genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Karlberg, Conrad, Brandstad, levde 1880-19542012-06-20 09:27

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=16987
2009-12-18 19:11 

Hej, söker uppgift om min mormors pappa Conrad Karlberg. Han levde mellan 26/3 1880 till 28/3 1954. Han arbetade som kantor bland annat i Brandstads kyrka i Skåne. Conrad var gift med Ruth Karlberg (28/12 1885 -2/1 1964) och fick tre barn. Tvillingpojkar 22/3 1907 och min mormor Sonja Ruth (24/10 1909 - 10/8 1984).  
  SVAR 2009-12-18 21:38

var har du fått dessa uppgifter inte en siffra rätt var är dom födda var dog dom
  SVAR 2009-12-18 23:34

Hej, jag hittade uppgifterna när jag sökte, och fann, deras grav.
http://gravar.se/Fränninge-Vollsjö%20kyrkliga%20samfällighet/1224/Conrad%20Karlberg.
Men jag kan inte hitta uppgifter om dem någon annanstans! Är det inte lite märkligt!?!

Mvh
/Gunilla
  SVAR 2009-12-18 23:50

Han stavade det med C. i Sv. Bef. 1890.
Post 1291116
Alfred Joel Conrad
f. 1880 i Lidhult (Kronobergs län, Småland)
s.
Pojke, barn i familjen
Lidhult Storegård
Lidhult (Kronobergs län, Småland)
Födelseort i källan: Lidhult
  SVAR 2009-12-18 23:51

Tack så mycket för hjälpen!  :-)
  SVAR 2009-12-18 23:54

Här är hela familjen.

Karlberg, Alfred 1852 Far
Andreasdr., Inga Maria 1847 Mor
(Barn), Axel 1873 Barn
(Barn), Karl Hjalmar Sigfrid 1879 Barn
(Barn), Alfred Joel Conrad 1880 Barn
(Barn), Birger Nathanaël 1882 Barn
(Barn), Edith Martina Maria 1883 Barn
(Barn), Olga Hildegard 1885 Barn
(Barn), Gunnar Fingal 1887 Barn
(Barn), John Fridolf Ingemar 1888 Barn
(Barn), Thekla Alfhild Ingegerd 1890 Barn
  SVAR 2009-12-19 00:05

Hej Gunilla!

Du har vänt på lite siffror, men med forskning så är detta det rätta.

Carlberg, Alfred Joel Konrad, född 26/5-1880 i Lidhult, Kronobergs län, Småland. Död 28/3-1954 i Bosarp, Malmöhus län, Skåne, Frånskild 16/3-1925.
Son till skollärare och organist Alfred Karlberg, född 1852 i Långaryd och hans hustru Inga Margareta Andreasdotter, född 1847 i Långaryd. År 1890 hade Konrad 8 syskon. De bodde i Lidhult Storegård, Kronobergs län i Småland och år 1900 bodde de i Björkön, Lidhult.

Rut Estrid Alfrida Nilsson, född 28/12-1885 i Vollsjö, Malmöhus län, död 5/1-1964 i Västerled, Stockholm. Frånskild kvinna 16/3-1925.
Dotter till Urmakare och handlande Nils Nilsson, född 1849 i Östra Kärrstorp, Malmöhus län, samt hans hustru Anna Dalsjö, född 1856 i Fränninge. Familjen bodde 1890 på Wollsjö säteri, Vollsjö i Skåne och Rut hade 5 syskon. År 1900 bodde familjen på Karlstensberg i Vollsjö.

Rut och Konrad ligger båda begravda på Brandstads kyrkogård i Fränninge-Vollsjö kyrkliga samfällighet.

Uppgifterna hämtade ur gravar.se, samt CD-skivorna Sveriges befolkning år 1890 och 1900 och Sveriges dödbok 1947-2006.

Lycka till med fortsatt forskning!

Mvh Annmargrete
  SVAR 2009-12-19 12:29

Tack så mycket för all hjälp! Vilket underbart forum det här är!

Nu kommer jag vidare i min forskning!
  SVAR 2012-06-20 09:27

  >  Han stavade det med C. i Sv. Bef. 1890.
  >  Post 1291116
  >  Alfred Joel Conrad
  >  f. 1880 i Lidhult (Kronobergs län, Småland)
  >  s.
  >  Pojke, barn i familjen
  >  Lidhult Storegård
  >  Lidhult (Kronobergs län, Småland)
  >  Födelseort i källan: Lidhult


Hej Gunilla, jag som skriver är dotterdotter till Conrad. Det finns fler syskon än sdom uppgivits ovan: Axel f. 1873, Wilhelmina f.1875, Olga f.1878 d.1884, Hjalmar f. 1879, Conrad f. 1880, Birger f. 1882, Edit f. 1883, Olga f.1885, Gunnar f.1887, Ingemar f.1888 och Ingegerd f. 1890.
Håller just på att renskriva morfars minnen, där Conrad, som ofta kallades Joel under bardomen, figurerar. Här kommer det avsnittet:
På tal om spektakel var broder Joel Conrad en mästare till att hitta på sådana. T. ex. må anföras att vi hade ett par mycket lättsprungna kor, med vilka han en mörk kväll i full karriär kom till barnmorskan Agnetas bostad, utanför vilken han plötsligt stannade. Det dröjde ej länge förrän Neta öppnade dörren och stack ut huvudet och sade: ”Jag kommer strax”, varpå Joel kvickt vände och körde hem och ställde in ekipaget. Påföljderna av exkur¬sionen känner jag icke.
Nu till en episod rörande mig själv och Conrad, vilken hade råkat i olyckan att ”gryta” sig i ena axeln, vilket lär vara mycket plågsamt och förorsakade mycken jämmer. Pappa kom till mig och sade att ”nu får du och pigan den och den gå till Anders Petterson i Strömhult och hämta honom”. Visserligen var detta ett djärvt företag, ty vägen ledde över Svansjö bro, där det lär spökat avsevärt och dels förbi en plats där lantmätare Modéer något åt förut stupat, träffad av ett åskslag. Emellertid förbjöd min manliga stolthet mig att komma till Strömhult i fruntimmerssällskap, varför jag tågade iväg i den kalla månljusa natten, utan att något annat hände än att jag så småningom i Anders Pettersons sällskap kom åter. En bragd som inbragte
mig åtskillig respekt hos de andra lidhultspojkarna. Att det var antingen räven eller harar som i midvintern utstötte de hemska ljuden är en annan historia. Anders fixade kvickt armen med ett ullnystan i armhålan och diverse mumlande. Att Joel i sin mån bidrog till olåten är troligt..
Varma hälsningar från din mammas syssling
Karin Bauman

karin.bauman@hotmail.se


Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies