genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Nilsdotter, Bothilda, , född 23.2.18362011-11-15 13:37

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=32252
2011-11-13 17:54 

Jeg søger bothilde fra 1836 som kan være mor til johannes peter rasmussen f  d 13. 8,1882, jeg har flere oplysninger, men det er en bothilde fra 1846.Bothilde Nilsdotter er født 23.2.1836.Sønnen er født i Esbjerg, jeg har efterlyst før, men vil så gerne have rt bevis på at netop de to hører sammen.
  SVAR 2011-11-13 18:27

Du får skynda dig att ladda ner Arkivdigital som är gratis idag fram till kl 24.00 och börja leta efter din Bothilda f. 1836. Hon finns inte i utvandrardatabasen.

Det finns idag bara över 2000 församlingar i Sv. år 1836 fanns det säkert dubbelt så många.

Good luck!

Eva M
  SVAR 2011-11-13 19:25

Du har ställt denna fråga förut och fått ett mycket stort antal svar, som gav en tämligen säker identiering av Bothilda Nilsdotter. Varför ställer du samma fråga igen?
  SVAR 2011-11-13 19:33

Jeg ved godt det er det samme spørgsmål, men jeg vil gene vide om netop år 1836, der var flere som skrev 1846,men sammenlignet med året på børnene siger stadig 1836 Bothilde skulle være født, også folketælling i 1890.
Johannes er min farfar, venligst Birthe
  SVAR 2011-11-13 19:41

  >  Du får skynda dig att ladda ner Arkivdigital som är gratis idag fram till kl 24.00 och börja leta efter din Bothilda f. 1836. Hon finns inte i utvandrardatabasen.
  >  
  >  Det finns idag bara över 2000 församlingar i Sv. år 1836 fanns det säkert dubbelt så många.
  >  
  >  Good luck!
  >  
  >  Eva M

Eva , Jeg forstår ikke hvor jeg skal lede, jeg fandt stedet men forstod ikke hvad man ville vide.


  SVAR 2011-11-13 20:40

Botilde
Efternavn : Andersen
Køn : K
Fødselsdag : 15-10-1846
Fødested : Helsingborg
Stilling :
Gade : Nørregade
Husnummer : 41
Status i husstand : Enke
Husstandsnummer :
Matrikelnummer :
Ejer af bopæl : P. K. Pedersen
Arbejdsgiversnavn og bopæl :
Dato for bosættelse i Esbjerg : 10-06-1889
Tidligere bosættelse : Kolding
Hvornår er oplysningerne optaget : 1904

Fornavne : Johanne Frederikke Nicoline
Efternavn : Nielson
Køn : K
Fødselsdag : 10-01-1883
Fødested : Kolding
Stilling :
Gade : Nørregade
Husnummer : 41
Status i husstand : Ugift
Husstandsnummer :
Matrikelnummer :
Ejer af bopæl :
Arbejdsgiversnavn og bopæl :
Dato for bosættelse i Esbjerg : 10-06-1889


Fornavne : Johannes Peder
Efternavn : Rasmussen Nielson
Køn : M
Fødselsdag : 01-08-1882
Fødested : Kolding
Stilling : Arbejdsmand
Gade : Nørregade
Husnummer : 41
Status i husstand : Ugift
Husstandsnummer :


Johannes Peder är din farfar, eller hur? Johanne F. N. är hans syster.  1904 bor de på Nørregade 41. Där bor en tredje person som har samma namn som deras mor och är född i Sverige.
Tror du inte att den tredje personen är deras mor?
Har precis hjälpt en person på slaegtogdata att finna en Erika Olsson. I FT stod det att hon hade utvandrat 1885/1886. Hon hade utvandrat 1890. Enl. politiets registerblade var hon född 1870 men vigselprotokollet visade 1866. Hon var född 1866.
Vad jag vill säga är att det kan bli fel i olika källor. Finns det inte särskilda dåbsprotokoller i Danmark så att man från dessa överförde uppgifterna till kyrkboken? Det finns lysningsprotokoller har jag nu sett. Naturligtvis kan det bli fel när man skriver över uppgifter från en källa till en annan.
Försök finna Botilde i dödboken och se vad där står.

Eva M
  SVAR 2011-11-13 21:20

Hej Eva Tak, det jeg søger er en direkte sammenhæng mellem Bothilde fra 1836, som passer med de tal der står på fødsel for både Johannes og Johanne, men du skriver også 15.10.1846.
Hvis den Bothilde fra 1846 er den rigtige, hvordan finder jeg så tilbage til hende?Jeg har nogle svar fra sidst jeg spurgte, det er sent hun får børn, men kan man vikelig give det forkerte årstal 3 gange, de passer nemlig til 1836.Jeg vil gerne være helt sikker inden jeg begynder på min farmor og hendes forældre, de er fra Danmark, så det bliver sikkert lidt lettere. Birthe
  SVAR 2011-11-14 07:53


För det första måste du finna Bothildes död i Danmark. Jag har inte hittat på datum 15.10 1846 - det står i borgerdatabasen för Esbjerg.

I födelseboken för Kolding står det 46 år på henne. Vi vet ju inte hur bra danska hon talade. Enl. min mormor lärde sig hennes danske far aldrig svenska trots att han varit i Sverige 1869-1917. Det kan vara ett språkmissförstånd. (Har ett eget minne från Lolland: jag skulle köpa 4 pölser vid motorvägen. Sa det på svenska, biträdet tittade konstigt på mig och frågade på danska:  40?)

Botilla är f. 15.10 1846 i Norra Vram i Skåne. Du finner henne utvandrad till Köpenhamn 1866 från Helsingborgs stadsförsamling. Dit hade hon flyttat 1865 från Bjuv. Jag tittade bara lite som hastigast igår.

Arkivet i Esbjerg har kanske begravelseprotokoller.

Eva M

  SVAR 2011-11-14 18:09

Jag undrade lite var du fått 23.2 1836 från. Jag ser att det är den person som någon föreslog från början.

Gert Påhlsson skrev om henne:

Jag har kollat upp Botilda i Sverige, och det är inte hon som emigrerar 1860 till Danmark, hon återkommer till Sverige igen och är bosatt i Malmö.

Eva M
  SVAR 2011-11-15 13:37

Tak Eva, Du siger altså til mig at Bothilde 15.10. 1846 skulle være hende jeg søger?Hvis jeg nu siger til mig selv det er rigtig har jeg jo mange oplysninger som jeg kan prøve at køre bagud på. Jeg har jo hængt mig i årete 1836 og hendes oplysninger. Tusind tak for al den hjælp jeg har fået. BIRTHE
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies