genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



, , Arvidstorpet 2, Stafsinge, Halland, mid 18002013-08-26 21:29

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=46416
2013-08-24 19:09 

Mange synes at være døde på Arvidstorpet 2 i Stafsinge (Falkenberg) Halland midt på 1800-tallet. Var det et alderdomshjem eller lignende? Er der der nogen som ved noget om dette?

  SVAR 2013-08-24 20:20

Jag tittade på Arvidstorp 2. Ålderdomshem kallades för t ex fattigstuga. Den såg inte ut att ligga på Arvidstorp 2.

Är det ett speciellt år du tänker på? Är det bara gamlingar som dött? Det kan ha varit mässling eller kikhosta eller en annan epidemi.

Eva M
  SVAR 2013-08-25 19:29

Arvidstorpet 2 var ett hemman i Stafsinge. 
Jag tittade lite på måfå i dödboken, 1843  ser det ut som om det grasserade tyfus i församlingen. många anges som döda i feber, nervfeber=tyfus,  En annan vanlig dödsorsak var lungsot. Förvånansvärt många dog i Lepra (spetälska)  (trodde den sjukdomen var utrotad i Sverige i mitten på 1800-talet)
Men,  Ejvind, har du anor på Arvidstorpet nr 2 så går det ju att att ta reda på vad folket där dog av för sorts sjukdom.

Anders A
  SVAR 2013-08-25 20:01

Från smittskyddsinstitutets hemsida:

Fortfarande finns det få fall av leprasjuka i Sverige, de drabbade har då smittats i tropikerna. Ända in på 1930-talet insjuknade människor i Dalarna och Hälsingland i lepra. Sveriges enda sjukhus för lepra fanns i Järvsjö.

Wikipedia nämnde att Sveriges sista leprasjuka, Kristina, dog 1976.

Eva M
  SVAR 2013-08-25 22:01

Tak for de meget interessante svar. De to jeg søger er vel gamlingar 68 og 77 mens Catarina kun var 49 da hun døde i 1852. 

Det drejer det sig forløbigt om anerne Börje Jönsson født 12 dec 1770 in Stafsinge Hallagård; død 18 maj 1838 in Arvidstorpet 2, Stafsinge og hans frue Karin Börjesdotter født 26 nov 1771 in Stafsinge Hindriksgård; død 5 nov 1848 in Arvidstorpet 2, Stafsinge deres datter Catarina Börjedotter født 1803 og død 13 Jan 1852 in Arvidstorpet 2 og evt. hendes mand Andreas Carlsson Holmgren født 30 jan 1813 i Stafsinge, jeg kender ikke hans dødsdag. Som i nok har regnet ud er vi fra Danmark (Ålborg området) hvortil mindst 4 af Andreas og Catarinas 5 børn tilsyneladende udvandrede i 1850-60 érne. Af dem udvandrede Anders (min tipoldefar) senere til USA men efterlod sin dankse kone og børn i Danmark. Han stiftede tilsyneladende ikke familie i USA. Hans bror Bengt udvandrede til samme område omkring Cadilac i Michigan. Han tog familien med og har mange efterkommere i USA. Vi var sidste sommer i Falkenberg og fandt tomten fra den gl. Stafsinge kirke og Hallagård. Arvidstorpet 2 kunne vi dog ikke hitte på den korte tid. Jeg ved ikke om vi fra Danmark har mulighed for at søge i dödboken?

Ejvind B
  SVAR 2013-08-26 07:09

Du kan söka i dödboken själv men måste ha abonnemang på t ex arkivdigital.

I helgen som gick var arkivdigital gratis. Synd att du missade det. På DIS Danmark annonserades det.

Om inte någon annan gör uppslaget under dagen, kan jag göra det i eftermiddag.

Eva M
  SVAR 2013-08-26 07:30

Husförhörslängderna är röriga och kluddiga tycker jag
men bilder ur dödböckerna kan jag bistå med
Allt gott!
Siv

Börje Jönsson, död av bröstfeber

Stafsinge CI:4 (1831-1843) Bild 69 (AID: v93340.b69, NAD: SE/LLA/13362)





Klicka för en större bild

2013-08-26_v93340.b69.jpg
  SVAR 2013-08-26 07:31

Karin Börjesdotter, död av ålderdom


Stafsinge CI:5 (1843-1862) Bild 93 / sid 180 (AID: v93341.b93.s180, NAD: SE/LLA/13362)


Klicka för en större bild

2013-08-26_v93341.b93.s180.jpg
  SVAR 2013-08-26 07:33

Catarina Holmgren, död av feber


Stafsinge CI:5 (1843-1862) Bild 153 / sid 300 (AID: v93341.b153.s300, NAD: SE/LLA/13362)


Klicka för en större bild

2013-08-26_v93341.b153.s300.jpg
  SVAR 2013-08-26 09:20

Ejvind!
Det verkar som om Arvidstorp var en mindre bybildning.
Jag föreslår att du kontaktar  Morup-Stafsinge hembygdsförening, eller Hallands Släktforskarförening. Ser att man här har gett ut en del litteratur som handlar bland annat om Stafsinge socken och folket i Arvidstorp.  Du googlar fram adresserna på nätet.
Betr. Stafsinge så var den socknen annexförsamling till Vinberg, vilket får beaktas när man letar uppgifter på anor här.
Man kan också söka på Lantmäteriets historiska kartor, här finns kartor över socknarna från 1700-talet.

Anders A
  SVAR 2013-08-26 15:18

Ser att Siv gett dig uppgifter om änkan Catharina Holmgren som dog 13/1 1852.  Hon var ju gift med båtsmannen Andreas Carlsson Holmgren som enl. uppgift var född  30/1 1813, men vad jag kan se inte i Stafsinge/Vinberg.  Hittar heller ingen dödsnotis på Andreas Holmgren.
Han dog mellan 1842  (då föddes yngsta barnet) och 1852 (då hustrun noteras som änka)
Det finns ett båtmannaregister för Halland, där bör det finnas uppgifter om honom. Registret finns visst också på CD-skiva.
(Detta med anledn. av att du tidigare sökt uppgifter på Holmgren.)
Har lite svårt att släppa det här med alla dödsfallen i lepra.  I min egen stora skånesläkt kan jag på rak arm inte påminna mig att jag läst (eller reagerat) för att någon ana dött i lepra!

Anders A
  SVAR 2013-08-26 15:40

www2.ep.liu.se

Titta i medicinskhistoriska databsaen. Du kan kanske finna någon provinsialläkarrapport där lepra nämns. Jag vet inte hur vanligt lepra var i Skåne.

Eva M
 
  SVAR 2013-08-26 20:19

Haj alle. Tak for de mange informationer, diskusioner og forslag, der er nok at tage fat på. En anden sag er, at mange svenske drog til Danmark midt i 1800-tallet for at arbejde og endnu flere vel direkte til Amerika. Der var vel dårlige tider i Sverige på denne tid? En del fortsatte, efter ophold i DK, til Amerika, de har vel haft mulighed for at spare lidt penge op til billetten går jeg ud fra? Ejvind B
  SVAR 2013-08-26 21:29

Det är riktigt som du skriver. Många svenskar, i synnerhet pigor och drängar på landsbygden, emigrerade till Danmak. I södra Skåne flyttade många till Bornholm. Lön och arbetsvillkor kunde rätt gärna inte vara sämre än i Sverige. Nämnas kan att en kompetent dräng hade, 1850, en lön på ca 100 kronor/år. en piga hade ingen, eller en blygsam kontantlön, hon fick nöja sig med nödiga kläder. Målet var för många N. Amerika, men en biljett kostade 120 kronor. Men det var också en mängd andra faktorer som gjorde att 1,3 miljoner svenskar emigrerade under andra hälften av 1800-talet och ett par decennier in på 1900-talet för att skaffa sig en människovärdig tillvaro.

Anders A
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies