genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Johansdatter, Britta Marie, , född 18412013-09-05 14:31

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=46573
2013-09-04 10:46 

 Er der nogen som kan hjælpe .
Min Farfars mormor hed Britta Marie Johansdatter og blev født 15 nov 1841 i Sverige, Flyttede til danmark og blev gift 13 jan 1865 med Martinus Thomsen i  Elling ved Frederikshavn. 13 januar 1865 døde Britta i Danmark, 
Jeg søger hendes familie.
  SVAR 2013-09-04 16:37

Dog hon på sin bröllopsdag?
Mvh
Sven-Olle Fjelner
  SVAR 2013-09-04 16:42

 Øj , nej, det var fejl. hun døde 31. jan 1885 i Standby, Elling sogn.
Tak fordi du gjorde mig opmærksom på fejlen.

Mvh 
Else
  SVAR 2013-09-04 17:57

Hej Else
Står där inget i hennes vigsel var hon kommer ifrån i Sverige
Jag har hittat en Brita Maria f. 15/11 1841 i Stala Göteborg hennes föräldrar är Johannes Magnusson och Brita Olsdotter men jag är inte säker på att det är rätt
mvh
Anita
  SVAR 2013-09-04 18:26

21 jan 1861 ankommer hon till Elling sogn (opslag 213), antagligen i sällskap med Lovisa Svendsdatter. Hon kallas Birgithe Marie Hansdatter. Ålder stämmer inte riktigt. Uppges vara 24 år. Lovisa ankommer från Frederikshavn. Ort saknas på Birgithe.

I vigselboken har man skrivit Birgithe med Britha i parantes.

Eva M
  SVAR 2013-09-04 20:53

Den Brita Maria jag hitta står att hon flyttar till Tegneby 1859
 men jag hittar inte henne där och hon finns inte som dopvittne till syskonens barn så det kan mycket väl vara hon

Anita
  SVAR 2013-09-04 21:08

 Hej Anita
Jeg kan kun finde ud af , at hun er født i Sverige, Derfor kan jeg ikke komme længere, Men det se fint ud med det du har fundet , Hvordan finder jeg det, jeg kan ikke finde ud af alle de forskellige län  og byer der er i Sverige???

Hej Eva, Ja jeg fandt også dette, men sluttede da alderen ikke stemte. Og ja, Der er flere måder hun er blevet kaldt , Brigitta Marie Johansdatter, Hansdatter Birgitte Marie Johannesdatter.
Det jeg har gået ud fra er det som står på gravstenen. Britta Marie .

Men tusinde tak, , håber i vil hjælpe mere.

MvH
Else
  SVAR 2013-09-04 21:17

Bild ur födelseboken med Brita Maria som Anita hittade
Stala församling, Göteborgs och Bohuslän

 Stala C:1 (1839-1851) Bild 26 / sid 45 (AID: v3297.b26.s45, NAD: SE/GLA/13497)

Klicka för en större bild

2013-09-04_v3297.b26.s45.jpg
  SVAR 2013-09-04 21:19

och motsvarande sida i husförhörslängden


Stala AI:1 (1849-1856) Bild 133 / sid 254 (AID: v3290.b133.s254, NAD: SE/GLA/13497)


Klicka för en större bild

2013-09-04_v3290.b133.s254.jpg
  SVAR 2013-09-04 22:43

I Tegneby AI:4, s. 32 finns Brita Maria J. 1862 får hon arbetsattest till Göteborg alternativt till Danmark. 1864 tar hon ut slutlig attest till Danmark.

Min kommentar: Attesten behövde hon ju för att kunna gifta sig.

Eva M
  SVAR 2013-09-04 22:59

Förnamn: Beata Maria Utflyttningsdatum: 1864-11-11
Efternamn: Johansdotter Utflyttningslän: Göteborgs och Bohus
Födelsedatum: 1811-11-15 Utflyttningsförsamling: Tegneby
Gårdsnamn (ex. Bäcke-Nils): Utflyttningsort: Gilleby
Födelselän: Göteborgs och Bohus Destination ort:
Födelseförsamling: Tegneby Destination land: Danmark
Födelseort: Landskod: DK
Födelseort (Utom Sverige): Ensam/Familj: E
Födelseland (Utom Sverige): Aktnr: 3
Yrke: Piga Källa: Tegneby A1:4
Ålder: 53 Sida i husförhör: 32
Kön: K Nr i utflyttningslängd: 37
Civilstånd: OG


Här är hon i utvandrardatabasen.

Många fel i registreringen som jag rapporterat.

Eva M

  SVAR 2013-09-05 07:58

Då hade jag hittat rätt person ändå
Men oj så många fel i registreringen

Anita
  SVAR 2013-09-05 14:31

Oj, Nu blev jeg glad, Nu har jeg lidt mere at gå med, Tusinde tak for den store hjælp I har gjort for mig, Jeg håber , hvis I har lyst , at hjælpe med at lede mere i Britas familie, Bagud. Nu har I fundet hendes forældre, og så kunne jeg godt tænke mig videre bagud i familien.

Mange tusinde tak for den store hjælp.
Dette er første gang , jeg har forsøgt mig , med internet hjælp af denne type, og sikken en hjælp.
Tusinde tak
MVH

Else
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies