genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsson, Elias, Örkelljunga, 2006-11-12 16:22

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4028
 

Min morfars far hette Nils Peter Eliasson f 18/7 1860 d 19/5 1941. Bodde i St Mattarp.Allt om honom och hans fru och 14 barn har jag hittat. Men jag hittar inte hans föräldar, syskon och var dom bodde. Jag vet att hans pappa hette Elias Nilsson. Han dog 1920 och begrovs 31/3. Var ska jag leta? Har tittat i husförhörslänger 1853-62 men inte hittat något. Får heller inte upp något på ddss. Kan någon hjälpa mig? Med vänlig hälsning Elisabeth
  SVAR

Eftersom Elias Nilsson dog på Drakabygget kan det vara meningsfullt att kolla den Elias Nilsson från Drakabygget som var 23 år när han, 1853, gifte sig med Bengta Svensdotter från Tockarp (18 år). (E:24, s.179) Mvh, Bengt
  SVAR

Tack för hjälpen Bengt! Vad står E:24 för? Jag är nybörjare, känner inte till alla förkortningar. Mvh Elisabeth
  SVAR

Slarvigt skrivet, skall vara Örkelljunga E:2:4 (Riksarkivets/SVARs beteckning på mikrokortet av aktuell Lysnings- och vigselbok) Mvh, Bengt
  SVAR

Vet du vad Elias fru hette hur gammal var han när han dog
  SVAR

Nej det vet jag inte. En av sönerna, Nils Peter, har jag data på, se överst. Jag vet däremot att dom hade fler barn. Jag tror, vet inte säkert, att Elias hustru dog tidigt. Man har aldrig hört talas om henne. Mvh Elisabeth
  SVAR

Om du går in i husförhörslängden AI:24 (1876-1885) ifrån sidan 323, Stora Mattarp börjar på denna sidan) och börjar leta där efter Nils Peter Eliasson med hustru Emma Olsdotter. När du hittat paret så står det säkert inskriver varifrån de kom när de gifte sig. Det vill säga att det står något sidnummer inskriver. Då är det bara att gå till den sidan och leta efter deras föräldrar. Du skall se att Nils Peter kom ifrån sidan 67 eller där omkring! Tyvärr så har jag inte denna husförhörslängden så jag kan inte närmare hjälpa dig med detta. Nils Petters föräldrar boder vara Elias Nilsson (18300218-18200323) och hans hustru Bengta Svensdotter (18350316-18851026) ifrån Drakabygget.
  SVAR

Elisabeth - nu hade du tur ! Du har fått draghjälp av en av de mest framstående Örkelljungaforskarna, Magnus Påhlsson, Rydsgård. Kul att Magnus kommit fram till samma föräldrar som jag trodde.
  SVAR

Tusen tack båda två! Roligt att det är en Örklelljunga påg som hjälper till. Hela min släkt kommer ju därifrån. Du vet säkert vem dom är, Magnus. Det är ju många som bor kvar i trakterna. Än en gång tack för hjälpen båda två! Mvh Elisabeth
  SVAR

Är det någon som kan hjälpa mig att tyda var det står i Vigselboken GID 1456.36.65400 på högra sidan Elias Nilsson och Bengta Svensdotter. Vacker handstil men svårläst.
  SVAR

Tyda kan jag inte, för jag har inte GID. Så här står det i Bertil Johanssons "Guldkorn" 1853 0 0 1853 10 9 Dräng och tillträdande åbo Elias Nilsson 23 Drakabygget Åbodotter Bengta Svensdotter 18 Tockarp V Vigseldag ej angiven E:2:4 179
  SVAR

Hej Elisabeth! Vigselboken GID 1456.36.65400,höger sida,Elias Nilsson och Bengta Svensdotter tyder jag så här: Att kontrahenterna, tilltr.Åboen Elias Nilsson i Drakabygget och Åbodottern Bengta Svensdotter i V.Tockarp, i anseende till slägtskap, svågerlag, trolofning med andra, ? ? samtycke m.m. äro hinderslösa att med hvarandra träda i äktenskap, sådant varde af af undertecknade, vid ansvar efter lag, härmed försäkrat. Örkelljunga den 7 Okt. 1859. Sven Hansson Pär Nilsson Sven Pärsson De två frågetecknen motsvara två ord jag inte lyckats med. Hälsningar Nils-Åke Lundahl
  SVAR

Hej Kjell! Vad är Bertil Johanssons "Guldkorn" Var hittar jag dem? Mvh Elisabeth
  SVAR

Tack för hjälpen Nils-Åke! Det är mycket svårt att läsa tycker jag! Mvh Elisabeth
  SVAR

Hej Elisabeth mfl Bertil Johanssons Guldkorn är nog den mest användbara hemsidan när man forskar på Örkelljunga! Se hans hemsida: http://home.swipnet.se/guldkorn/genealogi.htm För att klargöra, jag är inte ifrån Örkelljunga. Det var min farfar som föddes i och flyttade ifrån Örkelljunga. Men nästan alla hans anfädrar bodde i Örkelljunga eller i socknarna runt omkring. Tusen tack till Bengt Emgård för dina vänliga ord om min forskning. Det finns dock andra som mer än jag hade förtjänat dessa, då jag alls inte har forskat speciellt många år. Ingen nämnd eller glömd.
  SVAR

Hej Elisabeth! Året skulle naturligtvis vara 1853. Nils-Åke Lundahl
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies