genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Sjöberg, Marie Wilhelmine, Malmø, född 18472013-09-24 20:20

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=46566
2013-09-03 17:03 

 käre alle

Jag söker min fars farmors mor som flyttade  til Danmark omkring 1869 tilsammen med sin mand
Gustav Reinhold Aron Hillstrøm, båda fødd 1847, de døde i Danmark, jag har hittat dem i Kirkebøgerne.
Jag vil våra tacksam om nogen kan hjälpe mig.
Med vänlig hälsning
Anne Leth

  SVAR 2013-09-03 17:46

Födda i Malmö Caroli församling
1688 - 1912
Datum 1847-07-03 Datum avser födelse
ID-nr/Regler 10014517/MSA

Barnet
Namn Maria Wilhelmina Kön kvinna
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda 1
Dödfödd Paritet -

Fadern
Namn Fredrik Vilhelm Sjöberg
Titel fabriksarbetare
Ort N. 841

Modern
Namn Magdalena Birch
Titel
Ort
Ålder/födelseår 35
Syskon:
1844-12-31 Johan Bernhard Elof   -   Magdalena Birck N. 844 Malmö Caroli  (född utom äktenskap)
1850-10-16 Fredrika Fredrik Wilh. Sjöberg N. 118 -  Magdalena Birch Malmö Caroli

Källa: ddss.nu

Maria Wilhelmina hade det här barnet:  (född utom äktenskap)
Födda i Malmö Caroli församling
1688 - 1912
Datum 1869-12-13 Datum avser födelse
ID-nr/Regler 10021176/MSA

Barnet
Namn Josefina Wilhelmina Kön kvinna
Äktenskaplig börd utom äktenskapet Antal födda 1
Dödfödd Paritet -

Fadern
Namn
Titel
Ort

Modern
Namn Maria Wilhelmina Sjöberg
Titel piga
Ort Storken N. I
Ålder/födelseår 22

Eva M


  SVAR 2013-09-24 08:47

 Hej Eva jag har spekuleret på, vad betyder Dödfödd Paritet? har inte set det tidligere.
Jag har heller inte kunnit hitta Maria Wilhelminas mor, Magdalena Birch i Ysta vad hun skulle vära
födt i 1811, kan det det tänkes at vära i Garnisons forsamling - den har Arkiv Digital inte med.
 Vänlig hälsning Anne Leth



  SVAR 2013-09-24 08:59

Paritet betyder hur många barn kvinnan fött innan. Ibland står det i födelseboken, inte i alla. Dödfödd är om barnet var dött när det föddes.

Eva M
  SVAR 2013-09-24 10:00

I Ystad Skt Petri föds det en Magdalena f. 22/9 1811. Barnet är trolovningsbarn. Föräldrar Peter Lundberg och Elna Magnusson.

1816 3/11 gifter sig en David Birck med Elna Catharina Magnusson i Skt Petri i Ystad.

Kan det inte vara så att Birck är styvfader till Magdalena?

Eva M
  SVAR 2013-09-24 12:44

 Hej Eva
Det låter mycke sannolik,
Tack
Anne

  SVAR 2013-09-24 20:20

Av en slump fann jag en inflyttningsattest för Magdalena Birck (HIIA:28 attest 355 i Malmö Sankt Petri) från 1845.

Fabriksarbetaren Fredrik Vilhelm Sjöberg är 5/5 1824 i Malmö Caroli och hustrun Magdalena Birck är född 22/9 1811 i Ystad.

De kommer från Caroli till Sankt Petri. De har med sig en son Johan Bernhard Elof f. 31/12 1844 i Caroli. Hon kom från Malmö Garnisonsförsamling 1839.

De flyttar till  Nr 350 i Sankt Petr..

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies