genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Björkegren, Carl, Kgl. Skånska Hussar Regem, gift 18392012-10-06 18:33

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=39742
2012-10-06 01:22 

1839-11-24 vigsel Norra åkarp
Namn Carl Björkegren,   Titel corporal  (Husar)
Namn Bengta Andersdotter.  Ort Bjernum

Övrigt
Corporalen vid Lif. Esquadronen af Kgl. Skånska Hussar Regem. Carl Björkegren. - Fästeqvinnans fader Anders Svensson har, enligt vittnesintyg af Kyrkoherden Pettersson i Finja, lemnat till äktenskapet samtycke och Esquadrons Chefen har tecknat sitt bifall å Prestbeviset om henne; hvilka alla bevis i
Lysningsboken förvaras.

Om det står så här i en Vigsel-notis var kan man då leta efter Carl Björkegren. I vilket Regement finns han om man nu vill lusläsa Husförhörsböckerna.

han har bytat efternamn och jag vill hitta vad han hete innan han blev Husar. Det står att han är född i Hörja men det stämmer ej.
  SVAR 2012-10-06 04:23

Aktnummer: SH-01-0036-1834
Björkegren, Carl [Andersson]

Född: 1813-02-19

Regemente: Skånes husarregemente
Kompani: LIVKOMPANIET
Socken: Matteröd
Rote: Isastorp 2

Vet inte om det är han här. Åldern stämmer för han är 26 år när han gifter sig. Det här kommer från soldatregistret.

Eva M
  SVAR 2012-10-06 11:18

OJ oj oj

Jag hade lite onda aningar här kunde inte förstå att fadern heter Björk att sonen helt plötsligt tar namnet Björkegren när brodern fortfarande heter Björk och även han är Husar. Är så att jag har stött på en annan forskar som som är egenlärd och som inte kan förklara var matrialet  hon har hittat men bara fått allt till att gå ihop och detta ska vara henne anfädra men är är min släkt oxå men jag har vari ner o vänt på 1600 och går framåt.

Kille jag ska ha tag på född i Perstorp o heter Carl 16 -12-1811 låter konstig att det ska vara samma person. Denna Carl Bjrkegren ska vara född i Hörja men han finns inte i Hörjas födelsebok lite konstig det oxå.

Jag får lusa- läsa Matteröd nu då.
Någon anna som vet något om denna person eller tips tar emot allt  för att leta upp honom.

Tusen tack Eva
  SVAR 2012-10-06 15:06

Kollade i Matteröd år 1835-40 hittade ej någon Carl där, men i längden innan hittar jag en Carl Björk f. 19-2-1811sen hittar jag han i Finja 1833-38 och då är han född den17 feb-1811 och är Husar,  sen flyttar han till N Åkarp och hittar han där som  Korpral Björkegren f. 19-2-1813.
Det verkar som det är rätt person ändå , när jag fann han i N Åkarp så stod det att han kom från Hörja men det ska stå Finja  är skrives så man kan ta det för Hörja.
Det verka som det finns mycket felsrivningar av prästen i  Finja, Hörja detta var den 6 person som inte har rätt namn el. födelse , 2 syskon till denna Carl har blivit förväxla med födelsedatum även och äve 2 syskonbarnsom har fått varandrars födelsedatum.

Sen att den kvinnan som jag var kontakt med hittade rätt var ju att hon gick från nutid och bakåt och hade då bara en person från början och jag kommer bakåt i tiden och har då en familj, inga husförhör och inga hänvisning och alla på varsitt håll.

  SVAR 2012-10-06 16:28

Döda i Matteröds församling
1690 - 1894
Datum 1886-06-13 Datum avser Den avlidne
Namn Carl Björkegren Kön man
Titel f. husar, gratialist Civilstånd gift
Ort St. Oberöd Äktenskaplig börd ej angivet
Dödsorsak Ålder/födelsedatum (i förekommande fall)
ej utrönt År: 73 Månad: 3 Dag: 24
Födelsedatum:
Anhörig
Namn Bengta Andersdotter Ort
Titel Relation maka

Det här är nog hans död. Han var gratialist vilket innebär att han fick pension från Vadstena krigsmanshuskassa. Jag vet inte om denna kassa är scannad på t ex Svar.

Eva M
  SVAR 2012-10-06 16:30

Enl. ddss.nu fick paret 4 barn mellan 1839-1848.

Eva M
  SVAR 2012-10-06 18:33

Tack Eva

Jag det är rätt person.
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies