genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Dahlström, Ture, Skåne, född 191208292011-11-17 15:37

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4235
 

Hej... Jag har letet efter min Farfars far nu en längre tid med misslyckande. kan ni hjälpa mig med det? Han är född 19120829-4197 och heter Ture Arvid Henry Dahlström. Modern heter Hilma Svensson född 18870731 Tacksam för all hjälp
  SVAR

Var har du letat? Bara så jag/vi slipper leta på samma ställe som du redan gjort.
  SVAR

I födelesboken. Även ringt församlingen i jonstorp där modern var skriven. Har snackat med Svar. mvh Lars
  SVAR

Enligt dödskivan så föddes han i Eringsboda, Blekinge län. Är det den födelseboken du letat i, eller har du letat i Jonstorps födelsebok? 19120829-4197 Dahlström, Ture Arvid Henry Bärnstensg 51 B 253 61 Helsingborg Död 17/4 1998. Folkbokförd i Raus, Helsingborgs kn (Skåne län, Skåne). Född 29/8 1912 i Eringsboda (Blekinge län, Blekinge). Änkling (24/10 1983). -------------- Födelseförsamling i källan: ERINGSBODA (Blekinge län) Källor: RTB 98 / SPAR 92f Även modern verkar ha varit född där: 18870731-3725 Dahlström, Hilma Sofia Svarvareboden pl 930 284 00 Perstorp (Boendeadress 1 nov 1970) Död 14/11 1970. Kyrkobokförd i Riseberga, Riseberga kn (Kristianstads län, Skåne). Mantalsskriven på samma ort. Född 31/7 1887 i Eringsboda (Blekinge län, Blekinge). Gift kvinna (24/12 1914). -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2005: Riseberga, Klippans kn (Skåne län, Skåne) Födelseförsamling i källan: ERINGSBODA (Blekinge län) Källor: MTL 71 / RTB 70 / UTD 70d Här är hon i folkräkningen 1890: Hilma Sofia f. 1887 i Eringsboda (Blekinge län, Blekinge) hennes oä. d. Flicka, barn i familjen N:o 6 Gäddegöl Eringsboda (Blekinge län, Blekinge) Födelseort i källan: Eringsb. och familjen: Nilsson, Sven 1840 Far, jordtorpare, född i Fridlevstad Andersdotter, Emma 1858 Mor, född i Tving (Barn), Carl Johan 1872 Barn, född i Tving, hans s. i föreg. gifte (Barn), Hilda Sofia 1874 Barn, född i Tving, hans d. i föreg. gifte (Barn), Alfred 1877 Barn, född i Eringsboda, hans s. i föreg. gifte (Barn), Sven Adolf 1884 Barn, född i Eringsboda, hans s. i föreg. gifte (Barn), Hilma Sofia 1887 Barn, född i Eringsboda, hennes oä.d. (Barn), Amelie Alvida 1890 Barn, född i Eringsboda, d. 1900 såg familjen ut så här: Andersdotter, Emma 1858 Mor, torpareänka (Barn), Sven Adolf 1884 Barn, mannens s. i 1:a g. (Barn), Hilma Sofia 1887 Barn, hennes oä. d. före. ä. (Barn), Amelia Alvida 1890 Barn, bådas d. (Barn), Ida Matilda 1891 Barn, bådas d. (Barn), Ernst Julius 1892 Barn, bådas s. (Barn), Hulda Emilia 1894 Barn, bådas d. (Barn), Per Johan Viktor 1896 Barn, bådas s. (Barn), Olof Hjalmar 1898 Barn, bådas s. Samtliga barn födda i Eringsboda.
  SVAR

Enligt Sveriges Dödbok på CD är han född i Eringsboda i Blekinge, och avliden 1998 17/4 i Helsingborg. Du har alltså kontrollerat födelseboken för Eringsboda på landsarkivet i Lund, då blir det svårare om han inte finns med där. Vad vet du om modern? Hittar henne inte i dödboken, så hon kanske avled före 1947. I Sveriges befolkning 1890 på CD finns för många Hilma födda 1887 med far Svensson eller Sven för att det ska gå att identifiera henne. Exakt datum finns tyvärr inte med där. Om hon var skriven i Jonstorp borde hon finnas i församlingsboken där. Har du kollat med landsarkivet?
  SVAR

Carin hann före, och hade också letat bättre på CD-skivan! Det verkar således inte vara några problem alls.
  SVAR

Jag har ringt landsarkivet med. Har ni några tips på vad jag ska göra nu? Jag är ej så erfaren när det gäller släkforskning. Jag är tacksam för alla svar Mvh
  SVAR

Hon heter Hilma sophie svensson modern
  SVAR

Jag har en gammal bouppteckning där det står att Arthur Alfred Teofil Dahlström född-1894-09-02 är hans pappa. Men rent juridiskt så behöver det ej det vara hans riktiga far. Det gäller inte rent juridiskt. Kan ni se om ni hittar nått på han..
  SVAR 2011-10-05 12:51

Jag ser att frågan är gammal men jag gör ändå ytterligare inlägg: Jag blev road av att se att många syskon (ev halvsyskon) hamnade i ungefär samma områden. Per Johan Viktor som är min morfar hamnade också i Perstorp och så småningom i Hyllstofta (mellan Klippan och Perstorp). Amelie Alvida tror jag hamnade i Helsingborg (jag försöker belägga detta nu). Ernst Julius stannade kvar i Eringsboda/gäddegöl där han var grundare av Gäddegöls hembygdsförening. Han bodde nog tillsammans med sin moder Emma Andersdotter tills hon dog. Jag har några brev från Emma Andersdotter till Per Johan Viktor. Namnet Hilma klingar bekant i mitt huvud och eftersom jag är uppväxt i Perstorp är ju inte detta helt omöjligt, jag får väl kolla med min äldre syster som har bättre minne. Eftersom jag har min morfars och mina föräldrars fotoalbum borde det finnas bilder som kan vara intressanta.
  SVAR 2011-10-06 09:51

Jag har nu uppdaterat mig något och vill rätta mig lite Amelie Alvida hamnade faktiskt i Tyringe, mellan Hässleholm och Perstorp. Det var barn till någon av de andra som hamnade i Helsingborg. De drev närmare bestämt ett trädgårdsmästeri vid Pålsjö.
Vidare hamnade en dotter till Viktor så småningom i Jonstorp.
Min syster kommer mycket väl ihåg Hilma Sofia i Svarvareboden, som våra föräldrar, tillsammans med oss ofta besökte. Min mor refererade då till "Dahlströms".
Som barn åkte vi ofta och hälsade på många, som vi upplevde det "gammla människor". Vilken relation och vilket släktskap visste aldrig jag, men det skulle vara intressant att veta. Nu vet jag ju varför vi hälsade på i Svarvareboden.

  SVAR 2011-10-06 09:55

Bifogar en bild på Per Johan Viktor och hans hustru Anna Paulina Persson Stark.



Klicka för en större bild

2011-10-06_OpS34_5_6.jpg
  SVAR 2011-11-17 15:37

I Blekinge/Eringsboda/Födde/1898-1920 år 1912 löpande årsnummer 48 finns "Aug 19 Ture Arvid Henry (oäkta)    moder ?? pigan Hilma Svensson, Bläsinge, Jonstorps förs,     87 31/7 ?". Ovanför står något som jag tycker liknar Halmstad. Tänk på att namnet Jonstorp finns lite överallt, kanske bara ett namn på en gård eller boställe. Under anmärkningar står "Nedkommit Eringsboda Utdr. ur ??? ???. Kanske finnsnågon annan här på forumet som är bättre skickade att tolka.
Jag vet inte hur saker och ting fungerade på den tiden men jag kan inte låta bli att tänka på hur det skulle se ut i böckerna om man födde ett barn när man var på besök hos föräldrar eller syskon i en annan socken än den man hörde hemma i. Kanske blir barnet senare inskrivet i födselboken i sin hemförsamling, men då med en kanske rejält bruten kronologi.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies