genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Pehrsdotter, Elna, Thorsjö, född 18172013-11-30 10:30

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=45115
2013-05-13 13:26 

 Elna Pehrsdotter var gift med Jöns Hansson fram till sin död 27/2 1870 (Östra Vemmenhög FI:2 (1861-1894) Bild 20/sid 15). I längderna står det hela tiden att hon är född i Thorsjö, Solberga (M) 4/12 1817. Men jag kan inte hitta det.... Det närmsta jag kommer (och det jag misstänker stämmer) är att hon mycket riktigt är född i Thorsjö 1817, men den 11/12 istället (Solberga CI:2 (1814-1860) Bild 11 / sid 13). Kan någon hjälpa mig att få detta bekräftat (eller dementerat) så jag kan gå vidare med rätt föräldrar? 



Klicka för en större bild

2013-05-13_Elna_Pehrsdotter.jpg
  SVAR 2013-05-15 19:11

Hej Kenneth!
Att datum, och även årtal, ändrar sig mellan husförhörslängderna (särskilt när personen flyttat mellan församlingar) är inte alls ovanligt. 
Du borde kunna få din teori bekräftad genom att följa den Ellna du hittat i husförhörslängderna framåt
Lyckat till!
Siv 
  SVAR 2013-11-25 00:23

Hej igen!
Jag gick bet på detta med Elna Pehrsdotter i våras och valde då att lägga undan problemet ett tag. Nu när jag åter tagit tag i det så sitter jag tyvärr fortfarande lika fast som innan.....
Jag har försökt följa Elna framåt för att kunna få bekräftat att jag hittat rätt person (se ovan).
Och vad jag kan förstå enligt Solberga AI:2, Bild 86 så flyttade hela familjen till Skurup 1818. Men jag kan absolut inte finna dem vare sig i Skurups eller Solbergas kyrkböcker....?
Det står något med svag stil i högermarginalen om att "alla dessa personer är bortflyttade..........", men jag kan inte läsa det sista. 
  SVAR 2013-11-25 18:26

Jag ser inte heller
Lägger in en gulvariant ifall någon vill ge sig på att tyda
Allt gott!
Siv


Solberga AI:2 (1816-1822) Bild 86 (AID: v112040.b86, NAD: SE/LLA/13359)


Klicka för en större bild

2013-11-25_v112040.b86.jpg
  SVAR 2013-11-25 18:42

alla dessa personer åro botrflyttade men oförsedlade.
hälsn Arne A.
  SVAR 2013-11-25 19:30

Oförsedlade?
Ett helt nytt uttryck för mig......
Kan det betyda att prästen i Solberga inte heller vet vart de tagit vägen efter flytten?
  SVAR 2013-11-25 19:34

Om det är så det står tror jag att de flyttade utan att ta ut flyttbetyg
och då finns de inte i vare sig utflyttningsbok från Solberga eller i inflyttningsbok i Skurup
så då blir det till att lusläsa husförhörslängder för Skurup i förhoppning att det var rätt ort prästen skrev in.

  SVAR 2013-11-26 22:03

Hej Siv och Rune, och tack för info!
Vad gäller lusläsning av Skurups kyrkböcker så är det redan gjort, flera gånger om..... Dock utan resultat (än så länge).
Känns lite frustrerande eftersom jag tänkt stoppa upp och sammanfatta min forskning vid 6:e generationen och till det fattas endast ett fåtal uppgifter innan det är "klart". Helt färdig blir man väl aldrig, men så var det tänkt.....
Förhoppningsvis ser något mitt dilemma i detta forum och kommer med kloka råd. 
  SVAR 2013-11-26 23:55

Det var en svårfångad familj!
Jag har kollat ett tiotal tänkbara församlingar och följt Per Månsson tillbaka till Dybeck, men utan resultat. Det är ju lite märkligt, han hade ju familj och satt  på ett relativt stort hemman, och han var från trakten!  

Anders A
  SVAR 2013-11-28 15:33

Nu har jag lyckat följa den "riktiga" Elna (dvs den Elna jag vet är min ana) bakåt i tiden och tror mig ha kommit så långt som till 1834 då hon bara 17 år gammal flyttar från Ö:a Vemmenhög till Stora Jordberga i Källstorp. Se: Källstorp B:1 (1830-1864) Bild 20/sid 15, attest 22, samt Källstorp AI:4 (1827-1835) Bild 75/sid 70, längst ned på sidan. Men här tog det stopp igen.....

Om allt stämmer har hon vid något tillfälle (troligen inom det närmsta året/åren) flyttat från barndomshemmet i Thorsjö socken i Solberga till en trolig pigtjänst någonstans i Ö:a Vemmenhög. Men här tog det som sagt stopp.....igen.....
  SVAR 2013-11-29 12:32

Källstorp Al:5  77/73  . Här finns hon och står som utfl. till Vemmenhög  30/10  1836 (då 19 år gammal)  men hon kan inte hittas i Ö. Vhg, varken  där eller i Ölöv eller Dybeck, inte heller i V.Vhg.  Modern däremot finns i  Ö. Vhg  Al:7  23/17.

Jag vet inte hur mycket du har på Pehr Månsson och Elna Svensdotter m. fam. Annars har jag nog hittat en del. Fam. flyttade inte till Skurup, utan till Dybeck år 1820.

Anders A
  SVAR 2013-11-29 15:13

Ö. Vhg  Al:8  (1839 -41)  50/46,  Ö.Vhg nr 12.
Här finns  pigan Elna Pehrsdotter f. 4/12 1817 i Torsjö, med oä. sonen Pehr Andersson f. 26/5 1840 i Ö. Vhg,  Modern kom från Källstorp 1836.

Anders A
  SVAR 2013-11-29 15:56

Sv. Dödbok.
Per Andersson f. 26/5 1840 i Östra Vemmenhög, d. 15/12 1920 i Dybäcks gård, Ö.Vhg.  Gift 31/10 1862 med Elsa Jönsson f. 30/9 1837 i Ö.Vhg,
d. 22/4 1901 i Dybäck.

Anders A
  SVAR 2013-11-29 19:27

Hej igen Anders och tack för visat engagemang!

Vad gäller Elna Pehrsdotter så har jag ganska bra koll på henne framåt i tiden. Inte så mycket om hennes föräldrar dock eftersom jag fortfarande inte är helt säker på att jag forskat på rätt person (se mitt första inlägg), även om det mesta pekar mot det.

Anledningen til att jag fortfarande tvekar är ju att den Elna som jag och ni hittat konsekvent anges som född den 4/12 1817. Men i födelseboken för den här tiden finns bara en Elna (med en far vid namn Pehr). Men hon anges född den 11/12. Det troliga är väl att datumet ändrats på vägen, men man vill ju vara säker. 

Tydligen pendlade hennes hemadresser i vuxen ålder mellan Ö:a Vemmenhög och Källstorp. Men om det är "rätt" Elna Pehrsson vi jobbar med nu så har hon i tidig ålder lämnat barndomshemmet i Thorsjö, Solberga och flyttat till troligtvis Ö:a Vemmenhög. Och vad jag kan förstå är det enda sättet att få bekräftat att det är rätt person är att hitta denna koppling bakåt....?

 

  SVAR 2013-11-29 22:02

Hej!

Denna Elna Pehrsdotter som vi nu har följt en bit, hon gifter sig  19/10 1842 i Ö.Vhg med drängen Jöns Hansson från Dybeck.  Och föräldrarna har jag , som sagt, uppgifter på.

Anders A

 

  SVAR 2013-11-30 00:41

Hel rätt, Anders!

Och just denna Elna Pehrsdotter vet jag är min fm fm m. Och i alla HFL står det att hon är född den 4/12 i Thorsby, Solberga. Men i den aktuella födsloboken finns som sagt ingen Elna född den dagen - däremot veckan efter, den 11/12. Troligen är detta "vår" Elna, men det hade ju känts bra att få det bekräftat innan man forskar vidare bakåt i tiden. Det hade kanske räckt med att hitta henne som barn innan hon flyttade hemifrån. Då kanske man kunde upptäcka var födelsedatumet ändrades. Men de skannade HFL för Solberga börjar ju först 1813 och alla andra böcker vi hittat henne i hittills har haft "fel" datum. 

 

  SVAR 2013-11-30 10:30

Det är ju ingen tvekan om att Elnas föräldrar hette Pehr Månsson och Elna Svensdotter. Det går att följa dem från det dom gifte sig i Dybeck, Ö.Vhg tills det dom flyttade till Solberga där Elna föddes 11/12 1817. Att det sedan blir fel datum i husförhörslängderna, det är mycket vanligt, sedan följer detta med i alla husförhörslängder framöver. Detta har de som släktforskar sett många gånger.

Anders A

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies