genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Fredriksdotter, Bengta, örkelljunga, född 1840-12-202007-02-07 14:53

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4510
 

B.f. föddes 1840-12-20. Hon gifte sig i Örkelljunga 1866-12-29 och dog där 1897-09-15. Hon föddes uppenbarligen utom skane, men var? Kriminalistiskt intressant därför att modern lär ha mördat sin grannkvinna och rival omkring 1840-50.
  SVAR

Enligt folkräkningen 1890 så föddes hon i Örkelljunga, men det är ju inte alltid som folkräkningarna har korrekta uppgifter. Vad jag kan se i Örkelljunga födelsebok, så föddes ingen Bengta där i december 1840. Har du försökt följa henne bakåt i husförhörslängderna för att se varifrån hon kom?
  SVAR

I Gid 1456.56.1500 återfinns hon längst ner på sidan. Hon uppges vara född i Örkelljunga. I anteckningskolumnen står en hel del skrivet men vad och vem det avser är inte lätt att lista ut. Någon med större erfarenhet kanske kan försöka.
  SVAR

Tack för tipset, som jag sa smaningom kommer att konrollera
  SVAR

En nolla betyder så mycket. I mitt tidigare svar hade jag glömt en. Det GID-nummer som där angavs ska rätteligen vara 1456.56.15000. Där återfinns Torparen Per Bengtsson född den 19 maj 1824 och hustrun Bengta Fredriksdotter född den 20 december 1840 samt deras dotter Anna Charlotta född 1869-08-14. Någon kanske vill försöka att läsa vad som står i anteckningskolumnen.
  SVAR

Hej Sven-Olle, tack för Din korrektur. Jag bor i Berlin, men kommer vid mitten av mars att resa upp för att grundligt försöka spara Bengta i Landsarkivet och da spelar en korrekt källhänvisning naturligtvis sin roll. Manga hälsningar och tack igen. Frans Carlsson
  SVAR

1863 är Bengta Fredriksdotter piga i Skogen, Örkelljunga. På GID 1456.57.45800 ser man att hennes namn är ändrat från Andersdotter till Fredriksdotter! Går man bakåt finner man att Bengta 1861 flyttar från Västra Spång till Skogen. I V.Spång står hon som oäkta dotter till hustru Elna Olsdotter (född 1817 9/11 Örkelljunga). Elna är gift med inhyses Erik Andersson (född 1812 13/7 Örk.) och de har också ett gemensamt barn Assarina 1851 17/9. Före 1861 finns familjen i Bärebygget (GID 1456.48.64800). Där är noterat på Erik Andersson "vistas ej på stället" och på Elna Olsdotter "häktad". Så lite kriminalistiskt intressant verkar det vara!
  SVAR

Bäste Anders, bravo och tack !!! Om Bengtas mor viskades det i släkten utan att man fick nagot ordentligt att veta. Namnändringen var väl för att inte onödigt stigmatisera dottern/döttrarna, som ju intet hade nagot att göra med saken. Kanske var Bengtas far nagon Fredrik och att detta uppenbarades vid rannsakningen av modern. Jag har rätt desperat sökt tänkbara Fredrikar för att komma vidare men utan resultat. Manga hälsningar !
  SVAR

Hej, jag satte mig genast framför DDSS och hittade en Johanna Bengtsdotter fran Bärebygget, som dog av arsenik 1859-04-13, och hon bör väl vara offret -exciting!
  SVAR

Hej Den Johanna Bengtsdotter som dog av arsenikförgiftning 1859-04-13 i Bärebygget är nästkusin (Syssling i resten av Sverige!) med Elna Olsdotter född 1817-11-09 i Svinstorp, Örkelljunga! Johanna föddes 1802-07-05 i Bärebygget. Deras gemensamme anfader är Verner Heljesson i Attarp.
  SVAR

Tack Magnus Pahlsson, pa den förbindelsen hade jag väl aldrig kommit, i vare fall är jag i första omgangen snävt fixerad vid min egen genealogi. Jag antar de visste om sitt släktskap men a andra sidan är Örkelljunga populistiskt sa pafallande isolerat att släktnätet där är ovanligt tätt knutit. Alltsa släkten är värst. Sa smaningom när domböckerna konsulterts far vi väl veta mer. Hälsningar!
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies