genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Karlsson, Erik, Ljusnarsberg, född 18602013-04-03 04:48

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=43174
2013-02-04 10:29 

Erik emigrerade till Amerika, gifte sig där med Augusta Dorote Möller född 1860 i Finnhyttan Ljusnarsberg.
Dom fick 4 barn.
Hon återvände till Sverige men Erik blev kvar.
Söker nu denna Erik, har inget födelsedata men dom var lika gamla när de vigdes i Ischpeming .
Hoppas innerligt att någon vet mer om vår Erik.
Tack på förhand.

  SVAR 2013-03-23 17:38

Hej Katarina!
Jag gjorde en sökning på födda 1859-1861 i Örebro län (dvs lite vidare än de uppgifter du gett)
Är det någon av alla Erik:ar som du tror kan vara rätt?
Allt gott!
Siv

Klicka för en större bild

2013-03-23_ErikKarlsson1859-1861Orebro.jpg
  SVAR 2013-04-01 10:10

 Hej Katarina!

Jag har länge försökt att få tag i uppgifter om denna man, men det har varit ytterst svårt.
Erik Karlsson är min fm ff.
Skulle vara roligt att få komma i kontakt med dig och utbyta lite av den knapphändiga info som finns.
Mats Trägårdh / m.tregard[at]gmail.com
  SVAR 2013-04-01 11:46

Hej !
Finns det mer info om tiden i USA? Det blir lättare att göra sökningar med mer uppgifter
State / plats för Ischpeming.
Barnens namn och ungefär när hon flyttade till Sverige
  SVAR 2013-04-01 12:41

Uppgifter i Ljusnarsbergs hfl AI:22a sid 13  Augusta Dorotea Möller fanns i Ischpeming , Michigan 1882-1894 . Barnen födda där. 

Finns han i In och Utflyttningslängderna - Ljusnarsberg före 1882 ?
USAs folkräkningar 1890 mfl  samt  + vigselregister , födelseböcker.
familysearch.org      kanske har något om dom på sin gratissöksida

Mvh Liselotte
  SVAR 2013-04-03 04:48

 Hej Liselotte

Det som finns att hitta om Erik i de svenska HFL är en notering att Augusta gifte sig med Erik i Nord Amerika.
Vigselbevis från Ishpeming har jag hittat.

Erik och Augusta fick sammanlagt fyra barn som alla föddes i USA
Om alla föddes i just Ishpeming låter jag vara osagt, men det är det mest troliga.

Agnes Cecilia 15 nov 1883 *Ishpeming
Lydia Karolina 1 apr 1888 *Ishpeming
Karl Valfrid 8 jul 1890 (Min fm ff)
Erik Gustaf 15 dec 1892 

När det gäller spårandet av Erik och hans förehavanden där så är det lite klurigare då stavningen av hans namn varierar väldigt.
I vigselbeviset står det Erik Carlson, annan stavning jag hittat är Erick Calson i samband med Agnes Cecilias födelse.
Även Augusta´s flicknamn som var Möller hittar jag stavningar som Myller och Moller.

Vad gäller Eriks födelse vet jag inte riktigt vem som är vem, då det föddes ganska många Erik 1860-1861 i Ljusnarsberg, N Kopparberg.
Och vad vi inte vet är om han hade fler namn än just Erik? Men ingenstans visar det på att så skulle vara fallet.
Det huvudsakliga i letandet för mig är vad Erik gjorde efter det att Augusta flyttat tillbaka till Sverige 1894 med alla barnen.
Frågor hopar sig inför det faktum att Augusta åkte tillbaka ensam med barnen.
Anledningen till hemresan kan ha varit att hon fått bud om att hennes far var sjuk.
(Hon anlände till hemmet en vecka efter att fadern avlidit)
Men så klart vore det underbart att få tag i födelseuppgifter för Erik och så klart i slutändan hitta ättlingar till honom.
Men det förutsätter så klart att han gifte om sig och fick barn.

Vad jag vet om Erik är inte särskilt mycket, men han arbetade i Kopparberg med gruvdriften, och det var inte ettsärskilt
konstigt val att ge sig av till just Ishpeming i Michigan som just är/var ett gruvsamhälle, det var ju det yrke han kunde.
Enligt passargerarlistor från 1880 reste det en gruvarbetare Erick Karlson född dec 1860 hemmhörande i Ljusnarsberg,
vilket borde vara han.

Mer än så har jag tyvärr inte hittat.

Mvh / Mats Trägårdh






Klicka för en större bild

2013-04-03_Erik_o_Augusta_giftemaal.JPG
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies