genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsson, Elias, Örkelljunga, 2006-11-12 16:22

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=4028
 

Min morfars far hette Nils Peter Eliasson f 18/7 1860 d 19/5 1941. Bodde i St Mattarp.Allt om honom och hans fru och 14 barn har jag hittat. Men jag hittar inte hans föräldar, syskon och var dom bodde. Jag vet att hans pappa hette Elias Nilsson. Han dog 1920 och begrovs 31/3. Var ska jag leta? Har tittat i husförhörslänger 1853-62 men inte hittat något. Får heller inte upp något på ddss. Kan någon hjälpa mig? Med vänlig hälsning Elisabeth
  SVAR

Eftersom Elias Nilsson dog på Drakabygget kan det vara meningsfullt att kolla den Elias Nilsson från Drakabygget som var 23 år när han, 1853, gifte sig med Bengta Svensdotter från Tockarp (18 år). (E:24, s.179) Mvh, Bengt
  SVAR

Tack för hjälpen Bengt! Vad står E:24 för? Jag är nybörjare, känner inte till alla förkortningar. Mvh Elisabeth
  SVAR

Slarvigt skrivet, skall vara Örkelljunga E:2:4 (Riksarkivets/SVARs beteckning på mikrokortet av aktuell Lysnings- och vigselbok) Mvh, Bengt
  SVAR

Vet du vad Elias fru hette hur gammal var han när han dog
  SVAR

Nej det vet jag inte. En av sönerna, Nils Peter, har jag data på, se överst. Jag vet däremot att dom hade fler barn. Jag tror, vet inte säkert, att Elias hustru dog tidigt. Man har aldrig hört talas om henne. Mvh Elisabeth
  SVAR