genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Ahlén, Hjalmar Frithiof, Björlanda, född 18622020-01-28 13:43

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=40643
2012-11-02 19:33 

Hej!

Söker info om min fars morbror Frithiof Ahlén. Han föddes i Björlanda (Gbg o Bohus län) den 6 september 1862. Moder Karolina Isaksdotter Bogren född 1837, fader Justus Ahlén 1833, klockare, skollärare och organist i Björlanda. Kommer från Månsarp o modern från Byarum Småland. "Morbror Fritte" lär ha utvandrat till Australien, men jag hittar inga uppgifter. Har sett en tidningsartikel där verksamhet från Australien fanns med.Hans syskon hette Zelma Nathalia, Amanda Juliana och Aurora Justina. Justina var min farmor.

Blir jätteglad om jag kan få några "trådar" att dra i.

Gerd B
  SVAR 2012-11-02 21:46

Hej Gerd!

"Morbror Fritte" utvandrade nog inte längre än till Göteborg där han gifte sig 1900-10-06 med Sofia Kristina Cederfelt, född 1873-02-21 i Lidköping, död 1948-10-08 i Partille, Kålkullegård 2:2, Sofiero. På samma plats avled Hjalmar Frithiof Ahlén 1936-12-17, men då står där även nämnt Korkfabriken. År 1900 var hans titel Handlande.

Uppgifterna hämtade ur Sveriges dödbok 1901-2009 samt Sveriges befolkning 1900.

Forskarhälsningar från Annmargrete Persson
  SVAR 2012-11-03 23:00

Hej Annemargrete!

Tack för din hjälp. Får försöka utreda om det finns barn till "morbror Fritte" . Har nyligen börjat leta i släkthistorien och det finns många frågetecken, men du har rätat ut ett. Har hört talandes om släktingar i Partille och det kan ju kanske ha någon grund. Efternamnet är ju inte så jättevanligt så det kanske går. Där är ett frågetecken för pappan hette inte Ahlén från början. Men namnbyten vet jag inte när och var man letar efter. Justus Ahléns far står som Anders Persson och sonen bör ju ha haft det efternamnet. Justus Ahlén föddes 2 sept 1833.

Vänliga hälsningar
Gerd Berntsson
  SVAR 2012-11-04 01:28

Gerd!
Justus tog namnet Ahlen när han blev organist (efter studier i Stockholm)

Betr. Hjalmar Frithiof. Har ni koll på var han höll hus mellan 1895 och 1900? Han försvann spårlöst från Björlanda och står i husförhörslängden där noterad som obefintlig.

Har ni Hjalmars syskon, annars har jag dom noterade.

Anders A
  SVAR 2012-11-04 21:15

 Hej Anders!

Tack för dessa besked. Har namnen på de syskon som Hjalmar Frithiof hade. Hörsägen är att han var i Australien, men jag kan inte få detta bekräftat, vet inte hur jag ska leta. Tycker mig ha sett ett tidningsurklipp om att han var i Australien Tack för besked om namnbytet. Kunde man bara byta namn så till vilket namn som helst eller var det något som kan var släktnamn? 

Vänliga hälsningar Gerd
  SVAR 2012-11-05 16:35

Betr. den "förlorade sonen".  År 1895 noteras Hjalmar Fritiof som obefintl. i Björlanda husförhör, då 33 år gammal. (vad hade han sysslat ned i Björlanda fram tills dess?)
År 1899 d. 31/3 finnas han i inflyttn.längd, Göteborgs Domkyrkoförsaml. inflyttad från Björlanda, noterad som handlande.  Han finns också i Björlanda utflyttningsläng 1899., står som , bokad från obefintliga?  Men någonstan har han väl bott i Björlanda?  Jag hat sökt på in- o, utflyttade i Björlanda mellan 1896-1900.  Men min dator har fått "spader" och vägrar ge uppgifter.  Sedan går det att söka på husförhörslängderna under den här perioden.
År 1900 bor Hjalmar i Göteborgs Masthugg, Kv. 5, 7:roten.
I Masthugget bor också en Fredrika Ahlen, handelsidkerska, (inte på samma adress) vem är hon?
Så, Gerd!  Du får plöja genom husförhörslängderna i Björlanda mellan  1895-1900!

Om Hjalmar nu emigrerade till Australien, så gjorde han väl det från Göteborg, och finns då i något emigrantregister, omkring 1895. Jag är inte så bra på den biten.

Anders A


Anders A
  SVAR 2012-11-05 17:28

Betr. namnbyte. Det är många som frågar om detta, om och varför man bytte namn.  Det gör man ju i dag också, av ungefär samma anledning som förr!  Hur många präster eller klockare heter Persson?   I Sverige fick vi en namnlag 1901, och nu skall namnet godkännas av bl.a. Skatteverket.  Förr var det i princip  fritt fram för att välja namn.  Förmodligen vill prästen i församl. ha ett ord med i laget,  namnet måste ju vara "ledigt", och man kunde inte hur som helst lägga sig till med ett adligt namn. Och en hantverkare eller näringsidkare ville gärna  ha ett namn som skilde sig från alla andra. En del barn tog sedan till sig namnet som släktnamn, men en del behöll det gamla. Det samma gällde de indelta soldaterna, Kronan och befälen villa ha enkla och slagkraftiga namn på soldaterna, det dög inte med Jönson och Jeppsson, utan det blev. Svärd, Modig, Hurtig, Ståhl etc., och även dessa namn kunde sedan ärvas.

Anders A



Anders A
  SVAR 2012-11-07 19:07

Hej Anders!

Tack för info och svar om namnbyte. Försöker att kolla vidare vid senare tillfälle.

MVH Gerd B
  SVAR 2015-07-24 19:17

Fritjof Alhén var min farfars (Edvard (Ted) Ahléns) far. Han var mycket ricktigt I Australien närmare bestämt på Tasmanien innan dess var han I Sydafrika och bedrev handel med skolmaterial. En spännande herre indeed! Han skrev dagbok (på engelska) fotograferade och tog väl vara på sina papper. Gifte sig med Sofia som var den älsta av nio Cederfeldt syskon. Fick barne Edvard (Ted) och Mary. Mary gifte sig med Martin Delfs. Ted gifte sig med Doris (Brusevits). Ted och Doris fick barnen Britt Eva och Mary. Eva var min mamma
  SVAR 2015-07-24 21:01

Hej Karin! Så glad jag blev när jag såg ditt svar idag! Jag har inte varit på sidan på länge. Jag har ett litet "bibliotek" från Justus Ahlén från 1800-talet, då han var verksam i Björlanda. Frithiof och min farmor Justina Ahlén var syskon. Har tittat lite på övriga syskon och har en del info om du är intresserad. Skulle vara kul att dela detta med dig! Hälsningar Gerd B
  SVAR 2015-07-24 21:57

Fritjof Ahlén var förståss min MORFARs far..Har precis har haft Amerikabesök och grävt lite I Cederfeltsgrenen av släkten, där av lite kortslutning I skallen. Skulle vara kul att se vad du har för info om dom släktingarna. Mvh Karin
  SVAR 2015-07-25 09:40

Det kändes märkligt att se Frithiof Ahléns namn när jag efter flera år gick in igen för att söka min mormors släktingar. 2012 var ju senaste sökningen på Frithiof. Tittade i min farmors bevarade brev/kort och såg inbjudan till vigselakten mellan Fr Ahlén och fröken Sofia Cederfeldt lördagen den 6 okt 1900 på Karlsrogatan 2. Där finns också kort till farmor från Frithiofs och Justinas syster Selma, även från systern Amanda. MVH Gerd. Mobil 0737-097237
  SVAR 2020-01-28 13:43

Hej, råkade hitta detta av en slump. Det Karin skriver om Fritjof stämmer med det jag hört. Dessutom skall han haft idén om att starta korkfabrik i Australien men han fick inte det för sin fru Sofia som ville hem, så det blev till att starta korkfabrik i Sverige/Partille istället. Undet första världskriget lär han ha stängt korkfabriken för de fick inget råmaterial, men de som arbetade där fick ändå sin lön. 

Fritjof kom från Hyppeln och vad jag förstår var min mamma o hennes syskon där o hälsade på två av Fritjofs systrar som bodde kvar, kanske var detta på fyrtiotalet. 
Mary Ahlen var min älskade moromor, en fantastisk person. Ted har jag träffat några gånger som barn. Mary o Martin fick tre barn, Lennart, Anita o B*******. Anita var min mamma, och hon dog 2016, Lennart för 1 1/2 år sedan. 

När jag var barn lekte vi ofta med en påse korkbitar som Mary hade kvar från sin barndom, och hon berättade levande o Partille. Någon kontakt med de sidan av vår släkt hade vi aldrig, vi barn tyckte väl att det var märkligt, men accepterade att det var så det var

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies