genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Qvistberg, Fredrika Johanna, Västra Sönnarslöv, 17972013-01-04 16:15

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4096
 

En av mina förfäder var Fredrika Johanna Qvistberg i V Sönnarslöv eller, Klippan. I Tomas Stawfords dagböcker finns en D Qvistberg som arbetade i Höganäs kolgruva fram till nyårsafton 1797 då han försvann utan att TS nämner hans avsked med ett ord, vilket var lite märkligt då han tidigare nämnt Qvistberg nästan dagligen. Jag har hittat en Daniel Qvistberg född 1754, men vet inte var han levde och om han kan vara denne gruvarbetare. Jag undrar om någon kan hitta en länk mellan D Qvistberg och Fredrika Johanna?
  SVAR

Qvistberg-släkten i Höganäs är rätt väl utforskad. Enligt de uppgifter jag har så föddes Daniel Qvistberg (Kvistberg) i Ökna 1774-06-25 och dog i Höganäs av lungsot 1818-04-06. Han var gift med Sissa Larsdotter Lindberg, och de fick sex barn tillsammans. Inget av dem hette dock Fredrika Johanna. Vet du när "din" Fredrika Johanna föddes?
  SVAR

Tack Carin, jag är sååå glad, eftersom det finns så mycket tidsdokument om Daniel Q. Jag vet inte när hon föddes, men jag vet att hon fick en son som hette Fredrik Thorn(Knektnamn), som föddes 1800. Har du koll på om det kan vara rätt Fredrika? Hälsningar Jan Wijk
  SVAR

Jag har gått tillbaks och försökt kolla, men det verkar orimligt att Fredrika Qvistberg skulle vara dotter till Daniel, kanske ett syskon? Det skulle kunna stämma med ålder och att hon bodde i närheten av Höganäs (Klippan eller Svenstorp) När jag fick hjälp att finna Fredrika, fanns det en kod som jag inte kan tyda.(GID. 1724.19.35100) Finns någon som kan hjälpa mig att hotta rätt?
  SVAR

Vilken kod är det du inte kan tyda? Hittar inga direkta koder i födelsenotisen för Friedrich (Mattias?). Fadern var B. Islander (kan inte läsa titeln) och modern F. J. Qwistberg från Klippan. Friedrich föddes den 26 november och döptes den 29 november 1800. Gudmor var Jungfru Catharina Qwistberg i Qwidinge (Kvidinge). Faddrarnas namn är jag inte helt säker på, men får det till Mårten Hallin, Mårten Häggberg på Klippan och gesällen Silfverberg. P.S. Kollade Ökna födelseböcker, och det föddes ingen Daniel där den 25/6 1774, så uppgiften om födelseort är fel, eller också är datumet fel. Det föddes två Daniel i Ökna 1774, men ingen av dem hade en far vid namn Qvistberg, så antingen fick Daniel namnet senare eller också föddes han inte i Ökna.
  SVAR

Letade lite ytterligare bland de uppgifter jag har (andrahands, eller tredjehands) och där står att Daniels föräldrar var Jonas Quistberg och Lena Larsdotter, från Ökna. Följande barn till dessa två är uppräknade: Annika, född 1760 Sara, född 1769 Jonas, född 1771 Magnus, född 1774 Daniel, född 1774 Petter, född 1777 Ingen Fredrika Johanna alltså. Däremot ser det ut som om Daniel var tvilling, och det föddes faktiskt ett tvillingpar i Ökna 1774, varav det ena barnet hette Daniel. Det andra hette dock Måns, och föräldrarnas namn var Jonas Danielsson och Brita Persdotter.
  SVAR

Hittade Johanna Fredrikas dödnotis på DDSS (1832-10-20). Hon bodde då i Västanå, Näsums församling. Tittade i Näsums husförhörslängd 1829-1836, sidan 583 (GID 1686.1.10000). Där står att hon föddes i Reslöv 8/3 1774. På sidan 521 (GID 1686.1.6900) finns en Juliana Qvistberg, född i Reslöv 1770, vilket skulle kunna vara en syster. I Reslövs födelsebok (GID 1332.72.20300) står enbart namnet Friederica (alltså inte Johanna), och jag får faderns namn till Friedrich Qvistberg. Moderns namn har jag svårt att tyda, men det skulle kunna vara Kierstina Englasdotter. Fredrika föddes den 6 mars och döptes den 8 mars 1774.
  SVAR 2013-01-04 14:35

  >  Jag har gått tillbaks och försökt kolla, men det verkar orimligt att Fredrika Qvistberg skulle vara dotter till Daniel, kanske ett syskon? Det skulle kunna stämma med ålder och att hon bodde i närheten av Höganäs (Klippan eller Svenstorp)
  >  När jag fick hjälp att finna Fredrika, fanns det en kod som jag inte kan tyda.(GID. 1724.19.35100)
  >  Finns någon som kan hjälpa mig att hotta rätt?


hej carin  jag har massormo av upplysninger om johanna freidricka qvistberg .hun är min farmors  morfars mor  . hun föddes i reslöv den 6 mars 1774 föräldra er freidrick qvistberg ock kjerstina englasdotter. ifrån östra karlaby fredricka gifte sig med pappersmakaregesellen bengt iflander född i ifla s ljunga 8 mars 1770.vil du veta mer kontakta mig pr telefon 0411 73881 jag heter tove fischlein velkommen
  SVAR 2013-01-04 16:15

Tove, det är inte jag som letar efter Fredrika, utan Jan Wijk, men han blir säkert glad över att få veta mer om henne. Vi får hålla tummarna att han också ser ditt inlägg.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies