genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Løfstrøm, Hilma Elisabeth, Billeberga, född 18502012-06-15 23:51

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=37498
2012-06-13 17:04 

Jeg er fra Danmark og har fundet en svensk slægtning, Hilma Elisabeth Løfstrøm f. 1850 Hun kom fra Billeberga i Sverige og rejste til Danmark, hvor hun fik 2 børn. En pige i 1871 og endnu en datter i 1873. Det er lidt svært for mig at finde mere om Hilma og hendes familie, da jeg ikke kender de svenske søgemåder. Mon nogen kan hjælpe med at finde nogle forfædre til Hilma?

På forhånd mange tak
Susanne
  SVAR 2012-06-13 17:35

Det bör vara Billeberga hon kom från. Hon föddes tydligen inte där, för ingen Hilma Elisabeth finns med i Billeberga födelsebok 1850. Har du mer information om henne, t.ex. födelsedatum?
  SVAR 2012-06-13 17:43

HEj Susanne

Har du muligvis lidt mere information om Hilma Elisabeth? Först og fremmest hendes födesels sogn. Du skriver Billaberget, det er et ganske ubeboet skovområde oppe i närheden af Örsköldsvik i Norrland. Derimod findes det et sogn i Skåne som heder Billeberga, kan det väre det eller har du et sogn for Hilma Elisabeth?

Har du også lidt mere om hendes födsels dag end bare årstalet? Og til sidst men ikke mindst er Löfström hendes navn som ugift eller er det hendes navn som gift?

Det er lidt lättere at söge om man ved vad man skal söge efter og hvor.:-)

mvh Hans-Peter
  SVAR 2012-06-13 18:11

Ja jeg tror det er Billeberga - Det er svært at læse den gamle kirkebog og jeg kender ikke så meget til svenske navne, så jeg tænkte det var det samme.
Jeg har desværre ikke flere oplysninger. Ved de 2 døtres dåb i kirken, står der kun at hun kommer fra Billeberga, Sverige, at hun er ugift og 21 år i 1871 og 23 år i 1873.
Det er grunden til fødselsåret 1850 - men det kunne måske godt være året før eller året efter?

Hilsen
Susanne

  SVAR 2012-06-13 20:16

Hej
Man hittar henne i Emibas.
Hilma Elisabeth Löfström född 18500404 i Billeberga.
18710505 åker hon till Danmark, hon lämnar snäppan 23 Landskrona
18830406 åker hon och hennes familj till Amerika, hon lämnar Ganymedes Landskrona.
Tittar man i Landskrona AI:49 1871-1875 sidan 126 hittar man hennes föräldrar och syskon.
Även här står hon som född i Billeberga.
Mvh
Staffan
  SVAR 2012-06-13 20:53

Tusind tak for hjælpen !
Hvordan kan jeg som dansker kigge i de svenske kirkebøger? I Danmark ligger de på en åben hjemmeside - Er det også sådan i Sverige?

Det undrer mig at Hilma først rejser til Danmark 05.05.1871 - Hendes første datter er født 24.07.1871 i Uth. Det vil sige at hun er rejst temmelig højgravid. Men det forklarer også hvorfor jeg ikke kan finde faderen Martin Matthias Johnsen i Danmark, han må også være fra Sverige! I Kirkebøgerne i Danmark står der kun hans navn, samt at han befinder sig i Nord Amerika!

Igen til alle - mange tak for hjælpen

Susanne
  SVAR 2012-06-13 21:03

Tyvärr måste man ha abonnemang på de svenska kyrkböckerna: arkivdigital.se, genline.se eller svar.ra.se

Eva M
  SVAR 2012-06-13 21:05

Hej Susanne

Desvärre har vi det ikke lige så fint i Sverige som i Danmark, her må man ha et abonnemang for at se i kirkebögerne.

Jeg har set genom födelsbögerne for Billeberga for årene omkring 1850, jeg hitter ikke Hilma noget sted, jeg har set fra 1848 til 1852 uden noget resultat.

Så endten er hun ikke födt i Billeberga men i et eller andet sogn, måske et nabosogn, eller også er hendes födselsår helt hen i vejret. Det mest sandsynlige er nok at sognet er forkert.

mvh Hans-Peter
  SVAR 2012-06-13 21:36

Tak for svar - Jeg vil prøve med de svenske kirkebøger :-) Og ellers må jeg finde en slægtsforsker, hvis det er for svært

Hilsen
Susanne
  SVAR 2012-06-14 15:08

Tittade i Landskronas husförhörslängder och i en av dem (Landskrona stadsförsamling AI:45 (1867-1870) Bild 150 / sid 83) står noterat för Hilma Elisabeth "Wistas på Jutland sedan 1867", så hon var tydligen ofta i Danmark.
Följde henne tillbaka ytterligare och hittade då hennes familj (Landskrona stadsförsamling AI:44 (1867-1870) Bild 115 / sid 61). Hennes far var smedarbetaren Gustaf Löfström, född i Torrlösa 1819-06-08. Det står noterat för honom "Han vistas å annan ort". Modern hette Karna Nilsdotter och föddes i Hofterup 1833-09-22. De hade även barnen:
Emma Carolina, född i Örja 1848-05-30 (föddes i Landskrona stadsförsamling enligt Örja husförhörslängd, och finns även med i födelseboken där; modern hette Carolina Hallberg)
Karl Anders, född i Örja 1849-07-28 (finns i Örja födelsebok, men namnet är enbart Carl; modern hette Carolina Hallberg)
(Hilma Elisabeth; även här står att hon föddes i Billeberga 1850-04-04; finns inte i Billeberga, Örja eller Landskrona födelseböcker)
Gottfrid Wilhelm, född i Landskrona 1859-10-23 (finns i Landskrona stadsförsamlings födelsebok, men namnet skrivs där Wilhelm Gottfrid)
Carolina Maria, född i Landskrona 1863-01-15 (finns i Landskrona stadsförsamlings födelsebok)
Augusta, född i Landskrona 1865-06-30 (finns i Landskrona stadsförsamlings födelsebok)
Gustaf Adolf, född i Landskrona 1868-05-14 (finns i Landskrona stadsförsamlings födelsebok)
  SVAR 2012-06-14 15:09

Det är mycket möjligt att Carolina Hallberg var mor även till Hilma Elisabeth, eftersom det är ett så långt mellanrum mellan Hilma och Gottfrid Wilhelm.
  SVAR 2012-06-14 15:22

Mange mange tak for hjælpen - Det er en hel generation mere. Meget flot! Jeg er lidt i tvivl - er moderen Karne Nilsdotter eller Caroline Hallberg? eller er der tvivl om det? Eller kan Hilma Elisabeth være født udenfor ægteskab og de andre børn hendes halvsøskende?
Hilsen
Susanne


Nå nu tror jeg jeg forstår - Det er en folketælling og det må være kone nr. 2 det er Karen Nielsdotter og fordi Hilma Elisabeth er født tæt på de børn der med sikkerhed har Caroline Hallberg som mor, kan det også godt være hendes mor? og fordi vi ikke kan finde Hilma Elisabeths dåb  kan vi ikke være sikker på moderen? Mon man kunne finde Caroline Hallbergs død? Hvis det var efter 4 april 1850, kunne det jo tyde på at hun er Hilma Elisabeth mor
  SVAR 2012-06-14 15:50

I Örjas husförhörslängd står att familjen flyttade till Billinge 1850, men de finns inte med i inflyttningslängden, och ingen Hilma Elisabeth föddes där 1850. Däremot föddes hon 1851, den 4 april! Modern var Carolina Hallberg, och familjen bodde på No. 21 Billinge.

I Billinge husförhörslängd står att Gustaf Löfström föddes i Ask och Carolina i Landskrona (1826-05-12). De flyttade till Landskrona 1852-11-09. I anteckningskolumnen står "Obs. Säges att de bo i Landskrona, dit de längesedan flyttat.".
  SVAR 2012-06-14 16:01

Tusind tak !!!
Det var SÅ pænt af dig - det er næsten umuligt for mig at finde ud af det selv, så jeg er meget taknemmelig.

Hilsen
Susanne
  SVAR 2012-06-14 16:08

Hittar inte Gustaf varken i födelseböckerna för Torrlösa eller Ask. Carolina däremot föddes i Landskrona stadsförsamling 12 maj 1826. Han inte läsa faderns titel, men det ser ut som om det står Wärf. Timmermannen Anders Hallberg. Moderns namn var Elisabeth Balle. Hittar dem inte i husförhörslängden, så jag kan inte se när/var de är födda.
  SVAR 2012-06-14 17:54

Bare jeg kunne hjælpe tilsvarende i danske kirkebøger og folketællinger ! Jeg kan kun gentage mig selv - Mange mange tak for hjælpen. Og sig endelig til hvis jeg kan gøre noget til gengæld.
Mange hilsener
Susanne

  SVAR 2012-06-14 17:54

  SVAR 2012-06-14 23:17

Visserligen har jag en dansk ana - som faktiskt hette Poulsen - men han föddes 1772-09-07 i Helsingør, så jag tror inte vi är släkt.
Minns inte om han föddes i Sankt Mariæ eller Sankt Olai.
Hittar inte mina anteckningar, så jag minns inte vad hans föräldrar hette. Kan du hitta några anor bakåt på honom så vore jag tacksam, men jag tror inte det är så lätt. Har varit i kontakt med en annan släktforskare i Danmark, men han lyckades inte hitta något trots många försök.

  SVAR 2012-06-15 00:18

Hittade ytterligare ett barn i familjen: Alexander Alfred, född i Landskrona 1856-02-17, död 1860-08-25. Moder var Carolina Maria Hallberg. Hon dog 1858-01-28 i barnsbörd efter att ha fött dottern Carolina 1858-01-21, som dog 1858-01-30.
  SVAR 2012-06-15 11:06

Jeg har ikke fundet nogen døbte d. 7 sept. 1772 i nogen af kirkebøgerne. Men det er også en mandag, så det er nok fødselsdatoen - ikke dåbsdatoen. Så har jeg set efter om der er en senere dåb, med en far der hedder Poul og der er først en d. 24 marts 1773 med et barn der døbes Niels - altså Niels Poulsen. Mon det kan være ham? Men da er han så et halvt år ved dåben?
Jeg har vedhæftet billede af kirkebøgen af den dåb. Hvis du har flere oplysninger eller kan fortælle mig hvor dine oplysninger om Poulsen f. 1772-09-07 kommer fra, kan jeg lede videre.

Det var meget dejligt at få det sidste af familien med - mange tak for det
  SVAR 2012-06-15 11:10

Jeg kan ikke se det vedhæftede billede  - prøver igen.
  SVAR 2012-06-15 11:36

Hej!

Carin Olofsson skriver ovan att Hilma Elisabeth skall vara född i Billeberga 4 april 1851. Det förvånade mig då jag har gått genom CI:5 och CI:6 som är de födelseböcker för åren 1848 - 1852 som omhandlar den aktuella perioden utan att hitta Hilma Elisabeth.
Så antingen har jag lyckats missa henne flra gångar om, eller också är upplysningen inte från födelseboken utan från en husförhörslängd. Vilket ju absolut är möjligt.
Så av enbart för att vara nyfiken undrar jag om Carin inte kan upplysa i vilken bok hon har hittat upplysningen?
Den kan ju om inget annat underlätta fortsatt forskning på Hilma Elisabeths släkt.
mvh Hans-Peter
  SVAR 2012-06-15 12:19

Hans-Peter, jag hittade inte heller henne i Billeberga födelseböcker, vilket berodde på att hon inte föddes där utan i Billinge, vilket framkom via en senare husförhörslängd. Om du läser mitt inlägg 2012-06-14 15:50 så ser du att det står att familjen bodde på No. 21 Billinge när Hilma Elisabeth föddes.

Klicka för en större bild

2012-06-15_Billinge_CI-4_sid_19.jpg
  SVAR 2012-06-15 12:21

Billinge C1:5 bild 18/sid 33 andra uppeifån på vänster sida
mvh
Anita
  SVAR 2012-06-15 12:28

Susanne, min ana hette Hans Poulsen, och jag har vid något tillfälle hittat honom i födelseböckerna i Helsingör. Nu kommer jag inte åt dem, för jag får felmeddelande att programmet inte kunde startas när jag försöker öppna en sida. Den står och laddar applikationen väldigt länge, men sedan kommer felmeddelandet. Vet inte om det beror på javaversionen eller om det är något annat som orsakar problemet.

Hittar inte heller den mailkonversation jag hade med släktforskaren i Danmark (har bytt dator ett par gånger sedan dess), så jag kan inte se vad han skrev. Jag vet att vi bägge hittade det, och jag tror t.o.m. att jag tog en skärmdump av födelsennotisen, men den verkar också ha försvunnit. Hade en hårddiskkrasch för drygt ett år sedan; kanske den försvann då.
  SVAR 2012-06-15 12:53

Nu har jag lyckats få fram mailet med uppgifterna, och Hans Peter Poulsen föddes i Sankt Mariæ församling den 20 september 1772. Vet inte varför jag skrev 7 september, för i min databas står det 20 september, och det stämmer med födelseboken.
Föräldrar: Jeppe (Paulsen) och Ellen Kirstine (Per Schowsdatter = hennes far är Per Schow).
Men det är ju en helt annan diskussion. Hittar du något kan du väl maila till mig direkt på carin_o@algonet.se
  SVAR 2012-06-15 13:37

Efter lite letande har jag nu hittat lysningsnotisen för Gustaf Löfström och Karna Nilsdotter.
Landskrona stadsförsamling EI:4 (1855-1861) Bild 42 / sid 79:

No 42. Söndd: d. 23, 30 Octob. 6 Nov. 59
Han 40 år
Hon 26 år
Begäres Lysning till äktenskap att börja af-
kunnas nästa Söndag för undertecknad SmedGesäll
Enkling Gustaf Löfström och Pigan Karna Nilsdotter,
begge å No. 12 Norra Roten. Landskrona den
22 October 1859
G Löfström
Fästeman
Vigde den 5 februari 1860

Löfström företedde Bouppteckning med Magistratens
påskrift af den 10 dennes efter sin aflidna Hustru,
som wisade att Boets skulder woro större än
dess tillgångar och att följakteligen de omyndige
barnen ingen arfvedel kunde tillfalla, och att deras förmyn-
dare Båtbyggaren O. Pettersson, af Magistraten dertill
förordnad, bevakat barnens rätt wid Bouppteckningstill-
fället, då arfskifte ock skulle skett, om tillgångar
funnits. - Giftomannasamtycke af Brudens fader
Husmannen Nils Jönsson i Hofterup, jemte Pastor i
Hofterup bevis aflemnades o bifogas härjemte, betygas
Som ofvan
F Brodin
Att intet Slägt- eller Svågerlagsförhållande eger
rum mellan sistnämnde Contrahenter intygas som ofvan.
O Pettersson

När sonen Wilhelm Gottfrid (Gottfrid Wilhelm) föddes står Karna som Fästeqvinna, eftersom de då inte var gifta ännu.

  SVAR 2012-06-15 14:32

Hej Carin

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för min slarviga läsning. När jag läser ditt inlägg igen ser jag ju att det står Billinge och icke Billeberga.

Så kan det gå när man läser lite slarvigt, än engång ursäkta.

mvh Hans-Peter
  SVAR 2012-06-15 14:58

Tusind tak for oplysningen om bryllup - det var flot. Jeg har fundet dåben i Helsingør Kirkebog. Navnet på Faderen passer dog ikke - jeg har sendt siden til din email.

Mange Hilsener
og tak til alle for hjælpen og interressen
Susanne
  SVAR 2012-06-15 15:33

Betr. namnet i Helsingör. Jag läser det som Jeppe Povlsen Wøyter.

Eva M
  SVAR 2012-06-15 17:17

Jeg læser det som Jeppe Peersen  Vächter (Vægter - et arbejde) For en sikkerheds skyld spurgte jeg om hjælp på DIS og der fik jeg svaret at man ofte skrev Peersen når navnet var Pedersen.
Hilsen
Susanne


  SVAR 2012-06-15 20:34

I så fall ska det vara Wächter för det är ett W i början av ordet. Det är det är det tyska ordet för vaegter, väktare på svenska.
Eva M
  SVAR 2012-06-15 23:37

Tack för informationen Susanne och Eva. Då verkar det som om jag fortfarande inte har några föräldrar till Hans. Kanske han inte föddes i Helsingör, utan bara bodde där innan han flyttade till Sverige.

För att återvända till Gustaf Löfström så har jag försökt att hitta var han föddes, men hittills har jag inte lyckats. I de flesta husförhörslängder står att han föddes i Torrlösa, och på andra ställen står det Ask. Har letat i dessa födelseböcker, men där finns han inte med - åtminstone inte 1819. När jag kom till Landskrona stadsförsamling AI:29 (1852-1855) Bild 32 / sid 11 så kunde jag inte komma längre bakåt, eftersom det står att familjen kom från "Bokbind Pettersson" 1853 (Landskrona stadsförsamling AI:30 (1852-1855) Bild 18 / sid 1), men där finns ingen familjen Löfström. Får försöka hitta familjen längre bakåt, när de inte bodde i Landskrona.
  SVAR 2012-06-15 23:51

Hittade vigselnotisen för Gustaf och Carolina.

Landskrona stadsförsamling EI:2 (1847-1854) Bild 15 / sid 23
Begäres Lysning till äktenskap att börja
afkunnas i öfvermorgon med Jungfru Carolina Maria
Hallber. - Brudens moder har skriftligen sam-
tyckt till förbindelsen. Landskrona den 9 juni 1848.
O Ahlberg
Smed-Gesäll i Landskrona
Brudens Broder
G. Löfström
Smed-Gesäll i Örja
Fästman
Vigda 30/6 1848



Klicka för en större bild

2012-06-15_Landskrona_stadsfoersamling_EI-2_sid_23.jpg
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies