genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Lindborg, Axel, Jämtland, född 190705122013-04-22 15:15

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=44811
2013-04-20 16:35 

Hej!

Jag undrar om någon har stött på denna person eller kan tipsa om var i Jämtland han är född.
Han avlider i Canada 1968 och jag har en misstanke om att han åkte dit som barn.
Tyvärr finns det inga bättre uppgifter om honom i Family Search och jag har inte abonnemang på SVAR.

Hans födelseuppgifter m.m. har jag från Family Search, så de får naturligtvis tas med en nypa salt.

Tacksam för lite information så jag kan glädja min svärdotter med lite information.

mvh Hans-Peter
  SVAR 2013-04-20 17:59

Han finns under familysearch.org om du söker på hans namn.

Lindborg, "British Columbia Death Registrations, 1872-1986"





Name:

Axel Lindborg



Event Type:

Death



Event Date:

28 Apr 1968



Event Place:

Golden, British Columbia, Canada



Gender:

Male



Age:

60



Marital Status:

Divorced



Birth Date:

12 May 1907



Birthplace:

Jemtland, Sweden



Father"s Name:





Mother"s Name:





Spouse"s Name:

Ramona Sorely



Tribe or Clan:





Affiliate Film Number:

B13289



GS Film number:

2033942



Digital Folder Number:

004479279



Image Number:

01616



Registration Number:

68 09 006322

Hälsning Birgitta
  SVAR 2013-04-20 18:02

Du finner även hustruns döddag och en sons.

Birgitta
  SVAR 2013-04-20 18:52

Hej Birgitta

Tack skall du ha, men den information hade jag redan.

Det jag vill gärna vill ha reda på är var han är född så jag kan följa honom bakåt.

Min svärdotter har lite olika, delvis motstridande uppgifter, om Axel och hans föräldrar.

Vi vet han kom till Canada 1912 men inte var han är född i Sverige utöver att det är i Jämtland.

Så vi, min svärdotter och jag, blir hemskt tacksamma om någon kan ge en ledtråd till att hitta Axels födelsedata.

mvh Hans-Peter
  SVAR 2013-04-21 19:05

Hej
Om i folkräkningen 1910 söker på Axel född 1907 i Jämtlands län får man fram en som är född i Brunflo och en i Östersund
men ingen stämmer på efternamnet eller som är född 12 maj
mvh
Anita
  SVAR 2013-04-21 20:05

Hej Anita

Tack skall du ha.
Tör jag be dig kolla på efternamnet så jag kan få reda på vilka Lindborg som fanns i Jämtland 1910?
Som jag skrev är det lite förvirring i uppgifterna min svärdotter har fått från Canada.
Kanske kan det rikta ut några av frågorna.

mvh Hans-Peter
  SVAR 2013-04-22 07:40

Hej
1910 i Jämtlands län
Anders f 1907 i Brunflo föräldrar Gunnar Bolin och Betty Juliana Nilsson
Axel f.1907 i Östersund föräldrar Johan Axel Hennix och Brita Svensson
Efternamnet Lindborg har följande
Axel Wilhelm Lindborg f. 1871 gift med Jenny Jönnsson bor i Östersund har inget barn som heter Axel som är fött 1907
Jöns Niklas Lindborg f.1864 gift med Eleonra Persdotter bor i Lockne
Nils Haqvin Lindborg f, 1882 änkling bor i Lockne inga barn
Per erik Lindborg f. 1883 Rödön ogift inga barn

Vilka namn har du på föräldrarna för han är kanske inte född 1907 så vi får gå det hållet ?

mvh
Anita
  SVAR 2013-04-22 10:04

Hej Anita

Du är en ängel, stort tack för din hjälp.

Enligt det min svärdotter har fått från de canadensiska myndigheter i British Columbia är Axel Lindborg registrerat på Per Olof Lindborgs dödsattest som hans son.

Det är två problem i detta: För det första är någon son, Axel, till Per Olof helt okänd fram till Per Olof avlider. för det andra är Per Olof redan gift i Sverige men har lämnat familjen runt 1904 och står i Församlingsboken för Haverö som obefintlig.

Per Olof Lindborg är min svärdotters gammalmorfar, därav intresset för honom.

Vi vet från Canada att han kommer till Canada 1911, han avlider 1945 i Morberly, Golden, British Columbia 1945.

På hans dödsattest lämnar en son, Axel, uppgifter.

Som du kan se tidigare i denna tråd är Axel föräldrar angett till Per Olof Lindborg och Lisa Ulve från Norge. Axel skall vara född i Jämtland 1907 enligt vad det står i Canada, och kommer till Canada 1912, det gör Lisa Ulve också.

Alla tre avlider i Golden, B.C. Canada.

Efter vad jag kan se på Google Maps är Golden ett mycket litet samhälle, väl på storlek med Nynäshamn där jag själv bor, så sannolikheten för så vansinnigt många svenskätlingar med namnet Lindborg är väl litet.

Per Olof Lindborg kan för all del ha begått bigami, han skilde sig nämligen inte från sin svenska fru, i Canada. Möjligheterna för att kolla upp relationer för invandrare var väl relativt begränsade 1911/1912 jämfört med vad de är i dag.

Men jag tycker det är för myckst som inte stämmer. Att det är rätt Per Olof som avlider 1945 är vi säkra på, allt stämmer både födelseort och dag. Det som förbryller är denna son som plötsligt dyker upp.

mvh Hans-Peter
  SVAR 2013-04-22 14:50

Hej
Här är något konstigt med detta
Jag hitta på familysearch en dotter Josephine född 15/5 1905 i Sverige som dotter till Per Olof Lindborg och Lisa Ulve hon dog 1926 i Kanada
Om jag tittar i 1910 folkräkning finns där ingen Josephine född 1905 i norra Sverige finns heller ingen Lisa Ulve
mvh
Anita
  SVAR 2013-04-22 15:15

Hej Anita

Tack skall du ha.

Ja jag har också tittat på folkräkningen 1910 på biblioteket i Nynäshamn, om jag med hjälp av det du skrev och det jag hadde kunde få någon klarhet i det hela. Jag blev bara än mer fundersam.

Det är riktigt att det finns en uppgift på FS att Per Olof Lindborg och en Lisa Ulve skall ha fått en dotter Josephine 1905. Henne har jag inte sökt i folkräkningen 1910, däremot har även jag sökt efter Lisa Ulve med samma resultat som du har kommit fram till: Hon finns till synes inte. På Family Search finns Lisa med både efternamnet Ulve och Lindborg, men i båda fallen samma föräldrar, så det är nog ingen tvekan om att det är samma Lisa.

Jag har efterhand börlat luta mer och mer åt att Per Olof och Axel inte alls är i släkt, däremot kan Lisa med barn ha kommit att jobba på Per Olofs farm (han står som farmer på dödsattesten) och för enkelhetens skuld, har man utgett sig för att vara man och hustru med två barn.

Jag vet inte hur mycket koll man hade på de uppgifter invandrare lämnade i Canada innan första värlsdkriget, ej heller hur mycket koll man hade ute på landsbygden med de uppgifter som folk gav.

Du skall än engång ha tack för din ansträngningar, jag tror inte man kan komma mycket längre utan mer information från Canada. Om det sedan klarnar är ju en öppen fråga.

mvh Hans-Peter

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies