bra.

Jarl

  SVAR 2014-01-22 13:45

Hej

E. Elo Rüdbeck var länge arrendator på Christinelund (Kristinelund) i Allerums socken.

Där levde han med sin fru Amalia Körner och sönerna (Jöns Elo, f 1827, och Lars Maximus, f 3/7 1828).

Han var enl uppgift född i Kristianstad 19/6 1791. Och kom till Christinelund år 1823 (från Sjörup).

Källa för detta är främst husförhörslängder för Allerums socken åren runt 1830.

mvh

/Arne Thornberg, Körner-ättling

  SVAR 2014-01-22 14:29

Hej!

Tack så jättemycket för hjälpen. Jöns Elo Rydbeck 1827-1901 var konstnär liksom min anfader Magnus Peter K.

Hälsningar

Mogens Körner, Thornberg-ättling 

  SVAR 2014-01-22 15:25

Hej igen!
Då försöker jag här lägga in en avbildning av vår gemensamme anfader: inspektorn/trädgårdsmästaren Johan Christian K (1781-1853).
Bilden (etsningen/litografin) är utförd av hans äldste son, Din anfader akademiritmästaren mm Magnus Peter K (1808-1864).
Själv stammar jag från Magnus äldsta lillasyster: Katharina Maria K (1814-1866). G m kvartermästaren mm Axel E Thornberg (1795-1881).
Och jag gissar att Du stam7mar från detta pars dotter: Anna Cathrina Maria K (född 1836-03-09) och g m Theodor Christoffer K (1833-1865).

Hälsningar från din släkting
/Arne Thornberg, Hviderups-forskare mm
 



Klicka för en större bild

2014-01-22_KornerJohCrist.jpg
  SVAR 2014-01-22 15:59

Hej igen.

Ja det stämmer. Jag har varit inne på jel,s hemsida och hämtat en del info om släkten. Misstänkte att det var Magnus P K som hade ritat. Står det 1853 på bilden?

Såg att Katharina Maria K dog -1866 i Dalby. Vet du om de hade något med Kungsgården i Dalby att göra? 

Hälsningar

Körner/Thornbergsläktingen

Mogens Körner

  

  SVAR 2014-01-22 16:37

Well, bildens tidsangivelse först: Den gode Magnus Peter har där noterat dödsdatum (12/2 1853) för sin far. (Och kanske tecknat efter minnet?)
Sedan Kungsgården. Koppling till Kungsgården i Dalby finns på något sätt. Flyttlängd för Dalby 1869 visar att Axel Engelbrekt Thornberg 13/12 1869
flyttade från Kungsgården i Dalby till Zireköpinge (Tågarp i Sireköpinge) där hans son Abraham Engelbrekt T omsider blev gästgivare...
[Källa: Dalby B:1 (1858-1894) Bild 49]

Hälsningar

Körner/Thornbergsläktingen

/Arne Thornberg

  SVAR 2014-01-23 10:02

Hej! Magnus Peter har lyckats fånga sin far på bilden så bra att jag kan se drag av min egen far ett antal generationer senare. Dragen finns även på självporträttet som Magnus Peter gjorde när han var ung. För två år sedan kände jag bara till min far, farfar och farfarsfar Axel Magnus 1862-1911 och det har blivit ett fantastikt trevlig släktresa under de senast två åren. Mycket av släkten har jag hittat på webben och tack vare din släktforskning har jag fått mycket till skänks.

Jättetack och hälsningar från

Körner/Thornbergssläktingen

Mogens Körner 

  SVAR 2015-02-20 17:04

Hej! Letade på nätet efter mer information om min farmors farfar Jöns Elo Rydbeck och hittade din fråga om inspektorn Elo Rydbeck som alltså var min farmors farfars far. Vilken släkt Rydbeck han kom från vet jag inte. Men enligt familjetraditionen var han nummer två i släkten med namnet Elo. Jag har inte kunnat hitta nummer ett. Hans son Jöns-Elo Rydbeck var oäkta barn till inspektorn och pigan Kristina Svensdotter. Inspektorns andra son, din släkting, Lars Maximus, var född i äktenskapet med Amalia Körner. Hans tredje son, Fredrik, var också oäkta och hade en mamma som var piga. Det märkliga med inspektorn var att han tog hand om båda sina oäkta barn. Både Jöns-Elo och Fredrik växte upp med sin pappa vilket måste ha varit ovanligt på den tiden. Enligt vad jag fått fram levde Elo d.ä och Jöns Elo ensamma tillsammans sedan Amalia Körner lämnat Elo d.ä. och tagit Lars Maximus med sig. I husförhörslängderna står Elo som frånskild på flera ställen, även det ovanligt i början-mitten på 1800-talet. Jöns-Elo fick en som, min farmors far, som också hette Elo. Min farmors bror hette Elo Quintus och hans son, kusin med min far, heter också Elo. Så detta som jag förstår ovanliga förnamn (det är alltså inte Elof) finns i åtminstone fem genrationer i min släkt.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies