genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Englund, Gustav Vilhelm, Høganæs, 1868?2006-11-18 21:42

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=2969
 

Hej! Jeg søger oplysninger om min farfar.Jeg ved ikke de nøjagtige dataer, men her er de få oplysninger Jeg har!Hans navn var Gustav Vilhelm Englund, hans kone hed Anna Gudmonsson. De imigrede til Danmark omkring 1880??? De skulle komme fra området omkring Høganæs.Venlig hilsen Kirsten Englund Kergel
  SVAR

Hej! Enligt CD-n Emibas finns en Gustaf Wilhelm Englund född 15/8 1866 i Karlskrona, Blekinge län. Han var ogift när han flyttade till Danmark 20/4 1883 från Ronneby landsförsamling. Det kan vara den Gustaf Wilhelm du söker. Det finns en Anna Charlotta Gudmundsson från samma CD som flyttar till Danmark 24/10 1892 från Viken, Malmöhus län. Hon är född i Brunnby 20/3 1861.
  SVAR

Kære Inga Olsson! Mange tak for dit svar ! Jeg håber at det er min farfar og farmor- det er MEGET spændene. Jeg giver dig besked når jeg ved noget mere. Mange venlige hilsner Kirsten Englund Kergel
  SVAR

Hej Inga Olsson! Så er jeg her igen! Jeg har fundet ud af at det ER min farmor du har fundet på Cd-n Emnibas og det er jeg MEGET glad for. Jeg TROR også at det ER min farfar! Jeg vil spørge dig om du ved hvordan jeg kan søge videre og finde endnu længer tilbage til min farfars og farmors forældre. Mange hilsner Kirsten Englund Kergel
  SVAR

Hej Igen! Jeg har været meget heldig at få en masse at vide om min farmor Anna Gudmonsson, det er jeg meget glad for.Jeg har fået at vide gennem et kirkekontor her i Danmark, at min farfars fødselsdato er den 15.08.1862. på den Svenske udvandreliste står der 1866, men det må være den samme??!efter beskeden fra Sverige skulle han være født i Karlskrona. Hans forældre er muligvis indvandre fra Estland?Jeg håber at der nogen der kan hjælpe.Venlig hilsen Kirsten Englund Kergel
  SVAR

Hittar en Gustav Vilhelm, född i Karlskrona Amiralitetsförsamling 15 augusti 1862, utom äktenskap. Moder var pigan Pernilla Nilsdotter. De finns på sidan 8 i husförhörslängd 1861-1865(GID 1760.230.39200), men jag kan inte läsa vad det står antecknat om dem, för texten är rätt dålig. Kanske någon annan är bättre på att tyda det. Modern flyttade i alla fall till Karlskrona från Ronneby 1858. Sedan flyttade hon däreifrån 1865, möjligen tillbaka till Ronneby.
  SVAR

Hej Carin Olofsson! MANGE tak for din oplysning!- Jeg skal nu finde ud af hvor familienavnet Englund kommer ind. Tror du at det er Gustavs fars navn?? Har du nogle ideer til hvor jeg kan søge? Mange venlige hilsner Kirsten Englund Kergel
  SVAR

Hej Igen! Så er jeg igen heldig at få noget at vide om min familie! Jeg har fundet min foldefar og mors vilselsdato, og demed min oldefars fulde navn! han hed Frans Gustafsson Englund og han var født 1836. Vilelsen var den 29.12. 1865.Han boede 30 Bustorp - Ronneby forsamling. Jeg ville blive MEGET glad hvis der er nogen der kan fortælle mig hvor han stammer fra. Mange hilsner Kirsten Englund Kergel
  SVAR

Hej Igen! Så er jeg igen heldig at få noget at vide om min familie! Jeg har fundet min foldefar og mors vilselsdato, og demed min oldefars fulde navn! han hed Frans Gustafsson Englund og han var født 1836. Vilelsen var den 29.12. 1865.Han boede 30 Bustorp - Ronneby forsamling. Jeg ville blive MEGET glad hvis der er nogen der kan fortælle mig hvor han stammer fra. Mange hilsner Kirsten Englund Kergel
  SVAR

Enligt Ronneby husförhörslängd 1863-1866 (GID 1773.145.58600) så föddes Frans Gustaf Gustafsson Englund i Ljuders socken, Kronobergs län, 16/12 1836. Hittar dock inte honom i Ljuders födelsebok. Pernilla Nilsdotter föddes i Hoby 8/2 1833. I husförhörslängden finns även oä. s. Gustaf Vilhelm med, samt dottern Carolina, född inom äktenskapet, 25/7 1866. Enligt DDSS fick de sedan sonen Hjalmar 30/10 1869. De bodde då på 118 Ellegården, Ronneby.
  SVAR

Enligt Ronneby husförhörslängd 1867-1872 (GID 1773.157.4500) så avled Pernilla Nilsdotter 23/1 1870 (av nerffeber enligt DDSS) och sonen Hjalmar 16/8 1870 (av tandslag enligt DDSS).
  SVAR

Hej Carin Olofsson! Jeg takker dig MANGE gange for dine svar! Jeg har efterhånden fået mange oplysninger om min slægt, det kunne jeg ikke havde fået uden jeres STORE hjælp her! Mange venlige hilsner Kirsten Englund Kergel
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies