genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Forsman, Bengta Augusta, Nosaby ?, född 18452013-09-15 17:13

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=46685
2013-09-13 14:42 

1881 dör en ogift kvinna i Köpenhamn i samband med en förlossning. I den dödas saker finner man en opholdsbog i namnet Bengta Augusta Forsman (n) född 2/8 1845 i Nosaby Christianstad län. I boken står att hon kom till Danmark 1876. Barnet överlever och får namnet Johannes Forsmann.

Jag har letat i Nosaby utan att finna Bengta Augusta, och hon finns inte i emiweb.

Jag följde en Johannes Forsman i N. Sandsjö ner till 1840. Han hade ingen dotter Bengta Augusta.

Någon som har en idé? Andra har sökt tidigare utan att finna henne.

Det finns en skräddare Sven Henrik Forsman vars hustru får en dotter Mathilda Christina 1856 i Östra Vemmerlöv. Jag tycker det står Virestad i födelseboken men finner inte familjen i hfl. ? Om de har en dotter Bengta Augusta?

Eva M
  SVAR 2013-09-13 15:33

När det gäller Sven Henrik Forsman så står det att han bor i Wanstads Sockn, och man finner hans familj på Vanstad nr 2.

Vanstad AI:18 (1854-1857) Bild 14 / sid 9 (AID: v112980.b14.s9, NAD: SE/LLA/13440)

Men tyvärr finns ingen dotter Bengta Augusta i familjen.

  SVAR 2013-09-13 16:23

Tack Anders

Eva M
  SVAR 2013-09-13 18:58

Hej!
Här har du nog henne.
Nosaby Al:14  41/36

Anders A
  SVAR 2013-09-13 21:24

Tusen tack Anders. Det bör vara hon. Nu ska jag följa henne från 1845 och framåt.

Eva M
  SVAR 2013-09-13 23:02

Jag har lyckats följa Bengta Augustdotter bakåt i tiden och kommit till Rinkaby  Nr 7, s. 42 i hfl. 1856-1863.

Hon finns längst ner på sidan. Kan du, Anders,  eller någong annan läsa varifrån hon kom 1849? Tyvärr finns det inga inflyttningslängder förrän 1852.

Eva M
  SVAR 2013-09-13 23:26

Hej!
Hon är född d. 21/8 1845 i Ivetofta som oä. dotter till Gunilla Fajersdotter från Rinkaby.

Jag har kollat lite efter denna Gunilla Fajersdotter. I Rinkaby finns det många med namnet Fajer, och en del som heter Fajersdotter.  Den enda Gunilla som s.a.s. skulle kunna passa är född som o.ä. dotter till Ingar Hansdotter som fick en dotter Gunilla 20/11 1831.  Men i så fall skulle denna Gunilla Fajersdotter endast vara ca 14 år när dottern Bengta föddes i Ivetofta.  Sedan är det också så att varken Bengta eller modern Gunilla finns reg. i husförhörslängden i Ivetofta 1840-49. Kan kanske vara så att Gunilla var skriven i Rinkaby och bara gjorde ett kort "gästspel" i Ivetofta, Lite märkligt är det.

Anders A
  SVAR 2013-09-13 23:54

Mera.
Bengta kom till Rinkaby 1849, då bara 4  år gammal.
Jag letade efter modern Gunilla Fajersdotter. Hon dog i oktober 1845, Rinkaby Cl:5 bild 36.

Anders A
  SVAR 2013-09-14 00:12

Det är väl lika bra att köra detta färdigt, trots att timmen är sen.

Gunilla var dotter till Fajer Olsson o.h.h. Ingar Hansdotter. Rinkaby Al:4  130/254

Anders A
  SVAR 2013-09-14 06:21

Tack Anders.

Jag trodde Gunilda Fajersdotter blev gift och bodde i Åhus i fr 1880. Denna är också född 1831 i Rinkaby. Jag tänkte också att 14 år var väldigt ungt för att få barn men fullt möjligt är det.

Bengta heter Augustdotter så antagligen har någon August blivit dömd av häradsrätten för faderskapet. Men var kommer Forsman från?

Jag ska kika på Hfl. Kan du läsa varifrån Bengta kom 1849? Kan det vara en förkortning av Ivetofta? En person lite högra upp på sidan har ord ser det ut som.

På s. 255 finns Bengta Augustdotter hos sina morföräldrar.

Eva M

  SVAR 2013-09-14 07:01

Anders,

Titta längst ner på s. 254. Gunilla dör inte utan flyttar någonstans 1853. Kan inte läsa det men tror det står med  Ny. Nymölla?

Det måste vara en annan Gunilla som dör?

Eva M
  SVAR 2013-09-14 07:30


Står det att Bengta kommer från Efva 1849? Vad är det för en ort? Ska det vara Ivö? s. 255

Eva M
  SVAR 2013-09-14 08:48

I AI:18 Åhus s. 572/81 finns Gunnilla Fajersdotter. Det är Bengtas mor. Hon dör 17/4 1883.

Jag undrar varför man skrev i födelseboken i Ivetofta att hon var 24 år. Kanske var det var strängare straff om någon gjorde en 14 åring gravid. Under den här tiden var det ju straff för sexuella förbindelser utanför äktenskapet. överhuvudtaget.  Att detta är anledningen till att hon fick föda i Ivetofta. Kan man tänka sig att barnmorskan som är gudmor tog muta och uppgav fel födelseår. Att barnafadern var en man med pengar. Husbonden eller husbondens son?

Eva M

  SVAR 2013-09-14 09:15

Hej Eva
Det måste stå att hon kom därifrån 1849 vilket betyder Ivetofta

Anita
  SVAR 2013-09-14 10:04

Tack Anita.

Bengta finns inte i utflyttningslängden för 1849 för Ivetofta. Förmodligen har hon aldrig varit skriven i Ivetofta utan bara varit hos någon. Anders fann ju henne inte i hfl. Småbarn kunde "försvinna" för att senare dyka upp någon annanstans.

Jag undrar var Augustdotter kommer från. Jag ska se om Rinkaby/Ivetofta har kyrkliga räkenskaper för 1845 om de som fått böta nämns med namn.

Eva M
  SVAR 2013-09-14 12:03

Eva!
Nej. det var "fel" Gunilla som dog 1845.
Om man tittar en gång till på Rinkaby Al:4  130/254, så står det, längst ner, att Gunilla flyttade till Nymölla 1853.

Om man följer Bengta i flyttn.längderna, så flyttade hon från Rinkaby till Åhus 15/10 1863, sedan tillbaka till Rinkaby 24/10 1864, flyttar till Nosaby 24/10 1865, bor sedan på ett par olika adr. i Nosaby, den 1/11 1868 föds oä. sonen i Åralöv nr 4, Nosaby, Bengtas syster från Rinkaby bar barnet, bor 1870 på Nosaby nr 2-3, flyttar sedan till Nosaby nr 10, 1871 finns hon och sonen Ola på Nosaby nr 10, Bengta då 26 år, sonen Ola 3 år, här finns en notering om att Bengta flyttat till Danmark, men finns inte i utflyttningslängden i Nosaby, det finns också en liten notering i husförhörsl. betr. Ola, vet inte vad den betyder.

Betr. namnet Forsman är det inte lätt att hitta någon anknytning, namnet är vanligt om man kikar i dödboken.

Bengta kom från Ivetofta till Rinkaby 1849, då 4 år gammal, men var fanns modern Gunilla då?

Anders A







Anders A
  SVAR 2013-09-14 13:33

Hej Anders!

I fr. 1880 står det på Ola att modern rymt. Honom har jag följt. Han heter Hansson.  Han flyttar till Hörby 1885 och tar ut flyttattest till Kalmar 1887 men kommer aldrig dit. I Kalmar har han  nr 404 vill jag minnas, men med ? ? vart han är inflyttad. Det har gått meddelande till Kalmar att han ska flytta dit men han försvinner på vägen.

Antagligen har han begett sig till Danmark eller till Amerika. Kanske för att söka sin mor? Så tragiskt.

Om du ser Gunilda är hon överstruken en gång utan anteckning. Sen står det längst ner att hon är inflyttad 1853 från ? och utflyttad igen till Nymölla.
Hon har kanske bott kvar hemma hos föräldrarna 1845 men haft tjänst någonstans i närheten av hemmet, eller så har prästen missat att skriva in vilken sida hon finns på. Misstänker att det finns en August i närheten där hon haft tjänst.

Jag ska gå genom hfl i kväll. Man vill inte missa det fina vädret. Skåne ska få regn nästa vecka.

Tack Anders och Anita för hjälpen.

Eva M

  SVAR 2013-09-14 14:56

Se Rinkaby hfl 1832-1844 s. 86. Det finns en dotter till  f. 9/4 1821 i Ivetofta som också hette Gunilla. Det är Fajers dotter från ett tidigare äktenskap.  Det är säkert hon som är modern. Åldern stämmer och det är säkert hon som dog 1845.

Fajer O. hade varit gift med en Bengta Olsdotter. De bodde i Edenryd vid dotterns födelse.

En sån rörig (modern) familj.


Eva M
  SVAR 2013-09-15 07:14

Jag funderade lite på var Bengta Augustdr hade fått namnet Forsman från.

Jag gick genom hfl för Rinkaby 1832-1844. På s. 14 (Rinkaby 6), nästsist på sidan,  fann jag en August Wilhelm Forsman f. 1819 i Karlshamn. Jag har kollat hans födelsedata i Karlshamn och den stämmer. Hans far hette Johan Forsman.

Jag tror att denne August W. Forsman är Bengtas far. Han passar i alla fall in.

Det står en anmärkning i marginalen på s. 14. Kan någon tyda den? Jag tror inte att den har med ett ev. faderskap att göra.

Eva M
  SVAR 2013-09-15 09:09

Eva
Det är nog helt riktigt tyvärr kan jag inte läsa anmärkningen.
Och det måste vara den Gunilla f. 1821 som är modern .
 Den Gunilla f 1831 är Ingar Hansdotters oäkta dotter
Istället för att att heta Bengta Augustdotter har hon kallat sig Bengta Augusta Forsman

Anita
  SVAR 2013-09-15 11:08

Men då föll väl de flesta bitarna på plats! Så Gunnilla slapp föda barn när hon var 14!

Jag tittade lite i mina egna anor, Här finns FF FM M  född 1795, vigd 1810, fick en dotter 1811
(16 år) 
Jag hade för mig att man måste gå till "kungs" för att få gifta sig så tidigt, men inte i detta fallet
(vad jag kan se)

Anders A
  SVAR 2013-09-15 13:16

Hej Anders!

Det bör vara August W. Forsman som är fadern Jag tror han blir gift 1850 i Kristianstad med den åtta år äldre Anna Jonasdotter. Tyvärr ger inte vigselboken uppgift om var i Kristianstad han bor. Jag ska senare titta om Kristianstad hfl har namnregister, annars blir det nog svårt att finna honom. Han får en son Johan Forsman 1850. Denne Johan Forsman finner man i Stockholm på 1870-talet som boktryckare/litograf.

Kan du läsa anmärkningen i hfl s. 14?

Eva M
  SVAR 2013-09-15 14:13

Det är nog ingen tvekan om att August W Forsman är far till Bengta, han "gästspelade" i Rinkaby mellan 1839-44. Tyvärr finns det ingen utflyttn.längd för den perioden.
Jag kan tyvärr inte tyda vad som står i marginalen på sid. 14 betr. August Forsman.
Men du har ju hittat honom i Kristianstad 1850!
Men eftersom Bengta använder namnet Forsman så har väl August erkänt faderskapet, och någonstans är detta registrerat.  Och då skulle det ev. gå att hitta uppgifter i August F bouppteckning - när och var han nu dog?  Det finns väl en folkräkning 1880? kan han finnas där?
Den här August har ett hantverksrelaterat namn, man kan ju undra över vad han sysslade med i Rinkaby mellan 1839-44?

Anders A
  SVAR 2013-09-15 14:59

Hans far var sjöman och hette Forsman. August finns inte i fr 1880. Jag tror inte på BOU för den här tiden. Det ställe där jag ev. kan finna ett  faderskapserkännande är nog i Villands häradsrätt. Tyvärr finns det inga räkenskaper för Rinkaby, men ska kolla i Åhus. Såg i NAD att Rinkaby och Åhus hade någon förbindelse.

Jag tror inte att anmärkningen säger något om faderskap.

Tack för bistånd.

Eva M
  SVAR 2013-09-15 16:23

Det föddes en dotter, Maria Christina i Kristianstad 2/6 1854. Kan hon möjligtvis finnas i folkräkningen 1880?
Det verkar som om Augusts yrke var Stadsarbetskarl. Och hustrun Anna Jönsdotter var f. ca 1813.

Anders A
  SVAR 2013-09-15 17:00

Jag vet inte om detta ger dig något mer. Men det finns utförliga familjeuppgifter på Johan Forsman född 22/11 1850 i Kristianstad.
Dom hittar du på Anbytarforum, Stockholm, 5/3 2004.

Anders A
  SVAR 2013-09-15 17:13

Jag har sett uppgifterna om Johan Forsman. Jag kan inte heller finna dottern i fr 1880.

Jag nöjer mig med det jag har. Bengtas son Ola Hansson försöker jag nu finna. Jag tror att han begett sig till Danmark eller Amerika. Det blir nog inte lätt att finna honom. Han är inte i Köpenhamn 1892 när politiets registerblade startar. Han kan ju vara ute på landet någonstans. Ska ta en tur till USA och sen lämnar jag det.

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies