genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Pik (Pique), Carl, Djurröd, levde 1791-18512012-10-21 13:10

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=36373
2012-04-14 21:03 


Jag söker uppgifter om min mammas morfars farfar, dragon Carl Pik (Pique). Han föddes den 4/12 1791 i Härlöf och dog 7/4 1851 i Långaröd. Han var gift med Bolla Trulsdotter, som var född 1790 i Öllsjö, och hade tillsammans med henne sju barn. Flertalet av dessa var födda i Knutstorp, Djurröd. Vet inget om varken Carls eller Bollas föräldrar eller syskon och är mycket tacksam för alla ledtrådar som ni kan hjälpa mig med.
  SVAR 2012-04-15 10:17

Hej Catharina
Bolla Trulsdotter f 25/2 1791 Öllsjö Skepparslöv.
Föräldrar Truls Olsson f 15/1 1746 Skepparslöv-11/12 1809 Skepparslöv
Bengta Persdotter f 28/11 1752 Skepparslöv-27/4 1829 Skepparslöv 4
Dom gifte sej 21/5 1790 Skepparslöv.
Truls var tidigare gift 5/2 1773 Skepparslöv  m Bolla Jönsdotter död 6/12 1789.
Var Carl är född,där står Åsum och Härlöf i Husförhören och i Centrala Soldatregisteret står där Carl Pique Leijon,är han född Leijon
Mvh
Peter
  SVAR 2012-04-15 11:30

Hej
När deras förste son Anders föds 11/1 1819 iÖllsjö Skepparslöv står där avskedade arteleristen Carl Jonsson Leijon
där finns en by som heter Härlöv om man går in under Norra Åsum
mvh
Anita
  SVAR 2012-04-15 23:25

  >  Hej Catharina
  >  Bolla Trulsdotter f 25/2 1791 Öllsjö Skepparslöv.
  >  Föräldrar Truls Olsson f 15/1 1746 Skepparslöv-11/12 1809 Skepparslöv
  >  Bengta Persdotter f 28/11 1752 Skepparslöv-27/4 1829 Skepparslöv 4
  >  Dom gifte sej 21/5 1790 Skepparslöv.
  >  Truls var tidigare gift 5/2 1773 Skepparslöv  m Bolla Jönsdotter död 6/12 1789.
  >  Var Carl är född,där står Åsum och Härlöf i Husförhören och i Centrala Soldatregisteret står där Carl Pique Leijon,är han född Leijon
  >  Mvh
  >  Peter


Stort tack för trådarna Peter! Jag ska fortsätta att dra i dem!
Vänliga hälsningar!
/Catharina



  SVAR 2012-04-15 23:33

Tack Anita! Inser både av ditt och Peters svar att det är i Härlöv/Härlöf i Norra Åsum som jag måste fortsätta mitt sökande efter Carl Pique/Jonsson Leijon. Har gjort tidigare försök att leta efter var han kom ifrån och vems son har var, men då tog det stopp för mig. Känner mig uppmuntrad av er att fortsätta försöka!
Allt gott!/Catharina

  SVAR 2012-04-26 21:43

  >  
  >  Jag söker uppgifter om min mammas morfars farfar, dragon Carl Pik (Pique). Han föddes den 4/12 1791 i Härlöf och dog 7/4 1851 i Långaröd. Han var gift med Bolla Trulsdotter, som var född 1790 i Öllsjö, och hade tillsammans med henne sju barn. Flertalet av dessa var födda i Knutstorp, Djurröd. Vet inget om varken Carls eller Bollas föräldrar eller syskon och är mycket tacksam för alla ledtrådar som ni kan hjälpa mig med.



Hej Catharina!

Min mormors farfar är Carl Lejon Pik. Min mormors far hette Per Lindenblad (taget namn). Han och hans äldre bror Anders Carlson(Carls och Bollas äldste son, som inte bytte namn) flyttade till Norrköping, där de arbetade som finsnickare (Anders) och timmergesäll och sedan byggmästare (Per). Anders familj vet jag ingenting om, men Per Lindenblad höll kontakt med sin syster Kersti i Djurröd per post vid åtminstone ett tillfälle. Då var Bolla sängliggande och dålig och de hade det knapert.
Per var gift två gånger och i båda äktenskapen hade han sex barn. Min mormor var näst yngst i andra äktenskapet.
Personligen tror jag att Carl Lejon Picque/Pik tillhörde - eller var barn till någon av - de soldater som kom till Sverige tillsammans med Karl XIVJohan. Jag vet att Carl var med i slaget vid Leipzig 1813, där Napoleon enligt honom (denna historia berättade Per L för min morfar 1912) flydde upp i en väderkvarn. Jag har för några år sedan läst en bok just om KarlXIVs franska regemente och där finns exakt denna historia återberättad tillsammans med en teckning av väderkvarnen.
Jag antar att du är ättling till sonen Johan som stannade kvar hos sina föräldrar i Djurröd.
Det vore spännande att få kontakt med dig och få byta information.
Vänliga hälsningar
Ingrid Berlin

  SVAR 2012-04-26 22:56

 detta är Per Lindenblad, son till Carl Lejon Pik och Bolla Trulsdotter
  Här trodde jag att jag skulle lyckas klistra in ett foto, men det gick inte alls. tyvärr!

MVH Ingrid B
  SVAR 2012-10-21 13:10

Ingrid!
Såg ditt svar först nu! Har inte varit inne på sidan sedan den 15/4 och blev alldeles till mig nu när jag såg ditt svar och vad du hade att berätta. Så intressant! Precis som du redan har räknat ut så är jag ättling till Carls och Bollas son Johan.
Jag vill väldigt gärna komma i kontakt med dig! Var finns du? Min mejladress är catharina.kaberg@hotmail.com
Med vänliga hälsningar!
/Catharina
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies