genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Frisk, Sara, Skåne, 1820-1840 ca2005-03-05 14:17

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=316
 

Alla förslag är av intresse. Sara var troligen min mormors mormor. Sara födde bl,a en dotter . 1862, Karna, som sedemera bodde i Malmö och gifte sig med Per Svensson
  SVAR

Den här Karna hittade jag på befolknings-CDn 1890. Hon var dock inte gift med Per Svensson: Lasseson Boman, Sven 1860 Far Nilsson Frisk, Karna 1862 Mor (Barn), Ida Beatha 1887 Barn (Barn), Emma 1889 Barn Nilsson Frisk, Karna f. 1862 i Mellby (Kristianstads län, Skåne) H. Gift kvinna, mor i familjen Raskarum Sankt Olof (Kristianstads län, Skåne) Födelseort i källan: Mellby Krds. län Hittar bara två Sara Frisk, men om någon av dem är rätt, är svårt att säga: Sara Lisa Frisk, född 1845 i Ed, Västernorrlands län (ogift kvinna), bodde 1890 på Öhn, Västernorrlands län Sara Matilda Frisk, född 1846 i Tjärstad, Östergötlands län (änka, hade dottern Emilia Amalia, född 1876), bodde 1890 i Linköping
  SVAR

Jag hittade Bryggeriarbetare Per Svensson f. 1856 i Vomb, M gift med Karna Bengtsdotter f.1862 i Örtofta M med barnen Hilma Elida f.1884 i Malmö St Pauli och Nils f.1884 samma förs.De bodde 1890 på Kirsebergsvången i Malmö St Pauli
  SVAR

Tack för din hjälp ! Det verkar stämma bra !!! Ett stort TACK !!!!!!
  SVAR

Hej igen! Rätt födelseår på sonen Nils ska vara 1887 och inte 1884 som jag skrev. På DDSS-under databaser och MALMÖ kan du hitta även datum och att de fick ytterligare en dotter. Emma Eugenia 1895-03-23 i St. Pauli församling. MVH Kicki
  SVAR

Jag kollade på genline föräldrarna till den Karna i Malmö jag hittade. Måste berätta att denna Karna Bengtdotters föräldrar var Bengt Nilsson och Elna Andersdotter. Alltså inte din Karna. Du måste nog ge mer upplysningar för att kunna få hjälp. Frisk var ett vanligt knektanamn. I Malmö hittade jag inte fler Per Svensson och Karna som skulle kunna vara vad du söker. MVH Kicki
  SVAR

Hej ! Att det är Min Karna är ställt utom allt tvivel ! Döttrarna Hilma och Emma stämmer. Hilma var min mormor. Emma var "moster Emma" !! Sara Frisk är säkert ett felaktigt spår. Det var bara ett namn som figurerat i familjen. Det var mkt intressant att få namnen på Karnas föräldrar. TACK IGEN !!!!!! Hälsn Anders
  SVAR

Hej! Vad roligt att det var träff på Karna. Jag hann bli orolig att jag fört dig in på fel spår. Nu måste du få veta att jag fann henne i födelseboken för Örtofta 1850-1866. Hon och tvillingbrodern Henrik var födda 1862-09-14. Barn 22 och 23. Faddrarna hette alla Andersson eller Nilsson. Hänvisning finns också till sidan 74 i Hfl samma år. Där hittar du familjen med flera barn och att de 1862 flyttar till Lilla Harrie. I hfl 1859-1866 s.29 därifrån finner man att Henrik och fadern dör -64 och -66. I hfl 1867-77 s.47 får vi veta var flera av syskonen flyttar. Lycka till Kicki
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies