genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Liljeqvist, , Jularp/Glimåkra, levde 19192013-04-08 12:33

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=44602
2013-04-07 13:16 

Hej!
Jag har stött på ett problem, nämligen att en kyrkbok saknas både i ArkivDigital och på SVAR, så jag undrar om någon här kan tala om för mig vad som kan finnas i den.

En av mina avlägsna släktingar flyttar 1919 till Jularp i Glimåkra, Krinstianstad Län. Enligt inflyttningslängden för Glimåkra skall de finnas på uppslag 599.

Problemet är att den församlingsbok som skall innehålla uppslag 599 inte finns på vara sig AD eller SVAR.

Familjen består av Sigfrid Nathanael Liljeqvist som avlider 1923, samt hans hustru Maria Carolina Jönsson samt 6 barn.
Jag har i och för sig hittat alla familjens medlemmar i Sveriges Dödbok 1901-2009, även barnens äkta makar/maker. Det jag är intresserad av är när de olika medlemmar av familjen flyttade ut från hemmet och vart de flyttade.
Mamman avlider i Fosie där familjen kommer från ursprungligen, men när flyttar hon och ev. barn åter till Fosie? Sker det när maken avlider 1923 eller först senare?
Lite retfullt inte att kunna se just det uppslaget i församlingsboken, de uppslag som ligger innan fram till 428a finns i två volymer, men tydligen saknas minst en volym nämligen den med uppslag 599.
Någon som kan hjälpa mig att fylla håne i denna familj Liljeqvist öden?

mvh Hans-Peter Stülten
  SVAR 2013-04-07 13:42

Hej!

Den volymen är (pga sekretessgränsen) inte fotograferad ännu, men man kan se i NAD att volymen "Skall skannas". Det är tydligen på gång.

Jag ser ingen annan lösning än att du får åka till Landsarkivet i Lund och läsa direkt i boken.

Med vänlig hälsning
Göran
  SVAR 2013-04-07 13:55

Hej Göran
Jag fick samtidigt med ditt svar ett från AD.
Tydligen sträcker den församlingsbok sin ändå fram till 1951, ett ovanligt långt åremål med tanke på att de andra sluter 1932.
Det får bli ett projekt för sommaren att besöka Arkivcentrum Syd i Lund, det är lite långt att åka över en dag från Nynäshamn.:-)
mvh Hans-Peter
  SVAR 2013-04-07 19:08

Hej.
Efter mannen död flyttade alla i familjen den 13 september 1924 till Malmö S:t Johannes, Mjölnaregatan 3 B.
Hälsningar
Lars
  SVAR 2013-04-07 19:22

Kan kanske komplettera med att Liljekvist var boende på Östaröds Station då han avled. I församlingslängden anges Jularp III:2 men under detta skrivs "Östaröds Järnvägsstation". Dödsorsaken var "Magsår och Magblödning". Han begravdes den 1 december i (Jämshög ??). Skrivningen något otydlig.
Hälsningar
Lars
  SVAR 2013-04-07 21:14

Hej Lars

Tack för informationen, så skall jag jag gå vidare från Malmö. Du har inte kvatersnamnet i S:t Johannes?

mvh Hans-Peter
  SVAR 2013-04-08 09:23

Nej. Kvarteret har jag inte, men det är kanske någon "kännare" i Malmö som kan ge ett tips.
Hälsningar
Lars
  SVAR 2013-04-08 11:27

Hej Lars.

Ja det var ju tråkigt, men man kan ju inte få allt.:-)
Jag kan se på Google Maps och Eniro att gatan inte ligger så långt från dagens Triangeln, men ett sådant kvarter fanns inte då. Jag hoppas någon malmöit i listan kan bistå med i vilket kvarter Mjölnaregatan 3 ligger i årgång 1924.

Att han dog av magsår och magblödning vissste jag från dödboken, den finns nämligen på nätet, däremot inte att de bodde på Östaröds Järnvägsstation, så den information tackar jag för.
Han står som arrendator i dödboken så man kan ju undra vad det var han arrenderade med tanke på adressen. Jämshög är den socken i Blekinge han kom från, så det finns väl en orsak till att han skulle begravas där, kanske en familjegrav. Vem vet, de som visste kan vi inte fråga.

Nu hoppas jag bara en kunnig i Malmö 1924 kan tala om för mig vilket kvarter Mjölnare gatan ligger/låg i. Annars är det ett sisyfos jobb att hitta familjen i församlingsböckerna.
mvh och tack Hans-Peter
  SVAR 2013-04-08 12:33

Hej Alla

Ibland är man ju bra dum, eller också tänker man inte rationellt.
Naturligtvis borde jag ha tänkt på, innan jag skrev och frågade om kvarteret, att titta i S:t Johannes inflyttningslängd för 1924.

Där hittade jag familjen med de fem av barnen, den äldsta dottern hade tydligen lämnat hemmet innan men dyker upp igen i 1925 då familjen flyttar igen till en anna del av Kvarteret Falken, nu Falken XII Spångatan 10/Mjölnargatan 5.

Så Lars skall ha tack som hjälpte mig att hitta Liljeqvistarna igen i Malmö. Nu kan jag komma vidare med den grenen av släkten.

Ni andra for ursäkta jag glömde tänka när jag fick en gatuadress.

mvh Hans-Peter

PS jag var inne på Google Maps och deras street view för att se huset. Ett litet tvåvåningshus som helt säkert är det de flyttade in i 1924. Roligt med moderna hjälpmedel.:-)

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies