genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Truedsson, Ola, Amerika, emigr 19022012-05-01 15:17

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=36631
2012-04-27 16:24 

Ola Truedsson, föddes i Stehag 1872-10-19. Jag tror han reste med S/S Majestic till Ellis Island och ankom 26/2 1902, detta enligt passagerarlistan från Ellis Island. Jag behöver hjälp med att läsa listan vad avser destination och släktingar. Kan någon läsvan hjälpa mig? Vart är den här Ola på väg tro? Finns det någon som kan hjälpa mej vidare? Han bara försvann vad jag vet.
  SVAR 2012-04-28 11:56

Hej
Enligt Familysearch  och Ancestyr hade han New York som destination. Jag tycker där står att han skall till någon som heter W. Lindberg. känner du till någon släkting som heter så ?
mvh
Anita
  SVAR 2012-04-28 12:28

Tack Anita!
Nej, det finns ingen ingen släkting som heter så. Jag tycker det även står "brother", men det är helt fel.
Även angiven adress kan jag inte tolka.
Hälsningar
Christer 
  SVAR 2012-04-28 12:40

 Hej

Adressen är nog 502 West 49th Street New York, Den finns på Manhattan.
mvh/Leif
  SVAR 2012-04-29 12:00

Tack Leif!
En fråga till om du har tid: Tycker du också att det står "brother" för angiven person?
mvh
Christer
  SVAR 2012-04-29 13:20

Hej,

 Ja, jag tycker det står "brother Mr ? Lindberg"

Leif
  SVAR 2012-04-29 19:46

Hej
Lämna han verkligen fru och fyra små barn kvar i Sverige ?
Du kan beställa första sidan på bouppteckning av hans broder Nils Truedsson Engström han dog 1/5 1904 på fattiggården i Torrlösa där står kanske var Ola befinner sig i Amerika
mvh
Anita
  SVAR 2012-04-29 20:02

Dog man på fattiggården finns det säkert ingen bouppteckning.

Eva M
  SVAR 2012-04-29 20:23


Är detta verkligen han? Åldern stämmer inte riktigt, men OK det gör den inte alltid.
  SVAR 2012-04-29 20:39

Det måste vara rätt broder för han är född 27/10 1877 i Västra Sallerup och det var Olas bror
mvh
Anita
  SVAR 2012-04-29 20:59

Det kanske är lättare att få kopia på föräldrarna modrtn dog 31/7 1917 i Östra Strö och fadern dog 26/6 1933 i Östra Strö
mvh
Anita
  SVAR 2012-04-30 10:42

Tack alla för hjälpen!
Svar till Anita: Ja, han tvingades lämna hustru och små barn i Sverige. Troligen avled han efter några år i USA, men det är detta som jag gärna vill få bekräftat. Han hörde, vad jag vet, aldrig av sig.
Svar till Eva M: Ja, åldern på Ola stämmer inte i Ellis Island (och födelseort är obegriplig), men han emigrerade via Danmark och där finns viss dokumentation, så jag är nästan säker på att det är rätt person.
Skall följa upp bouppteckningsförslaget och även försöka gå vidare i USA, men vet inte riktigt hur. Där finns ju en adress, men inget namn som säger något. Ola hade släktingar som emigrerat tidigare (hustruns systrar) från Jämshög. De återfinns i EmigrantenPopulär. Bengta Jonasdotter född 1866-08-09 emigrerade1889 och Karolina Jonasson (Jonasdotter) född 1870-01-28 emigrerade år 1887.Har försökt hitta dessa i USA, men misslyckats.
Hälsningar
Christer
  SVAR 2012-04-30 10:51

Navn: Truelsfon, Ola Stilling: Arbejder
Alder: 28 Bestemmelsessted: NY.
Kontrakt nr.: 55000 Forevisningsdato: 2/21/1902
Fødested: Sverrige Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Sverige
Sidste oph.sted: Sverige Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I0102T0509

Är det honom du menar? Truelsson är han i så fall registrerad som i Danmark.  Levde han 1910 kan han finnas i census i USA

Eva M
  SVAR 2012-04-30 10:55

Han är inte död i New York före 1948. Han har inte gift sig där.

Eva M
  SVAR 2012-04-30 11:03

Hej Eva!
Ja, datum stämmer med när jag vet att han reste från Malmö.
Kan inte hitta någon av de tre personerna i census 1910, tyvärr. Flickorna troligen pga av de gift sig och bytt namn.
/Christer
  SVAR 2012-04-30 12:34

Eftersom där står att skulle till någon som heter Mr Lindberg så det kanske  Bengta elleller Karolina som gift sig med en Lindberg
mvh
Anita
  SVAR 2012-04-30 14:20

I 1900 US Census finns en Carrie Lindberg (f jan 1870) i New York. Hon är gift med Victor Lindberg och är troligen identisk med Karolina Jonasson. Det löser inte fallet Ola Truedsson. Han kan finnas i vilken stat som helst.
  SVAR 2012-05-01 09:51

Hej
Enligt Leif svar ovan fanns adressen på Manhattan och i Census 1910 finns på Manhattan Ward 22 Carrie Lindberg med man och barnen Viktor ,  Eliott ,  Ruth ,  Arthur och Lillie
så det kanske var till dem han skulle , men jag hittar han ändå inte .
mvh
Anita
  SVAR 2012-05-01 15:17

1900 bor familjen Lindberg på 52nd Street, minns inte om det är E eller W. De har bara en son då, Harry.

Ola har nog flyttat vidare. Han kan ha bytt namn

Eva M
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies