genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Smith, Herman J, Chicago Cook, Illinois, Usa, emigr 189204072012-02-21 17:04

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=34782
2012-02-20 13:27 

Hej Jag undrar om någon kan hjälpa mig att få en utskrift från 1930 års folkräkning USA från programmet ANCESTRY på Herman J Smith född den 25 aug 1874 Lössgård, Kville, Bohuslän, emigrerade med båten Wisconsin. Jag fick en kopia utskriven från programmet som inte var så bra, kan knappt läsa den. Där står även hans fru Alma Smith och deras barn (en dotter och en son) men kan inte se om det står när de är födda , står det det överhuvudtaget ?
Sedan är det Hermans bror som heter Fritz Smith född 8 nov 1877 i Lössgård, Kville församling, Bohuslän och emigrerade till USA med båten LUCANA den 24 april 1894 till Chicago men där kunde jag inte hitta honom var han tog vägen ?
  SVAR 2012-02-20 16:31

Hm! De enda Herman J Smith jag hittar är födda i USA
Men det finns en Herman Smith, född i Sverige, med hustru Alma
Kan det vara de tror du?
Allt gott!
Siv 

Klicka för en större bild

2012-02-20_HermanSmith.jpg
  SVAR 2012-02-20 16:32

och så finns det en som bor i San Francisco 1930
samma föräldranamn men andra barn
//Siv

Klicka för en större bild

2012-02-20_HermanSmith_SanFrancisco.jpg
  SVAR 2012-02-20 17:51

Hej  det var svårt att veta nu. Kan du se om Herman J Smith kommer ifrån Lössgård sweden ?
och isåfall om du kan se var de bodde i folkräkningen 1920 ?

Det kan ju inte vara samma Herman eftersom de bor på 2 vitt skilda ställen, eller ?
  SVAR 2012-02-20 18:01

Det fanns ingen Herman J Smith född i Sverige
Vid folkräkningarna i Sverige har han inget mer förnamn än Herman så jag förstår inte riktigt varför han skulle ha petat in ett J när han kom till staterna
Vad gäller de två Herman ovanför är det väl bara den första som stämmer med orten i din efterlysning (Chicago)
Allt gott!
Siv



Klicka för en större bild

2012-02-20_HermanJSmith.jpg
  SVAR 2012-02-20 18:08

//Siv

Klicka för en större bild

2012-02-20_SmithChicago1920.jpg
  SVAR 2012-02-20 18:09

 //Siv

Klicka för en större bild

2012-02-20_SmithSanFrancisco1920.jpg
  SVAR 2012-02-20 18:27

Har du koll på vad Alma hette som ogift
Jag hittade en vigsel på FamilySearch
Allt gott!
Siv

Klicka för en större bild

2012-02-20_SmithChicagoVigsel.jpg
  SVAR 2012-02-20 23:56

Hej Siv

Jag såg att du hadë lagt in folkräkningen för 1920 på HERMAN SMITH, fru Alma Smith, Leroy Smith, Thelma, men i 1930 står det Phelma. Det är den Herman jag söker, Men när jag försöker förstora bilden där det står tryck för förstorning så blir bilden mindre. De personer i familjen som är understrykna skall man kunna trycka på, men det går inte. Kan du hjälpa mig med det. 
  SVAR 2012-02-21 15:54

Nu kan jag få det förstorat.

Finns det inga uppgifter på hans bror Fritz Smith ?  Kan det vara så att han ev. åkte tillbaka till Sverige ?  Hur skall man kunna forska fram var han tog vägen ?
  SVAR 2012-02-21 16:09

Jag har sett att Hermans andra bröder har lagt till i efternamn Jonasson Smith. Och det kan ju vara för att deras far heter Jonas Olsson och sedan bytte efternamn till Smith.

Kanske finns det uppgifter på Fritz med efternamnet Jonasson Smith ?
  SVAR 2012-02-21 16:29

hej
Herman är född så som du säger döpt Herman
Son till Jonas Olsson och Beata Fredriksdotter i Kville Lösgård

Peter Friman
  SVAR 2012-02-21 17:04

Hermans bror Oskar Kallar sej Jonasson Smitt

Peter Friman
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies