genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Hallgren, Anna Johanna, (Ny Tråd), född 18202013-09-26 06:15

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=47009
2013-09-25 16:44 

Anna Johanna Hallgren, f. 24/8 1820 i Vellinge, död 10/10 1849 i M-ö, St Petri, enl. notering:
absolverad och sjuklig, (dog i tärande sjukdom) 29 år gammal.( Absolverad= fått kyrkans förlåtelse efter att ha fött ett oä. barn)
Detta är officiella uppgifter från kyrkoböcker, husförhörsl. o flyttn.attester.
Men födelseuppgifterna stämmer inte, hon finns inte noterad i Vellinges födelsebok, ej heller i husförh.längderna där.  Trots ivrigt letande i grannförsamlingarna har det inte (hitintills) gått att hitta hennes födelseplats.
Tillgängl. uppgifter:
Genline, GID: 1313, 247, 43700, Malmö, St Petri, Ala: 22, s. 119
Pigan Anna Johanna Hallgren f. 1820 i Vellinge, inflyttad från Skanör 1844 m. oä. son Gustaf Reinhold, f, 10/4 1847.
På sid. 118: pig. Anna Johanna Hallgren f. 24/8 1820 i Vellinge, inflyttad 1848 från Caroli, död 10/10 1849, 29 år gammal.
Genline: födelseboken 1824-49, bild 839, moder Johanna Hallgren, 25 år, sonen döptes i huset nr 804 (har ej hittats)  13/4 1847. Obs! moderns ålder uppges här till 25 år, vilket skulle betyda att hon var född 1822!
Sonen, Gustaf Reinhold, placerades i fosterhem hos fam. Hultman i hus nr 838, Caroli. Bodde här till 1822 då han, 15 år gammal, flyttade till St Petri (oklart till vilken adress.

Egna noteringar:
Anna Johanna föddes troligtvis oä. hon också. Men noteras med namnet Hallgren, vilket  bör betyda att fadern hade detta namn.  När man plöjer genom födelselängderna i St Petri träffar man endast på en fam. med namnet Hallgren.  Regementsadelmakaren Hans Joshua Hallgren med bl.a. tre söner:  Joachim Hallgren f. 13/8 1793.   Thomas Hallgren f. 27/3 1798.
Jan Fredrik Hallgren f. 25/6 1801, Jan Fredrik  flyttade till Vellinge 1828 där han blev kronolänsman.

Detta är väl, i stort sett, de uppgifter som vi hitintills lyckats vaska fram.  

Anders A
  SVAR 2013-09-25 17:02

"Gustaf flyttade till Sankt Petri 1862. Han finns på s. 76 i AId:3.

Han står som gossen Gustaf Reinhold Aron Hultman. Han flyttar till Danmark 18/9 1865.

Han finns på Nr 634 i kvarteret Gripen. Det är en restaurang/värdshus. Källarmästaren heter Alfing."
 
Från förra tråden.

En liten tanke när jag tittat i olika namnregister. Hon kan ha hetat  Hallengren/Hallongren, dvs att man skrivit fel. I Skanör, om det är hon,  står det bara Anna Hansson. I Malmö på s. 119 AIa:22 står det också Larsdotter ? efter Hallgren.

Jag tror inte vi kan komma vidare med hjälp av de scannade arkivalierna utan man behöver leta på stadsarkivet. Jag ska dit i början av november. Är fallet inte löst då tar jag det med mig.

Anders Berg, du är expert på resandefolk. Har du träffat på en avdankad soldat Hallgren - Lars eller Hans i sydvästra Skåne? Om flickan kommer från den miljön?

Eva M
  SVAR 2013-09-25 17:04

Hej
I personregistret för Sankt Petri står hon som Anna Johanna Hansson Hallgren kanske fadern heter Hans Hallgren

Anita
  SVAR 2013-09-25 18:10

Anita!
Det här personregistret har jag missat!  En av de (av mig)  "misstänkta" fäderna heter just Hans Hallgren  (1763-1874) regem.sadelmakaren.  Han fanns i St Petri samtidigt m. Anna Johanna. Hans Hallgren var ca 55 år när Anna Johanna föddes.
Det är kanske i Rådhusrättens arkiv som svaret finns?

Anders A
  SVAR 2013-09-25 18:50

Hans J Hallgren finns på s. 48 i AIa:39. Född i Malmö 26/3 1863. Han är gift och har tre barn födda mellan 1797-1803.

Eva M
  SVAR 2013-09-25 18:57

26/3 1763.

Eva M

  SVAR 2013-09-25 19:55

Om man nu skall tillåta sig spekulera.  Anna Johanna flyttade troligtvis inte så långt. Min teori är att modern fanns i Skanör, hade en anställning i Malmö, födde barnet i Vellinge, var aldrig skriven eller reg. där, återvände omg. till Skanör eller Malmö.  Men varken i Malmö eller Skanör finns någon födelse reg. omkring 1820. Det närmaste jag hittat är St Petri  Cl:5  418/797. En piga, Else Ahlström som den 28/8 1819 föder en oä. dotter Johanna i hus nr 807
(som jag inte kan hitta)
Kan det vara så att en födelse aldrig blir registrerad i födelseboken?  Jag har träffat på det en gång  med ett barn som föddes i Lund.

Anders A
  SVAR 2013-09-25 21:58

Så har jag funnit Anna Hansdotters inflyttningsattest från Vellinge till Skanör. Den utskriven i juni 1835 men enl. densamma har hon vistats i Skanör i flera år. Hon uppges vara född i Vellinge 24 aug. 1821 men jag finner henne inte.

Inflyttningsattesten finns i HII:2 Skanör bild 188.


Eva M
  SVAR 2013-09-25 22:30

På s. 86 i Vellinge 1832-1838 finns Anna Hansdotter. Hon är fosterbarn hos Corp. Jöns Hallgren. Det finns tre fosterbarn som heter Hansson/Hansdotter hos Jöns Hallgren. Ett av barnen finner jag i födelseboken Anders f. 5/2 1826. Hans föräldrar hette Hans Gron och Elna Pehrsdotter.

Jag tror alla barnen har samma föräldrar.

Jag tror att fallet är nästan löst.

Eva M
  SVAR 2013-09-25 22:49

Så har jag funnit Annas födelse i Vellinge. Hon är född 3 juli 1821. Föräldrar är Carabiniär Hans Gron och Elna Pehrsdotter. Fadder är Jöns Hallgren bl a.

Det har blivit fel i husförhörslängden med hennes födelsedatum en gång. Hur hon har fått namnet Johanna är ? Jag misstänker att föräldrarna dött någon gång efter 1826.

Eva M
  SVAR 2013-09-25 23:00

Jag tror faderns namn är Hans Gren, inte Gron.  Han dog 5/2 1831 i nervfeber, dvs tyfus.

Eva M
  SVAR 2013-09-25 23:05

Nu kommer det en sak som rör till det: Hans Grens dotter Anna dog den 15/2 1831, 1,5 år gammal. Inte har man väl två levande barn med samma namn? Det står nog Elna istället.

 Elna Pehrsdotter dog den 3/7 1828.  Hans G. hann gifta om sig antagligen innan han dog.


Eva M

  SVAR 2013-09-25 23:11

BINGO!
Jag har tittat på den här Jöns Hallgren, men inte fått ihop det!  Och namnet Hans och Hansdotter har ju också spökat!  Men det gick ju kvickt på sluttampen! Och det krävdes att hon fick en egen spalt på Scangen! Hon tog (fick) alltså fosterfaderns namn.
(jag vill be sadelmakaren Hans  Hallgren om ursäkt)

Anders A
  SVAR 2013-09-25 23:17

Oj då! har vi hamnat mitt i bäcken!?
Det var väl inte så att det fanns en Anna och en Johanna?

Anders A
  SVAR 2013-09-26 06:15

29/9 1829 föddes Elna. Jag läste fel på namnet. Föräldrar: Hans Gren och Sissa Pehrsdotter. Hans Gren gifte om sig.med Sissa den 16 jan. 1829.

Anna Hansdotter Hallgren har nog lagt till namnet Johanna vid inflyttningen till Malmö.  Det kunde man kanske göra.?

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies