genealogy in scandinavia



Äldre efterlysningar
[2005] [2006] [2007] [2008] [2009] [2010] [2011] [2012] [2013] [2014] [2015] [2016]



Alm, Elisabeth, Hyllie, Limhamn, född 18982011-10-13 08:20

Direktlänk http://forum.scangen.se/?svar=31235
2011-10-09 12:13 

Jag undrar om någon känner till Elisabeth Alm född 11 juni 1898 Hyllie församling, Limhamn. Moder var Cecilia Silfver. I kyrkboken står att Elisabeth var oäkting. Det stämmer ej Cecilia gifte sig med Elisabeths far Gustav Alm den 22 oktober 1898. Ett stort tack på förhand. Gunilla
  SVAR 2011-10-09 14:40

Barnet räknades ändå som "oäkta" eftersom föräldrarna inte var gifta vid födseln. Ibland skrev prästen till att föräldrarna gift sig, antagligen för arvsrättens skull.

Eva M
  SVAR 2011-10-09 14:40

"Oäkta" i kyrkoböckerna betyder bara att modern var ogift. Och det var Cecilia Silfver vid dotterns födelse. Fadern anges vara okänd.

Klicka för en större bild

2011-10-09_Hyllie-Limhamn-CI-6-1895-1907-Bild-98-sid-96.jpg
  SVAR 2011-10-09 14:57

Fader okänd betyder väl att fadern inte erkänt faderskapet. Då kan man ju inte vara helt säker på att Gustav Alm är den biologiske fadern.
Jag tittade på DDSS. 1905 föds ett barn Signe Maria i Hyllie/Limhamn. Modern heter Cecilia Silfver och är gift med en Hallbäck. Höll äktenskapet mellan Gustav och Cecilia? Jag tycker namnet Cecilia Silfver är ganska ovanligt.

Eva M

  SVAR 2011-10-09 15:09

Ceciliam Silfver var först gift med Gustav Alm. Hon blev änka efter Gustav 1900. Gifte om sig 1902 med Hallbäck., som är min morfar. Elisabeth är min mors halvsyster och jag kan inte hitta henne någonstans har letat. Har också varit i kontakt med Landsarkivet. Hälsningar Gunilla
  SVAR 2011-10-09 15:16

Kontakta istället stadsarkivet i Malmö där förvaras kyrkböcker för Limhamn (men ska de undersöka kostar det). Man måste nog söka själv.
Jag vet inte vad du söker egentligen. Finns hon inte i Sveriges dödbok? Hon avled kanske som barn? Jag tror att Limhamns kyrkböcker finns scannade på SVAR.

Eva M

Hon kan ju ha utvandrat.
  SVAR 2011-10-09 16:00

Hej igen Eva . Jag har tyvärr inte tillgång till Sveriges dödbok? Jag får köpa den. du skall ha ack för hjälpen. Mvh Gunilla
  SVAR 2011-10-09 16:07

Elisabeth finns inte i Sveriges dödbok 1901-2009, men det kan bero på att hon har dött 1901-1946 i någon av de många församlingar (bl a Malmös), där uppgifter saknas i dödboken för den tiden.

Har du kollat bouppteckningen efter modern, senast gift Sjövall, som dog 26/9 1963 i Malmö Sankt Johannes? Bouppteckningen, nr 1963:1671, kan beställas via epost från Malmö stadsarkiv.
  SVAR 2011-10-09 16:29

Hej! Jag har min mormors bouppteckning men hon står inte med där.  Tack för att du sökte i dödboken. Jag lär väl inte hitta något om henne. Mvh Gunilla
  SVAR 2011-10-09 17:34

I Sverige är det ganska ovanligt att någon person bara försvinner (ok vissa personer utvandrade utan att begära flyttningsbevis). Du får följa henne från hennes födelse och framåt i församlingsboken. Någonstans hittar du förklaringen. Hyllie/Limhamn finns scannade tom 1917 på SVAR. Hon kan ha blivit placerad hos en fosterfamilj o.dyl. och kanske fått nytt efternamn.
Kolla när din mormor gifte sig. Fanns barnet hos henne? Om inte har det inträffat något mellan 1898-1902.
  SVAR 2011-10-09 19:50

Hej
Hon gifte sig den 22/10 1898 med Gustav Alm
1907 flytta hela familjen ( då var hon gift med Hallbäck ) till Västra Klagstorp där var fyra barn och Elisabeth var med.
De är inte scannade på nätet.
mvh
Anita
  SVAR 2011-10-09 20:02

Västra Klagstorps kyrkoarkiv finns i Malmö, tillhör Malmö kommun.

Eva M
  SVAR 2011-10-09 20:06

De är scannade. Söker man på Nad får man fram att de är scannade och klickar man på den blå triangeln kommer man in på SVAR:s hemsida. Det gäller bara att ha ett abonnemang.
Stora delar av Malmö kommuns kyrkböcker är scannade.

Eva M
  SVAR 2011-10-09 20:21

Ser nu att PUL gäller för församlingsboken 1907 men går man till arkivet får man som anhörig lov att se uppgifterna i originalboken. Hoppsan, inflyttningslängden saknas för 1907. Då måste man gå genom hela församlingsboken för Västra Klagstorp, 2 st.

Mejla stadsarkivet och fråga vad du kan göra.

Eva M
  SVAR 2011-10-10 09:21

Tack för all hjälp angående Elisabeth Alm. Jag har abonnemang på Svar. Jag får försöka leta vidare. Jag har letat på V.Klagstorp men inte hittat något. Ett stort tack till all. Gunilla
  SVAR 2011-10-10 11:33

Personuppgiftslagen är inte aktuell i detta och liknande sammanhang. Alla kyrkoböcker är allmän handling. Däremot kan enstaka uppgift bli föremål för sekretessbeläggning.

Behandling av personuppgifter som omfattas av lagen

5 § Denna lag gäller för sådan behandling av personuppgifter som helt eller delvis är automatiserad.
Lagen gäller även för annan behandling av personuppgifter, om uppgifterna ingår i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.

Undantag för privat behandling av personuppgifter

6 § Denna lag gäller inte för sådan behandling av personuppgifter som en fysisk person utför som ett led i en verksamhet av rent privat natur.


  SVAR 2011-10-10 14:26

Enligt Sveriges dödbok dog Johan Edvard Hallbäck  30/3 1916 de bodde då i Genarp nr 3.
Jag kan tyvärr inte se om Elisabeth levde då.
mvh
Anita
  SVAR 2011-10-10 14:41

Till Bo,  SVAR anger PUL som anledning varför man inte lagt ut församlingsboken 1907-1925 på nätet. Jag blev faktiskt lite förvånad.

Eva M
  SVAR 2011-10-11 09:43

Nu har jjag funnit t lite om Elisabeth Alm. Hon flyttade till Malmö caroli 1917. Var hittar jag dom nya uppgifterna som ej finns på dom olika register som jag abonnerat på. vänlig hälsning Gunilla
  SVAR 2011-10-11 16:38

Du hittar dem på SVAR. Församlingsböckerna för Caroli är scannade och tillgängliga. Du får leta i inflyttningslängden vart hon flyttade och sen i församlingsboken.

Eva M
  SVAR 2011-10-11 17:03

Hon flyttade till Husaren III, sidan 157 i församlingsboken (bildid: 00093748_00085). Där stannade hon inte länge utan flyttade till Revinge 8/4 1917. I utflyttningslängden (bildid: 00093931_00100) står Limhamn, men det är överstruket och ersatt med Revinge, Geijersgatan 24.
  SVAR 2011-10-11 18:24

Geijersgatan är i Limhamn.

Församlingsböckerna för Revinge församling finns inte på Landsarkivet i Lund. Revinge församling har uppgått i Södra Sandby församling. Kanhända finns församlingsböckerna kvar i Södra Sandby.
Skriv dit och fråga så tittar de säkert åt dig så att du kan komma vidare.

Eva M
  SVAR 2011-10-11 18:30

Det stod Limhamn i den första kolumnen och Geijersgatan 24 i kolumnen bredvid. Limhamn var överstruket och ersatt med Revinge, men Geijersgatan var inte överstruket. Gissar att den som gjorde ändringen missade att stryka gatuadressen.
  SVAR 2011-10-11 21:36

Jodå, Revinges kyrkböcker finns visst på Landsarkivet i Lund. Om frågeställaren bor i närheten så åk dit för att få hjälp.

//stig
  SVAR 2011-10-11 21:53

Jag kunde se att husförhörslängderna finns där men inte församlingsböckerna.

Eva M
  SVAR 2011-10-12 13:18

NAD uppdaters inte i samma takt som kyrkböckerna för 1900 talet kommer till Lund. Det är bättre att kolla på Landsarkivet webbsida vilka böcker som finns där. Nästan hela Blekinge är inlämnat men många församligar saknas i NAD.

//stig
  SVAR 2011-10-13 08:20

Hej! Tack för all hjälp ! Nu kan jag söka vidare. Hälsning Gunilla
Skriv ditt svar / enter your answer
Lämna så utförliga uppgifter du kan!
Problem att skriva i textrutan ovan? Använder du Internet Explorer kan du behöva slå på Kompatibilitetsvyn. Läs mer här!
Bifoga en bild (gif eller jpg, max 500 kB) och ange källan / attach image and specify the source
Varifrån kommer bilden? (ange både bildleverantör t ex Arkiv Digital, SVAR samt volym+sida)
Klicka på Bläddra för att välja fil. Om du vill ha läshjälp är det lämpligt att lägga in en bild av källan.
Ditt namn / your name
Svaret visas under frågan på webbsidan, men skickas också till frågeställaren (om denne angett epostadress).
Forumregler och integritetspolicy (uppdaterad senast 2018-09-13)


Du är själv rättsligt ansvarig för innehållet i ditt inlägg. Text och bild med annan upphovsman än dig själv kräver dennes godkännande. Kortare citat av text är tillåtet med angivande av källa.

Att lägga in utsnitt av bilder från t ex Arkiv Digital med flera leverantörer av digitaliserade handlingar är tillåtet, om du anger varifrån bilden kommer.

Det är inte tillåtet att nämna nu levande personer, om dessa inte givit sitt uttryckliga medgivande. Undvik också att nämna känsliga uppgifter inom sekretessgränsen på 70 år, t ex dödsorsaker.

Efterlysningsforum är inte förmodererat, förutom ett visst skydd mot spam. Dock kan hela eller delar av inlägg raderas som strider mot gällande lagar, vars innehåll bedöms som oetiskt eller omoraliskt, eller bedöms som helt ovidkommande för detta forum. Även viss redigering och omflyttning för att underlätta överblickbarhet och navigering kan ske.

Endast de uppgifter du själv lägger in (inlägg, ditt namn och epostadress) sparas. Epostadressen är frivillig. Uppgifter sparas för närvarande utan något tidsgräns, eftersom även äldre trådar kan ha ett värde och kan kompletteras vid behov. Du har rätt att få ditt namn och epostadress borttaget om du vill. Scangen förbehåller sig rätten att någon gång i framtiden rensa äldre inlägg.

Genom att skriva ett inlägg godkänner du som användare att det sker utan ekonomisk ersättning.

Respektera de rubriker som finns för efternamn, förnamn, plats, tidpunkt och händelse. Skriv alltså inte "läshjälp" eller andra upplysningar där som hör hemma i själva frågan. Skriv inte hela rubriken endast i ett fält.

Spam loggas och åtgärder vidtas om missbruk fortsätter. Serverplatsen för Scangen tillhandahålls av Scorpion Data, vars servrar har högsta säkerhet och ligger i Sverige.

Genom att sända in ett inlägg accepterar du dessa regler. Reglerna kan komma att uppdateras i framtiden.

Översyn av reglerna har skett som anpassning till de nya EU-reglerna rörande GDPR (General Data Protection Regulation).

Donera

 

 







Nu kan intresserade hjälpa till att skapa nästa utgåva av Sveriges Dödbok!

Sveriges Släktforskarförbund kommer 2023 ge ut nummer 9 i den populära serien, som omfattar åren 1815-2022.

Vi behöver nu frivilliga att registrera åren 1800-1814. Klicka på bilden och läs mer, se var vi behöver hjälp och anmäl ditt intresse!







ANNONS

KÖP FRÅN SVERIGES SLÄKTFORSKARFÖRBUNDS BOKHANDEL








© ScanGen och Anders Berg - optimerad för Firefox och Internet Explorer - om cookies