genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Tyda Text, Carl Gustaf Erik, Göteborgs Garnison, 1846-2015-09-04 13:08

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=36640
2012-04-28 12:25 

Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig tyda en text i ett husförhör.

Det gäller Göteborgs Garnisonsförsamling Alb:9 bild 47 / sid 80. En bit ned där står Erik Dragnäs och hans hustru Maria Bergström båda födda 1794 någonstans i Sverige, vad gäller henne.

Sedan står det något i högerkanten vid deras barn Carl Gustav Erik och Johan Fredrik som jag inte kan tyda. Finns det nån här som kanske klarar det?

Tacksam för all hjälp

Anette
  SVAR 2012-04-28 14:11

Jag vet inte vad det betyder det som står där
men Carl Gustaf Erik är född i Göteborgs Garnisonsförsamling
Allt gott!
Siv

Klicka för en större bild

2012-04-28_AID_v32692.b16.s25.jpg
  SVAR 2012-04-28 14:13

 och även Johan Fredrik
men du hade kanske redan koll på det och bara ville ha texten tydd =)

Klicka för en större bild

2012-04-28_AID_v32692.b44.s81.jpg
  SVAR 2012-04-28 16:39

All hjälp är välkommen Siv!

Det jag mer än något annat letar efter är dock var Erik Dragnäs och Maria Bergström är födda, föräldrar och så. Du har hjälpt mig tidigare med detta genom att överhuvudtaget hitta dessa två. Dessutom sa du att du hittat inflyttningsanteckningar till Garnisonsförsamlingen på Ancestry. På Maria står det ju 1817/116 och då finns det ingen inflyttningsbok. Nu vet jag också när Erik kom dit men det är samma sak där. Han står antecknad som inflyttad 1815/16. Hjälper mig dock inte.

Jag åkte ned till Arkivet igår och tänkte jag skulle få hjälp. Satt en man som folk pratade med. Han såg allmänt uttråkad ut men jag tänkte att han sitter ju där för att hjälpa. Frågade honom lite vänligt hur jag skulle gå till väga och hoppades han skulle hjälpa mig på vägen. Allt han sa var att du får kolla i böckerna. Men jag visste ju inte hur så jag sa det och fick svaret. "Nej, du får kolla i böckerna." Jätteroligt med engagerade, trevliga människor som kommer till behövandes hjälp :-(

Tack för att du alltid svarar i alla fall Siv.

Trevligt med såna människor

Anette
  SVAR 2012-04-28 16:50

Hej igen Anette!
Har du kollat vidare något på de Dragnäsare jag hittade i Norge (familysearch.org tror jag det var)
och hört dig för om det finns scannade norska böcker också?
Jag tänkte att det kanske gick hitta honom den vägen, följa dem bakåt för att se om någon av deras anfäder
hette Erik och utvandrade till Sverige.
Allt gott!
Siv
  SVAR 2015-09-04 12:46

Hei!

Jeg er etterkommer etter Richard Bernadotte Dragnæs, som var sønn av Johan Fredrik Dragnæs. Dragnæsene flyttet til Norge, ganske riktig. Det jeg lurer på er hvor navnet Bernadotte kommer inn i bildet?

Med vennlig hilsen
Betine

  SVAR 2015-09-04 13:08

Bernadotte döpte folk sina barn till som sista förnamn. Sen hände det att folk som åkte till Amerika tog bort sitt gamla efternamn och gjorde förnamnet Bernadotte till efternamn. Jag tror att några av dem var skojare och utgav sig till att vara släkt med svenska kungahuset.

Lindqvist, Axel Bernadotte

Baskemölla 5

Död 16/1 1919.

Kyrkobokförd i Gladsax (Kristianstads län, Skåne).

Född 15/9 1860 i Gladsax (Kristianstads län, Skåne).

Gift man.

Denne man har blivit registrerad i folkräkningen 1890 som Bernadotte, Axel. Har precis skickat felanmälan till riksarkivet. T o m registreraren har trott att Bernadotte var ett efternamn. Bernadotte-ättens namn är och var skyddat.

Eva M

 

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies