genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Berger, Elof, Norra Åkarp, 18272021-09-30 14:12

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4502
 

Hejsan! 1827-02-11 så föds Elof Berger,oäkta son till Pernilla Sonesdotter och Salomon Berger.Han föds i Hemmeströ där han bor med sin mor fram till 1833 då jag hittar honom i Mornarp(GID 1685.2.29700) Då är han bosatt med vad jag tror,har inte kollat,sin moster med familj.Framför honom står det ngt som jag inte har sett innan,ser ut som att det står pupill,men det är väl inte troligt att det står..*S*.Under särskilda anteckningar står det något som "resänd? 1835.På Gid 1685.3.55000,husförhör Norra Åkarp 1836-40,står det oxå något om att han är boende antar jag hos någon..kan tyvärr inte läsa allt.1846 är han inhyse hos sin mor (GID 1685.23.10100)men flyttar till vad jag kan utläsa Engelholm 1847.Men jag gick genom husförhören utan att hitta honom skriven där.. 1856-10-06 gifter han sig med pigan Nilla Jönsdotter.Frågan är således Fick han barn med henne? När dog hon? han gifter om sig 1877-04-21 med Elsa Paulsdotter,fick de några barn? Och när dog Elof själv? Jag blir jätteglad för alla tips och uppgifter jag kan få om Elof.. MVH Anneli Berger
  SVAR

Hej Anneli! Detta finns i Demografisk Databas: Födda i Norra Åkarps församling 1690 - 1894 Datum Datum avser 1857-05-05 födelse Barnet Namn Kön Per man Äktenskaplig börd Antal födda inom äktenskapet Dödfödd Paritet Fadern Modern Namn Namn Elof Berger Nilla Jönsdotter Titel Titel hussar Ort Ort Bjernum Ålder/födelseår 30 Dopvittnen Gm Enkan Ingar Sonesdotter i Kulleröd Fadd Dreng. Johannes Nilsson i Mornarp o Pig. Johanna Bengtsdott. ibm Övrigt Hussaren vid Kronpr. Huss Reg. Elof Berger Datum Datum avser 1859-08-07 födelse Barnet Namn Kön Per man Äktenskaplig börd Antal födda inom äktenskapet Dödfödd Paritet Fadern Modern Namn Namn Elof Berger Nilla Jönsdotter Titel Titel kronprinsens hussar Ort Ort Bjernum Ålder/födelseår 32 Dopvittnen Gm Åboen Per Nilssons hustru Elsa Persdotter i Bjernum Fadd Smed. Nils Håkansson ibm o Pig Christina Svensdotter ibm Övrigt Vigda i Norra Åkarps församling 1690 - 1894 Datum Datum avser 1856-10-06 vigsel Ospecificerad ort Brudgum Brud Namn Namn Elof S. Berger Nilla Jönsdotter Titel Titel hussar piga Ort Ort Bjernum Ålder/födelseår Ålder/födelseår Civilstånd Civilstånd ogift ogift Sida i husförhörslängden Sida i husförhörslängden Övrigt Huss. vid Kronpr. Huss. Regem Elof S. Berger Engelholms Esqv.dr. - lysnings attest från Garnis. Fred . Gronvall i Engelholm Vigda i Norra Åkarps församling 1690 - 1894 Datum Datum avser 1877-04-21 vigsel Ospecificerad ort Brudgum Brud Namn Namn Elof Berger Elsa Paulsdotter Titel Titel torpare piga Ort Ort Hemmeströ Kulleröd Ålder/födelseår Ålder/födelseår 1827 1826 Civilstånd Civilstånd ej angivet ogift Sida i husförhörslängden Sida i husförhörslängden 174 155 Övrigt Brudens äldste Broder, Per Pålsson i Werum, war närwarade. Brudgummens 2:a gifte.
  SVAR

Hej Anneli Berger, Elof, Torpare, Född 1827 i Norra Åkarp samt hans hustru Elsa Pålsd:r född 1826 i Norra Åkarp var 1890 och 1900 bosatta i Hemmeströ, Norra Åkarp. Källa Sv bef 1890 och 1900. Med vänlig hälsning Marianne Pålsson
  SVAR

Tack så mycket för svaren jag fått,där kan jag gå lite vidare..men det jag egentligen är mest nyfiken på är vad som står framför hans namn när han är liten.Brukar ju oftast stå oäkta,och det är han ju,eller fosterson...men detta står fram till 1840 då han betecknas som gossen...Och när han försvinner till Ängelholm..har de någon garnison där? Jag letade i Engelholm församling utan att hitta honom... Kan någon hjälpa vidare..med tips eller ideer?! MVH Anneli
  SVAR

Det finns en Garnisionsförsamling i Ängelholm. Enligt hfl för denna 1845-1849 finns Berger registrerad. Nr 9 Elof Salomonsson Berger född 1827 11/2 i Åkarp. Kom från Åkarp 1848. Han är registrerad i Garnisionsförsamlingen 1849-1852, 1851-1857 då med notering: Lysning till äktenskap med pigan Nilla Jönsdotter. I hfl 1857-1864 är Elof och Nilla strukna med noteringen Flyttat till Åkarp 1861. Med vänlig hälsning Marianne Pålsson
  SVAR

Ska försöka lägga in en bild..Kan någon i såfall se vad det står framför Elof...

Bilden kommer från Genline



Klicka för en större bild

Bild_002.jpg
  SVAR

Visst står det pupill. (lat); skyddsling, myndling; någon man tar ansvar för Puppilla (fem), pupillus (mask) föräldrarlös; fosterbarn (lat) Ordbok för släktforskare. Kent Andersson och Henrik Anderö.
  SVAR

Jag tackar så mycket för hjälpen...Jag kunde inteför mitt liv fatta vad det stod..Nu förstår jag bättre..han blev då tydligen fosterson hos sin moster..Jag var inte helt fel ute,fast jag trodde det..Ytterligare en gång tack för hjälpen..Finns det mer uppgifter om Elof så hör av er..allt är av intresse... MVH Anneli
  SVAR

Följande uppgifter hittar jag i Håkan Eliassons bok "från släktled till släktled" "Till Blommatorpet i Mornarp kommer en liten fattig pojke år 1831 från Hemmeströ som skrevs "Pupill Elof Salomonsson f 11/8 1825- I längden 1832-36 står "rymd 1835", 1837-40 får han anteckningen återkommit 1837 men borta 1838. Inte förrän 1846 kommer Elof tillbaka till byn och då på Nils Jacobssons torp och sedan blir han husar. År 1869 inflyttar Elof Berger till ett torp på Hemmeströ Mo 1 1/64 mtl från Bjärnum no 3. Hörsägen säger att han var förtennare. Hustrum Nilla Jönsdotter f 13/12 1826 dog 29/5 1876. Elof gifte om sig den 21/4 1877 med Elsa Paulsdotter f 7/4 1826. De hade ett torp på Fasatorpsvägen inte långt ifrån Hemmeströ skola och där levde den 1896, hade en liten affär -med snus och karameller." När han bodde i Mornarp så bodde han hos Nils Jacobsson och hans hustru Nilla Sonesdotter. Nilla och Elofs mor Pernilla var syskon.
  SVAR 2020-07-15 10:33

Hej! Det har gått 14 år sedan jag la ut den här efterlysningen...Men släktforskningen har legat lite på is..men funderar på att åka ner en sväng i sommar..Hade så gärna velat ha tag på boken som Håkan Eliasson skrivit..Finns det någon som vet hur man kan få tag på den? Mvh Anneli Berger
  SVAR 2021-09-30 14:12

Hej Annelie!

Vet du nåt om Alma Svensson??

 

 

 

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies