genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Stoltz, Anna Marie, Sverige, född 1831-322011-12-22 18:13

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=33167
2011-12-20 19:54 

Jeg søger min mormors farmor Anna Marie Stoltz eller Stolz. Hun bliver gift i Østbirk ved Horsens i Danmark den 3. oktober 1857 med Franz Friedrich Wilhelm Christan Budde, og er da 26 år gammel ifølge kirkebogen. I kirkebogen står der ved hendes vielse  "vaccineret i Sverrig" og hun må derfor være født i Sverige. Kan nogen hjælpe med hendes forældre og hvornår de/hun udvandrede til Danmark?
Jeg ved, at det ikke er mange oplysninger, men jeg er kørt fast og behøver hjælp..
  SVAR 2011-12-20 20:48

Har du sett i tilganglisten, opslag 180? Hon står som ankommen från Malmö. Det kan betyda staden Malmö eller Malmöhus län. Hon bör ha haft attest från Malmö. Hon är 26,5 år gammal.

Kan det vara hon här i Malmö Garnisonsförsamling::

1829-01-21 Datum avser födelse
ID-nr/Regler 10042702/MSA

Barnet
Namn Anna Maria Kön kvinna
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda 2
Dödfödd Paritet -

Fadern
Namn Jöns Stoltz
Titel soldat
Ort N. 639

Modern
Namn Botilla Pehrsdotter
Titel
Ort
Ålder/födelseår 37

Dopvittnen 



Hon är tvilling:

Födda i Malmö Garnisonsförsamling
1825 - 1910
Datum 1829-01-21 Datum avser födelse
ID-nr/Regler 10042701/MSA

Barnet
Namn Johan Peter Kön man
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda 2
Dödfödd Paritet -

Fadern
Namn Jöns Stoltz
Titel soldat
Ort N. 639

Modern
Namn Botilla Pehrsdotter
Titel
Ort
Ålder/födelseår 37

Eva M




  SVAR 2011-12-21 06:02

Jag har födelseuppgiften från en databas. För att kunna se om hon utvandrade behöver man se i den s k husförhörslängden eller om hon finns i den svenska utvandrardatabasen. Tyvärr är det inte gratis som i Danmark att se de kyrkböckerna. Man måste ha ett abonnemang på en släktforskningssite: Svar, Genline eller Arkivdigital.

Om ingen svarar här,  lägg din förfrågan på slaegtogdata. Det finns flera personer där som har tillgång till de svenska kyrkböckerna.

Har du funnit hennes död? Dog hon i slutet av 1800-talet står det ibland fullständigt födelsedatum

Eva M
  SVAR 2011-12-21 06:31

Jöns Nilsson Stoltz finns på s. 3:51, 144, 4:44 i Garnisonsförsamlingen.  Följande barn: Nils, Lars Johannes, Ingrid, Carl Fredrik, Johan Peter och Anna Maria.

Eva M
  SVAR 2011-12-21 06:40

Jöns Nilsson Stoltz dog antagligen 1836 eftersom det finns ett "skifte" efter honom från detta år.

Eva M
  SVAR 2011-12-21 12:06

Eva
Anna-Maria född 21/1 1829 dog den 10/2 1829 men Jöns och Botilla fick en dotter den 11/2 1831 som de döpte till Anna Maria.
Jag ska se om jag kan hitta om hon reste till Danmark
mvh
Anita
  SVAR 2011-12-21 15:38

Ja, jag ser det nu när jag söker på bara Jöns och Botilla i DDSS.

1831-02-11 Datum avser födelse
ID-nr/Regler 10042785/MSA

Barnet
Namn Anna Maria Kön kvinna
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda 1
Dödfödd Paritet -

Fadern
Namn Jöns Nilsson Stoltz
Titel väktare soldat afskedad
Ort

Modern
Namn Botilla Persdotter
Titel
Ort
Ålder/födelseår 38

Detta barns födelsedatum stämmer bättre med uppgiften i den danska kyrkboken, 26,5 år gammal i oktober 1857.

Eva M
  SVAR 2011-12-21 15:55

Nilsson, Jöns
född: 1793-03-15 avliden: 1836-11-04 gravsatt: -
Gamla kyrkogården Kvarter: 02 Västra sidan Gravplats: 0001
Gravrätten har återgått till upplåtaren

Jag vet inte om detta är rätt Jöns Nilsson, men det "skifte" för kun Jöns Nilsson Stoltz år 1836. Stoltz är hans soldatnamn och det är inte alltid det finns med i kyrkböcker.

Eva M
  SVAR 2011-12-21 15:59

Det ska vara sönerna Lars och Johannes. Hade glömt ,

Eva M
  SVAR 2011-12-21 18:01

Kære Eva og Anita!
Tusind tak for hjælpen! Det var en dejlig julegave at få! Jeg troede, at Stoltz var et tysk navn, men det anvendes også som soldaternavn ser jeg. Slægtsforskning er en god hobby, når man er på vej ind i den 3. alder, og nu får jeg takket være jeres hjælp endnu mere at grave i.
Anna Maria giftede sigh i Danmark med en "enkemand, 38 år" - så Anna Maria har sikkert fået stedbørn foruden egne børn.
Än engång: Tack så hemsk mycket  för hjälpen! Jag önskar er både en trevlig helg! Venlig hilsen Lis
  SVAR 2011-12-21 18:27


Aarhus, Hasle, Aarhus Købstad, Århus Købstad 6, 27ab/guldbergsgade, 43, FT-1880, a4181
Anna Maria Budde 49 Enke Husmoder. Enke Efter Strømpevær. Budder Sverrig
Adolph Wilhelm Budde 22 Ugift Hendes Søn Onsberg Sogn, Skanderborg Amt
Hedde Caroline Budde 17 Ugift Hendes Datter Aarhus
Jean Ferdinand Emamuel Budde 14 Ugift Hendes Søn Aarhus

Du har väl henne i FT 1880.

Eva M
  SVAR 2011-12-21 18:32

Sogn: Århus Domsogn Herred: Hasle Amt: Århus
Brudgom: Jens Christian Jensen Opholdssted: Århus
Brud: Hedda Caroline Budde Opholdssted: Århus
Vielsesdato: 25. Maj 1881

Dotterns vigsel.

Eva M
  SVAR 2011-12-22 06:30

Folketælling: 1860 By: Århus Købstad Herred: Hasle Amt: Århus
Gadenavn: Studsgade Husnr: 210 Husstand: 12
Navn: Frans Frederik Budde Alder: 41 Civilstand: gift
Fødesogn: Münster Fødeamt: Land/region: Westfalen
Stilling: Strømpevæversv., Husfader Noter:

Folketælling: 1860 By: Århus Købstad Herred: Hasle Amt: Århus
Gadenavn: Studsgade Husnr: 210 Husstand: 12
Navn: Wilhelm Adolph Budde Alder: 3 Civilstand: ugift
Fødesogn: Østbirk Fødeamt: Skanderborg Land/region:
Stilling: deres Søn Noter:

Folketælling: 1860 By: Århus Købstad Herred: Hasle Amt: Århus
Gadenavn: Studsgade Husnr: 210 Husstand: 12
Navn: Carl Christian Budde Alder: 1 Civilstand: ugift
Fødesogn: Århus Fødeamt: Århus Land/region:
Stilling: deres Søn Noter: Ved dåben: Carl Christian Budde

Folketælling: 1860 By: Århus Købstad Herred: Hasle Amt: Århus
Gadenavn: Studsgade Husnr: 210 Husstand: 12
Navn: Ane Marie Stoltz Alder: 31 Civilstand: gift
Fødesogn: Malmø Fødeamt: Land/region: Sverige
Stilling: Hans Kone Noter:

Här är de i FT 1860. Jag har funnit dem i Århus databasen.

Äldste sonen är född i Östbirk 1 november 1857 (opslag 36) och konfirmerad i Århus Vor Frue 1871 (opslag 280). Modern är änka redan 1871. Hennes man bör ha dött mellan ca 1865-1871.

Eva M
  SVAR 2011-12-22 09:09

Yngste sonen Jean flyttar till Kbh. Finns i politiets registerblade.

Eva M
  SVAR 2011-12-22 18:13

Eva M
Tusind, tusind tak for hjælpen! Du har sparet mig for mange timers arbejde, og jeg er meget taknemmelig! Jeg har ikke forsket i flere år, for jeg kørte træt på et tidspunkt, men jeg har før fået hjælp af Scangen til at finde min mormors mor -  hun er fra Osby i Skåne. Så jag - och min mors familj - är lite mer svensk än vi trodde... 
Nu har jeg rigtig meget at pusle med i juleferien!

En stor buket roser til dig fra mig!
Mange varme hilsener
Lis Budde

Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies