genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Jönsson, Anna, Stiby (L-Län), 1900-19402011-12-25 12:42

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=32848
2011-12-07 23:37 

Jag söker pigan Anna Jönsson, född 18 juni 1861 i Smedstorp i sydöstra Skåne. Hon får4 fyra barn u ä och bor som fattighjon på fattighuset i Komstad 1900. Därefter försvinner hon spårlöst, finns inte i församlingens dödbok och inte heller i Sveriges dödbok.
Min teori är att hon kan ha rest till Danmark (Bornholm) tillsammans med sin äldste son, Mauritz Martin, född 10 november 1887 och avlidit där. Sonen finns registrerad i obefintligboken åren 1917-1920 och kan då ha vistats på Bonrnholm tillsammans med sin mor utan att någon av dem lät församlingen veta om flyttningen. Sonen återvänder till den gård där han var dräng 1920.
Tyvärr har jag inte hittat någon dokumentation som kan styrka min teori. Min förhoppning är att någon professionell släktforskare kan hjälpa mig.

Curt-Ingvar Nordh



 
  SVAR 2011-12-08 10:40

Hej
Vet du något om de andra barnen blev de uppfostrade hos någon annan .Du skulle inte kunna följa dem.
Jag tycker inte att hon kan lämna fattighuset utan att det har antecknats.
mvh
Anita
  SVAR 2011-12-08 18:41

Hej Curt-Ingvar!
Förstår inte riktigt hur du menar och vad du söker
Min första tolkning är att du söker en Anna Jönsson som är född i Stiby under perioden 1900-1917 så jag kollade i Sveriges dödbok 1901-2009 och fann bara en som passade in
Om jag missuppfattat din efterlysning får du berätta mer om vad du vill
Allt gott!
Siv


19140422-3743
Jönsson, Anna Jenny Albertina
Backg 52A
272 33 Simrishamn
Död 20/1 1995.
Kyrkobokförd i Simrishamn, Simrishamns kn (Kristianstads län, Skåne).
Född 22/4 1914 i Stiby (Kristianstads län, Skåne).
Gift kvinna (3/10 1943).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Simrishamn, Simrishamns kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Stiby (Kristianstads län)
Källor:
RTB 95 / SPAR 92f / SPAR 95

  SVAR 2011-12-11 17:16

Hej
Anna Jonsson f. Vidlund född  18610618-664 i Sköllersta, Örebro.
Död 31/1 947
Malmgatan 16, Örebro
Olaus Petri.Örebro stad
Änka 29/8 1946
mvh
Erna
  SVAR 2011-12-12 21:55

Hej Siv
Jag är medveten om att min efterlysning blev lite förvirrad. Den Anna Jönsson jag söker föddes i Smedstorps församling 18 juni 1862. Hon var piga på olika håll i trakten och bodde 1900 med sina fyra barn, födda uä, som fattighjon på fattighuset i Komstad. Därefter kan jag inte hitta henne. Inte heller i några dödböcker. Kan hon ha rest till Bornholm (alt Köpenhamn) utan att meddela församlingen och så småningom avlidit där? 

Hälsningar
Curt-Ingvar 
  SVAR 2011-12-13 19:41

Om jag tittat rätt i Sveriges dödbok 1901-2009 blev i alla fall de tre äldsta barnen kvar i Sverige
Jag har svårt att tro att hon lämnade dem och drog till Danmark

Kan det inte vara så att hon och yngste sonen dog av något (t ex spanska sjukan) i en period som inte är med i Sveriges dödbok?
Jag har liksom för mig att vi tidigare konstaterat här på sidan att alla församlingar inte har alla år med

Är det någon som har bra koll på Kristianstad län och vet om det fattas församlingsuppgifter?
Eller kan berätta att jag kommer ihåg helt fel; då är vi på noll igen =)

Allt gott!
Siv

  SVAR 2011-12-15 15:57

Hej Siv!
Äldsta barnet, Mauritz Martin, dog i Eslöv 21 november 1972. De andra har jag ingen koll på. 
Modern kan också ha gift sig med en Svensson eftersom äldsta barnet hette så. Vad hade de två andra barnen för efternamn?. 

Hälsningar
Curt-Ingvar

  SVAR 2011-12-15 16:07

Hej Anita
Anna Jönsson kan kanske ha gift sig (hon är inte mer än 38 år när hon bor på fattighuset med sina fyra barn). Äldste sonen, Martin Mauritz, död i Eslöv 21 november 1972, hette Svensson i efternamn. 
Hälsningar
Curt-Ingvar
  SVAR 2011-12-15 18:56

Den yngsta har jag inte hittat (se tidigare inlägg)
De två mellanbarnen kan vara dessa
Allt gott!
Siv


Ur Sveriges dödbok 1901-2009:
18900612-350
Ek f. Olsson, Hilda Elisabeth Matilda
Frörum 14:6
Död 7/1 1959.
Kyrkobokförd i Fågeltofta, Brösarps kn (Kristianstads län, Skåne).
Född 12/6 1890 i Stiby (Kristianstads län, Skåne).
Änka (12/7 1938).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Brösarp-Tranås, Tomelilla kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Stiby (Kristianstads län)
Källor:
DB, PA / DOR 52-60

18921010-3710
Mårtensson, Frans Julius Vilhelm
Komstad 54
270 53 Gärsnäs
(Boendeadress 1 nov 1970)
Död 11/11 1974.
Kyrkobokförd (1969) i Stiby, Simrishamns kn (Kristianstads län, Skåne). Mantalsskriven (1969) på samma ort.
Född 10/10 1892 i Östra Herrestad (Kristianstads län, Skåne).
Gift man (6/9 1919).
--------------
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Stiby, Simrishamns kn (Skåne län, Skåne)
Födelseförsamling i källan:
Ö Herrestad (Kristianstads län)
Källor:
MTL 71 / RTB 74

  SVAR 2011-12-25 12:42

Hej Siv!
Hur förklara att Anna Jönssons barn har olika efternamn; Svensson, Olsson och Mårtensson. Är det så att de utackorderats och fått husbondens efternamn eller ligger det närmare till hands och tro att det är deras fäders efternamn de fått?
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies