genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Palmqvist, Olof, Danmark, emigr april 19162012-08-13 17:49

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=38514
2012-08-10 17:30 

Skotillskäraren Olof Palmqvist f. 1880 9/7 i Hammarlunda, hans hustru Ester Teolinda Broman f. 1881 5/5 i Aneboda (G län) samt deras dotter Margit Britta Marianne Palmqvist f. 1910 2/5 i V. Skrävlinge emigrerade 1916 22/4 från Västra Skrävlinge till "konungariket Danmark" enligt Västra Skrävlinge AIIa : 12 s. 1122. Flera av Esters syskon utvandrade till USA i slutet av 1800-talet, men jag har inte kunnat se om den här familjen flyttat vidare till någon av hennes syskon.
Tacksam för anvisning eller hjälp hur jag går vidare för att följa familjen.
  SVAR 2012-08-10 20:58

Han kom till Köpenhamn 1/5 1916 och bodde på Thors Passage 1 Stuen enl. politietsregisterblade. Det är den enda adressen på hans blad.

Eva M
  SVAR 2012-08-10 21:17

De bor på samma adress vid folkräkningen 1921 men inte 1925.

Det kan ha bott kvar på adressen fram till 1923 för då försvann registerbladen. Därefter är det svårt att finna folk i Köpenhamn. Man får kontakta folkeregistret och fråga om det finns ett registerkort. Ibland har folkeregistret det kvar, ibland är det skickat till stadsarkivet.

Eva M
  SVAR 2012-08-10 21:28

Har du kollat att de inte kom tillbaka till Sverige? I t ex dödboken.
  SVAR 2012-08-12 10:46

Första anhalten i sökandet var naturligtvis dödboken, men varken föräldrar eller dotter fanns där. Allmän kommentar dock: har konstaterat ett många församlingar i såväl Skåne som Småland  saknar noteringar i Sveriges dödbok. Vet någon varför? Det är inte bara enstaka notiser, som skanas utan år efter år efter år...
  SVAR 2012-08-12 15:07

Jag känner någon i Danmark som kanske kan hjälpa. Jag frågar henne.

Eva M
  SVAR 2012-08-12 17:16

Min bekant som har tillgång till en Köbenhavn tidnings arkiv har svarat mig att det inte finns någon dödsannons för Palmqvist.
En fråga om denne Palmqvist f. i Hammarlunda. Han var inte först i Kävlinge? Hans far var murare och gift med en Maria Olsdotter. I så fall är han min morfars kusin. Jag skulle fortsätta med morfars mostrar men har inte haft tid.

Eva M

PS Familjen kan ha flyttat till Frederiksberg eller någon annan kranskommun.
  SVAR 2012-08-12 19:33

Tack snälla Eva för det Du åstadkommit så här långt! Vet Du om det finns någon dansk motsvarighet till vår "Sveriges Dödbok 1901-2009"? Annars får väl nästa steg bli att söka i några US Census även om det kan bli ett långskott. Hustrun Esters syskon, åtminstone några, utvandrade ju till USA och kanske följde systern och hennes man efter. Det är korrekt att Olofs far var muraren Nils Månsson Palmqvist. Olof föddes före Nils Månssons äktenskap med (och av) pigan Maria Olsdotter, som då var Nils Månssons fästekvinna. Ester var min farfars morfars systerdotter. Ibland förirrar man sig långt från ursprunget, eller hur!
Ha det gott Eva, vi hörs igen om Du vill.
Owe J.
  SVAR 2012-08-12 20:01

Hej! Tyvärr finns det ingen motsvarighet i Danmark till Sveriges Dödbok. Man får leta i folkräkningar, den senast publicerade är den från 1930, men man måste då veta var man ska leta. Danskarna håller på att registrera folkräkningarna men de senare är inte registrerade i någon större omfattning. Stannade familjen kvar i Köpenhamn finns det ett nyare folkbokföringssystem som också har avskaffades. Folkregisterkorten håller på att skickas till Stadsarkivet i Köpenhamn (kanske har alla skickats dit nu). För personer som levde efter 1968 finns det ett system som liknar det svenska med ett personnr. som är rikstäckande,  men man kan inte bara ringa någonstans som här utan måste skriva till en kommun, och man får personens senaste adress. Dottern levde kanske efter 1968.
Danska kyrkböcker ligger på nätet utan kostnad, arkivalieronline.dk Jag sökte dotterns konfirmation ca 1924-25 men hon är inte konfirmerad i församlingen där Thors Passage ligger.

Eva M
  SVAR 2012-08-12 20:09

Tänkte sen att de blev kanske danska medborgar, och det blev de 1931.

Efternavn: Palmqvist Fornavn: Olof
Erhverv: Skotøjstilskærer Fødelokalitet: Hammerlunda
Fødeland: Sverige
Fødselsår: 1880 I DK fra: 1916
Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg
Lov af: 31 03 1931 Tillæg: A
Løbenr: 507
Bemærkninger: Andragerens Datter søger samtidig dansk Indfødsret, jfr. Løbe-Nr. 505.

Efternavn: Palmqvist Fornavn: Margit Brita Mariane
Erhverv: Kontormedhjælperske Fødelokalitet: Malmö
Føderegion: Malmöhus Län Fødeland: Sverige
Fødselsår: 1910 I DK fra: 1916
Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg
Lov af: 31 03 1931 Tillæg: A
Løbenr: 505
Bemærkninger: Andragerindens Fader
  SVAR 2012-08-12 21:02

Eva!
En sådan pärla Du är! Stort tack!
Owe J

  SVAR 2012-08-13 15:36

Eva!
En sista fråga betr. familjen Palmqvist: Familjen blev alltså danska medborgare 1931. Fadern och dottern har i Dina citat löpnummer 505 och 507. Kanske har modern löpnummer 506. Var hittar jag Din källa för att se om min förmodan är korrekt? Adressangivelsen i Ditt senaste svar, kan den ge något i 1930 års folkräkning tror Du? Finns folkräkningen på nätet?
  SVAR 2012-08-13 17:10

Jag fann uppgiften om medborgarskap på ddd.dda.dk - invandrare.

Det finns ingen adress angiven: bara att det är i Köpenhamn eller Frederiksberg.

Folkräkningen 1930 finns på arkivalieronline.dk 
.

På Frederiksberg låg det flera skofabriker på 1900-talet, alla är nu nerlagda. Kanske drog Olof med familjen dit.

Eva M
  SVAR 2012-08-13 17:49

Efternavn: Palmqvist Fornavn: Nils August
Erhverv: Handelsgartner Fødelokalitet: Tryde
Fødeland: Sverige
Fødselsår: 1888 I DK fra: 1915
Bopæl, lokalitet: København Amt, region: København og Frederiksberg
Lov af: 31 03 1931 Tillæg: A
Løbenr: 506

Här är 506.

En gift man sökte medborgarskap för sig och sin fru samt för minderåriga barn. Bara mannens uppgifter syns. Man får nog gå in i ansökningen för att se vem den omfattar. Ansökningen finns på Rigsarkivet.  Margit var myndig, 21 år, och fick själv söka.

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies